VILKEN ÄR DEN MEST PRISVÄRDA DAC???

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falken

VILKEN ÄR DEN MEST PRISVÄRDA DAC???

Inläggav Falken » 2008-03-31 09:02

VILKEN ÄR DEN MEST PRISVÄRDA DAC?

(skall användas mellan squeezbox classic och försteg)

Kom med förslag.

Falken
Senast redigerad av Falken 2008-03-31 12:00, redigerad totalt 1 gång.
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-03-31 09:58

Har precis noll erfarenhet av dac:ar. Fick lite tips om man bör titta på denna.

http://www.harmonydesign.se/da9.htm#

Vet inte hur den är men läser denna tråd med stort intresse.
Dancing in the shadows of my memory. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-31 10:27

"Mest prisvärda DAC:en oavsett pris"? Hur kan man bedöma om något är prisvärt om man inte tar hänsyn till priset?

Menar du "Bästa DAC:en oavsett pris", eller "Mest prisvärda DAC:en"? :)
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-03-31 10:48

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-31 10:51

En beggad Benchmark DAC-1.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-31 12:10

En begagnad Secntec DiAna. Borde gå att få för några 100-lappar. Prestandan är fortfarande i toppskiktet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-31 13:25

Det sitter en DAC i alla cd-spelare och dvd-spelare rent generellt? Det jag inte begriper är varför en fristående ska behöva vara så jävla dyr... Begriper inte alls faktiskt. Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar. Det borde ju finnas att tillgå för nästan en struntsumma.

Måste de vara dyra för att vara bra? Om nej, varför finns inte billigare fristående enheter?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-31 13:26

Max_Headroom skrev:En begagnad Secntec DiAna. Borde gå att få för några 100-lappar. Prestandan är fortfarande i toppskiktet.

Jo, en sådan skulle jag vilja ha, men de ser jag färre av än beggad 208:or (som ju det inte heller finns några mängder av på begagnatmarknaden, även om det nu dykt upp ett par på senare tid).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-31 13:41

shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.

Kan du peka på ett trovärdigt sådant utlåtande?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-31 13:42

paa skrev:
shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.

Ja, låt mig leta upp det nummer av LTS där det testas Denon 1802 som jämförs mot Sentec DiAna (som ju är, eller var, LTS referens). De detekterade en skillnad, men liten sådan har jag för mig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: VILKEN ÄR DEN MEST PRISVÄRDA DAC???

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-31 14:11

Falken skrev:VILKEN ÄR DEN MEST PRISVÄRDA DAC?

(skall användas mellan squeezbox classic och försteg)

Kom med förslag.

Falken
Om du vill och bor i Sthlm, så kan du få låna min Benchmark DAC1 och se om du hör nån skillnad gentemot tex squeezrboxen. Min gissning är att du inte gör det (för att provocera lite). :wink:

Jag skulle vara väldigt intresserad av utgången, och du kan bilda dig en uppfattning om vad en "bra" dac kan tillföra.

Oj, såg att det stod Vänersborg under din avatar...

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-03-31 14:48

Det är ju just det, om det nu gör någon skillnad. Känns ju surt att lägga ut massor av pengar some inte kommer till godo så att säga.
Dancing in the shadows of my memory. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-03-31 19:12

Dags för mig att provocera lite kanske?

Grabbar; Om ni har begränsade resurser att lägga på hifi: använd befintlig DAC och köp istället gardiner, mattor, högtalare och sånt eller kanske tom en förstärkare.

Ännu mer provokativt?

Sist jag kollade kunde man köpa ett hundratal fullpris-cd för den summa en Benchmark betingar. Sug på den karamellen!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-03-31 19:21

:)

Hej!

Jag är själv lite skeptisk till detta med lösa DAC-enheter

Men jag har nu lånat hem en Zhaolu D3.0
i några dagar så vi får väl se om det blir några ljudförbättringar !!!

se länk
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273763
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2008-03-31 20:23

Harmony design DA9 tror jag ligger bra till. Är så sugen på att testa den men har ej fått tummen ur än...
Vill man sen kan man hotta upp Squeezeboxen med ett Harmony design nätagg. Är man sedan sugen på fler ingångar på dacen? Finns ett set med 4 coaxingångar som man kan uppgradera till. Försteg på dacen? Ja, då finns det möjlighet för det också som uppgraderingsmöjlighet. Möjlighet finns även att sätta i en bättre digitalutgång på Squeezeboxen, om man så vill.
Känns som ett helt koppel med möjligheter fär oss Squeezeboxare :wink:
DA9 är dessutom i grundutförande riktigt rimligt prissatt 4800kr och då får man den med både balanserad och obalanserad utgång.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-31 20:43

AndersP skrev:Sist jag kollade kunde man köpa ett hundratal fullpris-cd för den summa en Benchmark betingar. Sug på den karamellen!
Jag fattar inte det där resonemanget, varför köpa skivor när man kan ladda ner goa sinustoner gratis?

Allvarligt; Det är klart att akustiken ofta är eftersatt, defenitivt i mitt fall, detta beror på att det är svårt att kombinera möbler, tyger och mattor som både ska absobera i olika frekvenser och vara snygga samtidigt.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-03-31 20:54

Bamsefar skrev:En beggad Benchmark DAC-1.

eller kanske en Benchmark 4oz

Bild

:mrgreen:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-31 23:04

Nu är inte DAC-1 testad av LTS, men den utklassar Dianan enlilgt, åtminstone en av dem som ursprungligen testade Dianan. Nu är ju frågan om den mellanskillnaden i investering kan läggas på något annat som kanske har större effekt för totalresultatet.

Frågan är som sagt om det inte vore trevligare med en apparat som kombinerade DAC och försteg så man slipper massa extragrunkor. Hmm, det finns ju redan ;)

shifts skrev:
paa skrev:

Ja, låt mig leta upp det nummer av LTS där det testas Denon 1802 som jämförs mot Sentec DiAna (som ju är, eller var, LTS referens). De detekterade en skillnad, men liten sådan har jag för mig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-31 23:19

shifts skrev:
paa skrev:

Du verkar ha i stort sett rätt. MoLT skrev så här i nr 1 2002:
Denon AVR 1802 har inte något problem att spela upp sin2-pulsen. Dock kan en mindre färgning detekteras även från dess DAC.
Skall man jämföra kan man säga att sin2-pulsen återgavs 35%-igt av 3802 men kanske 98%-igt av 1802.

Men, hur ska man kunna överföra detta till någon användbar information om kvaliteten hos D/A-omvandlaren hos de olika Denon-modeller som finns idag?
Annat än att dyrast inte självklart är bäst.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-31 23:27

paa skrev:Men, hur ska man kunna överföra detta till någon användbar information om kvaliteten hos D/A-omvandlaren hos de olika Denon-modeller som finns idag?

Ja, nä, det kan man ju inte. Jag syftade dock på just den modellen, även om jag så klart kunde ha skrivit det bättre än "denons hemmabiorecievers", som var mer än lovligt vagt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-01 07:04

paa skrev:Du verkar ha i stort sett rätt. MoLT skrev så här i nr 1 2002:
Denon AVR 1802 har inte något problem att spela upp sin2-pulsen. Dock kan en mindre färgning detekteras även från dess DAC.
Skall man jämföra kan man säga att sin2-pulsen återgavs 35%-igt av 3802 men kanske 98%-igt av 1802.

Men, hur ska man kunna överföra detta till någon användbar information om kvaliteten hos D/A-omvandlaren hos de olika Denon-modeller som finns idag?
Annat än att dyrast inte självklart är bäst.

Det ligger nära till hands att misstänka att det antingen var något fel på mätningen på 3802:ans dac eller att det var fel på dac:en.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-04-01 08:25

AndersP skrev:Dags för mig att provocera lite kanske?

Grabbar; Om ni har begränsade resurser att lägga på hifi: använd befintlig DAC och köp istället gardiner, mattor, högtalare och sånt eller kanske tom en förstärkare.

Ännu mer provokativt?

Sist jag kollade kunde man köpa ett hundratal fullpris-cd för den summa en Benchmark betingar. Sug på den karamellen!

Hos oss står smyhifi grejorna i ett stort vardagsrum där det också finns en matsalsmöbel. Rummet är cirka 6+13 meter. musikgrejorna står ganska så i mitten efter en långväg.

Dock är det så hos oss att i det rummet har min vackra hustru veto vad det gäller allt som innefattar möbelemang(med vissa undantag), placering och inköp. Det man kan kontra med är i princip en stilla vädjan ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-01 08:48

Zhaolu D3.0
En DAC som fått bra kritik, vissa menar att den är bättre än Benchmark trots sitt pris runt tre tusen.
Titta på http://www.audio-magus.com/product_p/da3.0.htm
eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273763

/ B

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-04-01 09:08

Japp falken har en hemma på test verkar det som så vi får väl se snart vad han kommer fram till.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-01 09:31

Den där Zhaolu D3.0 verkar ju rätt trevlig för priset. USD 275 är ju dessutom najs om man åker till staterna jämfört med SEK 3000. Lite synd att den inte verkar klara av låga frekvenser dock men det kanske går att modda.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-01 19:19

:?
Jag har provlyssnat några timmar idag, inga direkta haksläpp lr WOW-upplevelser.

Forsätter imorgon, skall då köra ett slutsteg till mellan/diskant samt ett till basen.

Hälsningar

Falken

1947

Inläggav 1947 » 2008-04-04 00:10

Det finns ju Cd-spelare idag som har digital-in.
HK HD970 tex har både optisk och elektrisk digitalingång. Den har en 24 bitars DAC med 384 ggr uppsampling. Priset är väl ca 3000:-.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-04 23:04

Hej!

Har haft hemma en polare i 4 dgr.dvs: Zhaolu D3.0

Ljudförbättringar eller ljudförsämringar?

Snarare det sistnämnda, iform av elektriskt knaster och knäpp
med jämna mellanrum under lyssningsperioden, troligtvis från
Zhaolu D3.0 nätdel antar jag.

Jag an ej höra någon skillnad på Zhaolu D3.0 eller Squeezebox classic

jag har verkligen försökt och provat med olika musik och kopplingar:

1

Körde mina Rotel RB 870 2st bryggkopplade (200W) med Subbas XTZ 12 tum

2

Som ovan men utan subbas

3

Bi-amp biwiring 1 slutsteg som tag hand om basarna i Höger o vänster högtalare , samt ett steg till mellanreg/diskant till hö. vä. högtalare.

4

Ett slutsteg till vänster högtalare HÖ. kanal till bas
VÄ.kanal till diskant och likadant med den HÖ. högtalaren.

Musik:

Chris Jones ac/dc joe banamassa, danko jones, dire straits, michael jackson , B&W-testskiva, satana , zz-top , simple plan, infected mushroom , mustasch, bon jovi,hammerfall , gotthard, millencolin, hellacopters, eric clapton , nils lofgren, mike old field ,doobie brothers

m.f.l.

Elektronik.

Rotel Försteg 890
Rotel slutsteg 870
JBL TLX10 3-vägare med 10 tum-bas
XTZ w9912
Squeezebox classic
högtalareKabel : supra 4mm
Signal DIY med förgyllda connections

Slutsats:

Jag tror att squeezebox classic har en bra DAC som står sig bra mot dyrare DAC,

det är mycket möjligt att man kan höra skillnader i andra "dyrare" anläggningar, men för min egen del NOPE.

Det var ialla fall kul att testa

Vilken koppling lät bäst då ,enligt mina öron:

1 Bryggkopplade steg

2 1 steg till vardera högtalare

3 1 steg till basarna och ett till mellan/diskant

och visst e det trevigt med en SUBBA!!

MVH Falken

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-05 09:12

Den mest prisvärda DAC jag lyssnat på är den inbyggda i SB:n.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-04-10 14:44

Jag har en Carat UD1 hemma just nu som jag testar ( http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=718030 ) . Jag är inte våldsamt imponerad av ljudkvaliteten även fast det försvann en hel del oljud från bakgrunden. Det blir nog en SB3 i framtiden, tror jag.

Nästa

Återgå till Köpråd