Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:En begagnad Secntec DiAna. Borde gå att få för några 100-lappar. Prestandan är fortfarande i toppskiktet.
shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.
paa skrev:shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.
Kan du peka på ett trovärdigt sådant utlåtande?
Om du vill och bor i Sthlm, så kan du få låna min Benchmark DAC1 och se om du hör nån skillnad gentemot tex squeezrboxen. Min gissning är att du inte gör det (för att provocera lite).Falken skrev:VILKEN ÄR DEN MEST PRISVÄRDA DAC?
(skall användas mellan squeezbox classic och försteg)
Kom med förslag.
Falken
Jag fattar inte det där resonemanget, varför köpa skivor när man kan ladda ner goa sinustoner gratis?AndersP skrev:Sist jag kollade kunde man köpa ett hundratal fullpris-cd för den summa en Benchmark betingar. Sug på den karamellen!
Bamsefar skrev:En beggad Benchmark DAC-1.
shifts skrev:paa skrev:shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.
Ja, låt mig leta upp det nummer av LTS där det testas Denon 1802 som jämförs mot Sentec DiAna (som ju är, eller var, LTS referens). De detekterade en skillnad, men liten sådan har jag för mig.
shifts skrev:paa skrev:shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.
Ja, låt mig leta upp det nummer av LTS där det testas Denon 1802 som jämförs mot Sentec DiAna (som ju är, eller var, LTS referens). De detekterade en skillnad, men liten sådan har jag för mig.
Denon AVR 1802 har inte något problem att spela upp sin2-pulsen. Dock kan en mindre färgning detekteras även från dess DAC.
Skall man jämföra kan man säga att sin2-pulsen återgavs 35%-igt av 3802 men kanske 98%-igt av 1802.
paa skrev:Men, hur ska man kunna överföra detta till någon användbar information om kvaliteten hos D/A-omvandlaren hos de olika Denon-modeller som finns idag?
paa skrev:Du verkar ha i stort sett rätt. MoLT skrev så här i nr 1 2002:Denon AVR 1802 har inte något problem att spela upp sin2-pulsen. Dock kan en mindre färgning detekteras även från dess DAC.
Skall man jämföra kan man säga att sin2-pulsen återgavs 35%-igt av 3802 men kanske 98%-igt av 1802.
Men, hur ska man kunna överföra detta till någon användbar information om kvaliteten hos D/A-omvandlaren hos de olika Denon-modeller som finns idag?
Annat än att dyrast inte självklart är bäst.
AndersP skrev:Dags för mig att provocera lite kanske?
Grabbar; Om ni har begränsade resurser att lägga på hifi: använd befintlig DAC och köp istället gardiner, mattor, högtalare och sånt eller kanske tom en förstärkare.
Ännu mer provokativt?
Sist jag kollade kunde man köpa ett hundratal fullpris-cd för den summa en Benchmark betingar. Sug på den karamellen!
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 3 gäster