Moderator: Redaktörer
celef skrev:jag inbillar mig tex att element med hård fjädring låter grått och hård i tonen (hur bevisar jag det?), denna effekt kan jag mildra genom att göra fjädringen mjukare
Man kan leda en häst till vatten men den måste dricka själv.
Exakt hur inbillar du dig detta? Är det fjädringshårdheten som sådan som är orsaken, eller är massan inblandad så att problemet är att resonansfrekvensen hamnar inom passbandet, och ger det gråa ljudet?
celef skrev:jag inbillar mig att det är trögheten i rörelsen med hård fjädring som gör att jag upplever ljudet som jag gör, eller skillnaden i känslighet?
Man måste skilja på hård fjädring, och en fjädring med höga förluster. Vilkendera menar du när du talar om trög fjädring?
En hårdare fjädring kan öka känsligheten lite upp till någon oktav från resonansfrekvensen, är det detta du menar med skillnad i känslighet?
Är inte fjädringen inräknad i alla högtalarparametrar?
Jag menar, en högtalare med vissa karaktäristiska parametervärden lämpar sig för vissa lådor i vilka den hårda eller mjuka eller rentav mellanmjuka fjädringen kommer till sin rätt.
celef skrev:jadu det vet jag inte eftersom jag inte förstår skillnaden. men ända "rättvisa" jämförelser jag har gjort (genom att skära bort mer eller mindre stora bitar från spidern) så gissar jag på den hårda fjädringen för jag har ju inte blandat in mer förluster mig veterligen
Konen skall flyttas men den måste ju också bromsas för att kunna vända och flyttas åt andra hållet, så där kan jag tänka mig att en hård upphängning kan ge fördelar.
Jag har märkt att vissa tillverkare har förkärlek för mjuka upphängningar, ex. Seas och Scan-Speak har riktigt hög komplians även på deras största baselement. Tex. Seas 10-tummare har väl över 1 mm / newton. Det är ju som smält glass ungefär!
När jag läser vad du skriver här kommer jag att tänka på diskussionen i denna tråden, kodord; "striktion":
celef skrev:men det är väl förstärkarens uppgift, att röra konen alltså? fjädringen är enbart till för att centrera konen trodde jag!
Nwalmaer skrev:Jag ser det snarare som att det är motorns uppgift, dvs. ett element med mjuk upphängning/spider behöver en starkare motor än samma element med hård upphängning. Kombinerar man hård upphängning och stark motor få man ett... PA element! Eller?
Sånt här tycker jag är intressant!
Qts definieras av Qes och Qms tillsammans, så det går ju inte att variera dom hur som helst i förhållande till Qts.Nwalmaer skrev:Ja det stämmer ju, då är dämpningen för låg både mekanisk och elektrisk så att ytterligare ett motstånd behövs - luftfjädern i lådan.
Frågan är ju om det är nån nytta av att studera inte bara Qts på element utan Qms och Qes också (som är till följd av Mms, Cms och Bl, right?)
Kan man förenkla det så att man jämför två element med samma Qts men med olika Qes och Qms (högt respektive lågt) och kan ta fram specifika fördelar hos varje element, eller är det två vägar till samma mål?
Element som spelar frekvenser som har våglängder som är korta i förhållande till membranets storlek ger membranuppbrytningar och resonanser som syns i frekvenskurvan. Om ljudvågen i membranet absorberas av en högdämpande kantupphängning så de inte reflekteras och skapar stående vågor i membranet så blir det en jämnare frekvensgång. Det brukar ju vara gummi mest nuförtiden i kantupphängningarna, och gummi finns med både hög och låg dämpning (hög resp låg förlust). Den veckade spidern däremot brukar vara tillverkad av någon sorts väv inpregnerad med någon sorts harts som det ser ut. Här kommer jag dock lite in på ämnen som jag inte är helt säker på, men det verkar som denna harts ibland inte är linjär i sina rörelser, utan liksom "knirkar" sig fram och tillbaka, ungefär som när man böjer rent tenn.celef skrev:vad är förluster på fjädringen? hur kollar jag dämpningen vid olika frekvenser? element med kraftiga uppbrytningar i tonkurvan har för lite dämpning i fjädringen?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster