Kabelareor.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wader

Kabelareor.

Inläggav Wader » 2008-04-01 09:01

Funderar lite över det här med högtalarkabel. Det finns ju en hel uppsjö med olika kablar men tänkte begränsa mig till EKK, dels för att den är lätt tillgänglig men också för att det verkar finns en betydande kunskap och erfarenhet här på forumet av den kabeln.

Igår tog jag mig en tur till kabelträsket och inhandlade ett gäng meter EKK och en meter krympslang. Köpte 4-ledar 2,5 mm2. Delade och tvinnade ändarna så som IÖ har beskrivit här på forumet tidigare. Jag kör bi-wire. Det blir alltså 2 st 4-ledar till varje kanal.

Efter ett par timmars brottningsmatch kom kabel på plats. Det jag funderar lite över är, hur mycket kabelarea behöver man till varje kanal vad det gäller EKK? Finns det någon tumregel? Förstår att det så klart beror på hur mycket effekt högtalarna tål plus hur mycket effekt slutsteget ger men finns det annat man bör ta hänsyn till?
Dancing in the shadows of my memory. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-01 09:17

Jag tror effekten är det minsta du behöver tänka på, det är ingen begränsande faktor i dessa tillämpningar.

Det som bestämmer vilken area kabeln bör ha är en kombination av kabelns längd, högtalarens impedans, slutstegets utgångsimpedans, samt (om man vill vara noggrann) kabelns induktans.

Ju längre kabel du har desto grövre måste den vara för att inte med sin resistans påverka tonkurvan (och därmed högtalarens frekvenssvar) hörbart. (Tjockare kabel ger lägre resistans.)

Längre kabel ger också högre induktans, vilket kan motverkas genom tvinning eftersom induktansen är beroende av arean mellan ledarna.

IÖ skrev:Generella grundregler
Oavsett förutsättningarna för val av högtalarkabel kommer här lite generella regler. Dessa gäller inte bara Ino Audios högtalare utan de kan betraktas som helt generella.

Högtalarkablar måste vara:
1. Tillräckligt grova för att inte bromsa strömmen till högtalaren (ju längre kabel – desto tjockare ledare).
2. Låginduktiva (ju längre kabel desto närmare skall det vara mellan plus- och minusledaren, vid riktigt långa kablar kan det vara klokt att använda flera ledare för plus och lika många för minus, för att hålla induktansen låg).
3. Mekaniskt stabila så att de inte rör sig och modulerar musiken (flerkardeliga kablar bör undvikas, eller åtminstone bör inte flera oisolerade kardeler gnida mot varandra).

Optimala högtalarkablar till just Ino Audios högtalare
Beroende på kabelns längd föreslår jag de följande högtalarkablarna (den översta kabeln passar bäst om du använder monoblock stående direkt bakom högtalarna):

Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-04-01 09:36

Hmm, mina högtalare (Ergo RC-L) Verkar ha en impedans på 4-8 ohm. Utgångsimpedansen på mitt ec aw250 vet jag inte men kanske någon annan vet. Kablarnas längd är cirka 2,5 meter. Det verkar som att jag har åstakommit ett rejält overkill.
Dancing in the shadows of my memory. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-01 09:41

Det viktigaste tycker jag är att en kabel faktiskt påverkar filtret (om man har ett passivt filter i högtalaren). Lägg en resistans på tex 0,5 ohm i serie med drosseln på ett andra ordningen LP t ex. Blir faktiskt en klart märkbar skillnad. Så min slutsats är: Tag med denna resistans vid filtersimuleringen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-01 11:05

Wader skrev:Hmm, mina högtalare (Ergo RC-L) Verkar ha en impedans på 4-8 ohm. Utgångsimpedansen på mitt ec aw250 vet jag inte men kanske någon annan vet. Kablarnas längd är cirka 2,5 meter. Det verkar som att jag har åstakommit ett rejält overkill.

Troligen. Men det kanske blev snyggt?

Utimpedansen på ditt EC-slutsteg verkar vara i trakten av något tiotal milliohm, eller mindre. Den är nog bara att glömma i sammanhanget.

Per.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-04-01 11:26

Hehe, sonens uttryck vad "Fan vad fett pappa" Vackra hustrun har inte kommenterat det hela än med mer än att det måste städas upp i råttboet bakom bänken. Kommer kabelstrumpa på också.

Nåja det blev i alla fall inte för lite så man kan ju trösta sig med det.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 13:23

Jag vet inte var jag ska lägga den här länken, men här funderar Roger Russell från McIntosh på temat kablar.
Läsvärt: http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2008-04-21 16:37

-Martin- skrev:Det viktigaste tycker jag är att en kabel faktiskt påverkar filtret (om man har ett passivt filter i högtalaren). Lägg en resistans på tex 0,5 ohm i serie med drosseln på ett andra ordningen LP t ex. Blir faktiskt en klart märkbar skillnad. Så min slutsats är: Tag med denna resistans vid filtersimuleringen.

0,5 Ohm motsvarar ca 28 meter koppar kabel av arean 1mm2, (eller rättare sagt 14 meter högtalarkabel eftersom det behövs 2 ledare)...

mvh michael

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-04-22 13:25

Wader skrev:Hmm, mina högtalare (Ergo RC-L) Verkar ha en impedans på 4-8 ohm. Utgångsimpedansen på mitt ec aw250 vet jag inte men kanske någon annan vet. Kablarnas längd är cirka 2,5 meter. Det verkar som att jag har åstakommit ett rejält overkill.

Med stor sannolikhet är dina högtalare inte designade med kabelns egenskaper i åtanke. Det är det normala.

I det läget gäller det helt enkelt:

Minsta möjliga R och L.

Tvinna många tjocka, korta kablar.

Så, du har gjort rätt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Teknikforum