Hypex

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Brunnsbo

Hypex

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-01 15:17

Har läst en del trådar om slutstegs bygge. Har några funderingar.
Om man väljer Hypex moduler, varför bygga med egen trafo/PS istället för att använda Hypex egna lösningar? Klart det är kul att bygga själv men finns det någon nackdel att välja Hypex färdiga moduler?

Tips på snygga lådor som finns att beställa i Sverige.

Är HxR regulatorn värd pengarna alt. hör man någon skillnad?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Hypex

Inläggav Naqref » 2008-04-01 15:19

Brunnsbo skrev:Klart det är kul att bygga själv men finns det någon nackdel att välja Hypex färdiga moduler?

Priset är nog den enda nackdel jag kan komma på.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-01 15:35

nja, gillar man överdimensionerade nätdelar skall man inte välja Hypex. Å andra sidan kan man nog lita på att Bruno Putzney vet vad han gör... :)

snygga lådor hittar du inte från svenska leverantörer, men det finns inom EU alt. utanför EU. Sök lite på forumet så får du många länkar.

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-01 16:02

rikkitikkitavi skrev:nja, gillar man överdimensionerade nätdelar skall man inte välja Hypex. Å andra sidan kan man nog lita på att Bruno Putzney vet vad han gör... :)

Det var det jag funderade på om Hypex kör snik varianten för att det inte skall bli för dyra moduler, men om grejerna var underdimensionerade så skulle det nog komma fram ganska fort.

rikkitikkitavi skrev:snygga lådor hittar du inte från svenska leverantörer, men det finns inom EU alt. utanför EU. Sök lite på forumet så får du många länkar.

Jag såg att det fanns ett par snygga att tillgå, synd att ingen tar hem till Sverige.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-04-01 22:12

Jag har haft lite professionell kontakt (i samband med jobbet) med Bruno och han har verkligen örnkoll på vissa saker och inger högsta förtroende. Ingen bullshit där inte.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-02 07:40

peranders skrev:Jag har haft lite professionell kontakt (i samband med jobbet) med Bruno och han har verkligen örnkoll på vissa saker och inger högsta förtroende. Ingen bullshit där inte.

Bra, då är det bara att lista ut vad man vill bygga. :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-04-02 10:18

Var köper man Hypex-steg i Sverige?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-02 10:26

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2008-04-02 13:39

Bygger man nätdelen själv, kan man ju kosta på sig en lyxigare variant med, fullvågsbrygga, snubbers, filtreringar och en riktigt sexig kondensatorbank, softstart om man vill överdimensionera trafon, för att nämna några exempel.

Hypex nätdelar är säkert bra och tillräckligt dimensionerad, men IMHO inte så mycket mer.

Mvh
Rolle

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-02 13:54

finns egentligen ingen fördel med en överdimensionerad kondensatorbank om man inte har koll på impedanser pga de stora strömpulser som kan uppkomma och generera störningar, speciellt i högbandbredds förstärkare o dyl.

rippel i nätdelen skall tas om hand av förstärkarstegets störundertryckning.

visst fasen, det var klass-D. de kan ju inte undertrycka störningar i matningsspänningen per definition :)

eller det kan de, ialla fall den spänningsförstärkande delen, men effektsteget kan det inte...

oops...

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-02 18:48

paradigm skrev:Bygger man nätdelen själv, kan man ju kosta på sig en lyxigare variant med, fullvågsbrygga, snubbers, filtreringar och en riktigt sexig kondensatorbank, softstart om man vill överdimensionera trafon, för att nämna några exempel.

Hypex nätdelar är säkert bra och tillräckligt dimensionerad, men IMHO inte så mycket mer.

Mvh
Rolle

fullvågsbrygga :?: snubbers :?: filtreringar :?: sexig kondensatorbank 8O , det verkar fina grejer men man är ju inte elektronikingenjör så det är nog bäst att jag håller mig till färdiga moduler. Kul att bygga själv så mycket som möjligt men det är bra om det funkar också, (jag tror inte på Brunnsbo HiFi design.)

HG kontra ST moduler?
Är det så att ST lämpar sig bäst till bas aplikationer medan HG har mindre dist med nackdelen att den stannar vid 20Hz?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-04-02 22:20

Brunnsbo skrev:HG kontra ST moduler?
Är det så att ST lämpar sig bäst till bas aplikationer medan HG har mindre dist med nackdelen att den stannar vid 20Hz?

Mitt hypex Ucd 180 (HG) lyckades i alla fall (av misstag) förstärka en likspänningsnivå tillräckligt mycket för att elda upp mina piP. Står det inte att det fungerar från 10Hz, även om distorsionen är specad från 20Hz?

Mvh Eric

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-03 15:45

Iqbad skrev:
Brunnsbo skrev:HG kontra ST moduler?

Mitt hypex Ucd 180 (HG) lyckades i alla fall (av misstag) förstärka en likspänningsnivå tillräckligt mycket för att elda upp mina piP. Står det inte att det fungerar från 10Hz, även om distorsionen är specad från 20Hz?

Mvh Eric

Fick detta som svar från Hypex när jag frågade om det låga frekvenserna på HG modulerna.

The low-frequency bandwidth is limited by the input AC coupling network. The -3dB frequency is around 2.5Hz.

Det borde räcka för dom flesta.

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-04 19:44

Om jag skall bygga blir det följande.

2 x UcD400HG with HxR 2 x 210 euro
1 x UcD supply HG 1 x 165 euro
1 x Transformer TR501A 1 x 72 euro

Hade tänkt mig att nyttja ett chassi från ett gammalt NAD 2x80W slutsteg. Kan ju alltid lura någon. :)

Totalt 657 euro ex vat + att det tillkommer lite annat krafs.
Jag räknar med att det blir ca 10 000:- svenska slantar det kommer kosta i slutänden.

Dagens 10 000:- kronors fråga, är det värt pengarna eller vad köper man istället för samma pengar?

Återgå till DIY-forum