Bygga förstärkare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinoccio

Bygga förstärkare.

Inläggav pinoccio » 2007-10-10 20:22

Känner mig rätt säker på att den här frågan har behandlats ca. 3984 ggr förut här på forumet tidigare, men.....

Fått ett vansinngt sug efter att få bygga en egen komplett förstärkare.

Nu har jag absolut varken kunnandet eller intresset i att ens försöka mig på en egen konstruktion.

Nog måste det väll finnas byggsatser att köpa där någon annan redan gjort ett bra tänk?

Så verkar ju iaf fallet vara med rörstärkare.

Meningen är i mitt fall att förena nytta med nöje, så att jag kan byta ut min gamla 752:a mot något bättre.
Den börjar kännas lite fånig som jag ju inte använt mer än 2 kanaler av den på flera år.

Har ni några bra idéer på något som lämpar sig bra med mina piPs, men som i framtiden ska ersättas av ett par pi60 ?

Komplett förstärkare?
Separat förförstärkare och externa slutsteg?
För mig är det hugget som.

Ge mig förslag och gärna en motivering varför just denna eller en annan.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-10 20:33

Jag byggde "crescendo millenium" från allt om elektronik (tidningen) för några år sedan. Är väl en hyffsat enkel konstruktion, kanske lite tillkrånglat med skyddskretsar på separata kort men dom kan ju vara bra att ha också.

Stegen blir på runt 90W i 8ohm. Är nöjd förutom att jag kanske velat haft mer effekt* och att dom kanske skulle tåla att lämna lite mer ström så man kunde driva lägre impedanser eller bryggkoppla stegen.

Siffrorna i tidningen har jag för mig imponerade, skulle vara kul att mäta lite på dom själv.

Finns kanske bättre konstruktioner dock.

*Spelar iof nästan aldrig så dom klipper ändå p.g.a. att jag är för snäll mot grannarna.... :wink:

edit: glömde nämna att det är slutsteg, men det kan man ju (lätt) bygga om till komplett förstärkare med lite ingångsväljare nån op m.m.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-10 20:46

Kan hypexmodulerna kanske vara en grund att bygga på?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 35&start=0
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-10 21:04

Du kan ju få ett klassD-förstärkare för ganska bra pengar från 41Hz.com
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-10 21:07

Själv skulle jag vara tveksam till klass D för fullrange (om jag får lita på vad andra sagt som lyssnat och på mätningar man sett), fast dom kanske har blivit bättre?

Edit: fast å andra sidan, t.ex. hypex är ju väldigt lätta att bygga ihop eftersom dom köps i moduler, kanske är smart om man inte byggt något tidigare. Är man inte nöjd med ljudet kan man ju ha dom till sina framtida basmoduler... :)

manw

Inläggav manw » 2007-10-12 11:08

Själv byggde jag detta effektsteg:

http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/

Detta försteg:

http://waltjung.org/PDFs/ADI_1992_Seminar_Audio.pdf

:!: Edit: Ser ut som han lagt upp ett dokument som innehåller en del felaktigheter i schemat på försteget, skall se om jag hittar nån mer aktuell version.

Med denna kombo av försteg och effektsteg, så låter det så rent att det både har pensionerat både mina NAD-ar och mitt klass-A rörsteg. Har heller aldrig saknat någon mer effekt i slutsteget.

För att lyckas med linjesteget så behövs en bra "on board" spänningsregulator också.

Tycker det är konstigt att dessa är så lite spridda som de är.

Tyvärr är det ju inga regelrätta byggsatser, utan det krävs en del fipplande med att etsa kort etc.
Senast redigerad av manw 2007-10-13 10:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-10-12 12:38

Vad behöver man för att bygga ett 2-kanals slutsteg från t.ex Hypex?

Kan någon rekommendera vad man ska köpa för delar till t.ex UcD180 resp UcD400.

För oss som inte har en aning om vad som passar till vad så kanske en liten FAQ från er som byggt inte vore så fel :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-12 12:50

manw skrev:Själv byggde jag detta effektsteg:

Tyvärr är det ju inga regelrätta byggsatser, utan det krävs en del fipplande med att etsa kort etc.

Där gjorde du mig lite småsugen, Manw-mannen.
Var det svårt att få tag i transistorer?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-10-12 12:55

Är detta vad man behöver för att bygga ett 2-kanals slutsteg exkl. låda?

UcD180ST / UcD180 AD8620 (UcD180 AD8620) 7271
2

2350:-
Radera UcD180ST / UcD180 AD8620 (Signalkabel till UcD 50cm.)
UcD180ST / UcD180 AD8620 (Signalkabel till UcD 50cm.) 7256
2

198:-
Radera Softstart
Softstart 7289
1

599:-
Radera Transformator TR501 (TR101)
Transformator TR501 (TR101) 7284
1

925:-
Radera UcD Power Supply Standard
UcD Power Supply Standard 7281
1

850:-
Miljö-alarmist

manw

Inläggav manw » 2007-10-12 18:55

soundbrigade skrev:

Där gjorde du mig lite småsugen, Manw-mannen.
Var det svårt att få tag i transistorer?

Nejdå, inte farligt svårt. Det var 6 år sedan, men jag har för mig att jag köpte alla "småkomponenter" från Bhiab som i alla fall på den tiden hade en hel del Amerikanska (eller är det Japanska) typer av trissor. Det svåra är väl i så fall bara TO5 trissorna som är mer eller mindre NOS-prylar idag, för de andra kan man nog hitta substitut. Så jag har faktiskt tänkt tanken att man skulle lägga ett nytt kort, så man kunde använda TO126-or istället för TO5-orna.

När det gäller sluttransistorerna som i grunddesignen är TO3-or, som också idag är ovanliga djur, så letade jag fram ersättningstrissor i "flat packs" istället. Detta i huvudsak på grund av den kylfläns de skulle sitta på. Nu hittade jag kvittot från Bhiab, BD249C/BD250C använde jag i utgångsteget.

Det fina med denna stärkare är att det INTE är några exotiska komponenter som är svåra att få tag på.

Om man läser texten som finns så förstår man hur professor Leach på kretstekniskt enkla men tillika smarta sätt löst många av de problem som uppstår i ett slutsteg.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-12 19:37

Printade ut komponentlistan (fan ... efter en låda rödvin är det svårt att hitta tansklenterna) och såg att det fanns massa alternativ - BRA!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-10-13 16:57

Kribban skrev:Är detta vad man behöver för att bygga ett 2-kanals slutsteg exkl. låda?

UcD180ST / UcD180 AD8620 (UcD180 AD8620) 7271
2

2350:-
Radera UcD180ST / UcD180 AD8620 (Signalkabel till UcD 50cm.)
UcD180ST / UcD180 AD8620 (Signalkabel till UcD 50cm.) 7256
2

198:-
Radera Softstart
Softstart 7289
1

599:-
Radera Transformator TR501 (TR101)
Transformator TR501 (TR101) 7284
1

925:-
Radera UcD Power Supply Standard
UcD Power Supply Standard 7281
1

850:-

Jag skickade ett mail till Hypex för att få svar på vad som behövs för att bygga 4 x UcD180. Hoppas på svar på måndag.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-13 17:42

http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/.

Kollade med BHIAB - alla trissor finns. Dock kostar ju ett gäng trissor ca 750 kr, tillkommer nätdel och lite till ( :( ) men fan vet om jag inte ska testa. Jag kan ju ha ett "projekt på G till" ...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-16 16:18

Bestämt - det blir en Leach Amp.

Men så grunnade jag lite och insåg att jag hade ett par trafos på 2x27V (kanske 120VA) och ett stort gäng alulådor. Inget passar till Leach:en men en fråga till grannforumet XX gav lite idéer, bl a en förstärkare benämnd Symasym:
http://www.lf-pro.net/mbittner/Sym5_Webpage/symasym5.html.

Hursomhelst har jag skickat en order till Mouser i USA och beställt trissor till BÅDA förstärkarna. Måste påtala att det blev lite billigare än att handla i Sverige - strax under $70 - till två förstärkare.

Jag ska ha en kille på XX-forum att göra mönsterkort till Symasym:en och jag ska själv försöka knåpa ihop korten till Leach:en.

Kanske du ska vara med på ett hörn här, Buratino?! :wink:

manw

Inläggav manw » 2007-10-17 16:11

En avsevärd skillnad mellan de båda, är att denna "Symasym" har en avsevärt (läs mycket-) större open-loop förstärkning. Just detta var en av de "issues" som professor Leach fokuserat på i sin design.

Sedan hade han delat upp återkopplingen på ett sådant sätt att höga frekvenser (över hörbara området) återkopplas via drivsteget som går i klass-A. Leach hade fokuserat mycket på detta att man inte skulle överstyra ingångssteget, och/eller att förstärkaren börjar "rampa".

Men bygg båda vet jag, och gämför :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-17 18:40

Jag vill bara göra av med mina transformatorer ....

Det finns nog många byggen gjorda av glada pulare, och som låter lite si-så. Om man har lite bakgrund är nog chanserna större att knåpa ihop något riktigt vettigt större.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-02-18 11:38

Nu finns det en FAQ hos Hypex för er som vill ha lite vägledning :D

http://www.diyclassd.com/
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-18 12:54

http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/

Sitter inte kylflänsarna 90 grader fel ?
Men det blir kanske ingen värme att ta hänsyn till i denna konstruktion.

Verkar vara ett trevligt helprojekt.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-02 16:37

Kribban skrev:Jag skickade ett mail till Hypex för att få svar på vad som behövs för att bygga 4 x UcD180. Hoppas på svar på måndag.
MVH Christer

Nå? Vad fick du för svar? 8O
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-04-02 23:41

Allt om elektronik hade förra året en ritning på en förstärkare med rör på ingången och trissor på utgången för att slippa en dyr utgångstransformator. Dessutom var utgångstrissorna identiska i motsats till det vanliga med NPN och PNP.
Har inte byggt förstärkaren men den kommer troligtvis att bli ett kommande projekt med sina vackert lysande rör som inte bara ger ett vackert ljus utan dessutom en skaplig elräkning. Eller är det en skröna att rör drar en massa ström ?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 08:16

Helmut skrev:Allt om elektronik hade förra året en ritning på en förstärkare med rör på ingången och trissor på utgången för att slippa en dyr utgångstransformator. Dessutom var utgångstrissorna identiska i motsats till det vanliga med NPN och PNP.

Experterna på DIYAudioforum har sågat den koppling längs med fotsulorna. Jag skulle nog föreslå dig att leta vidare, om du nu inte vill ge Elektorbygget en chans.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=37192&highlight=
(Man måste kanske vara medlem för att komma dit?)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-04-03 08:29

manger skrev:
Kribban skrev:Jag skickade ett mail till Hypex för att få svar på vad som behövs för att bygga 4 x UcD180. Hoppas på svar på måndag.
MVH Christer

Nå? Vad fick du för svar? 8O

Eftersom det var ett totalt ointresse för det så publicerade jag det aldrig :( och nu hittar jag inte mailet :oops: De svarade väldigt snabbt om vilka komponenter som behövdes så prova själv :)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-04-03 15:05

synd att du inte hittar mejlet Kribban för jag väntade också på svaret!

Återgå till DIY-forum