Moderator: Redaktörer
okomprimerade FLAC filer
paa skrev:Är det nån skillnad på D/A-omvandlaren och analogelektroniken på en SB3 och en Duet?
Analog RCA outputs
High fidelity Wolfson® 24-bit DAC
Two dedicated linear power regulators for DAC and line-out stages
4.8Vpp line-level outputs
Signal-to-noise ratio: over 90dB
Total harmonic distortion: less than -88dB (0.002%)
Analog RCA outputs
High fidelity Burr-Brown™ 24-bit DAC
Two dedicated linear power regulators for DAC and line-out stages
Full 6.0Vpp line-level signals
Signal-to-noise ratio: over 100dB
Total harmonic distortion: less than -93.5dB (0.002%)
Richard skrev:Personligen tror jag, utan att veta, att Wolfson DAC:en WM 8501 ( made in scottland! )som sitter inbyggd i Squeezebox duet har stor del i ljudet.
Något som Linns nya egna nätverkspelare ochså använder, samt Arcam och Regas nyare cd-spelare.
Nej, det är top-of-the-line modellerna WM8740 och den nya WM8741 som används av Rega, Arcam och Linn.
WM8501 är en budget-DAC med mycket sämre specar.
Jo visst kan man publicera sämre mätvärden, är produkten billigare (vilket den inte är i det här fallet) kan man ange sämre mätvärden för att differentiera sina produkter, för att få kunden att inse att dyrare = bättre...Kaffekoppen skrev:Du tror väl inte seriöst att de (tillverkaren) skulle publicera sämre mätvärden än de egentligen är?
SB3 är helt klart bättre på den analoga utgången än duet, men hur stor praktisk betydelse det har???... uppenbarliggen inte så mycket ;9
Kaffekoppen skrev:Du tror väl inte seriöst att de (tillverkaren) skulle publicera sämre mätvärden än de egentligen är?
SB3 är helt klart bättre på den analoga utgången än duet, men hur stor praktisk betydelse det har???... uppenbarliggen inte så mycket ;9
KarlXII skrev:Kollade ni volymnivåerna med ljudmätare?
Jag vet av egna erfarenheter på just DAC-tester, att det är extremt viktigt att det spelas exakt lika starkt.
Richard skrev:Det var dock så stor skillnad att jag nog troligen skulle kunna peka ut de två dacarna vid blindtest. Men helt säker är jag förstås inte.
shifts skrev:Richard skrev:Det var dock så stor skillnad att jag nog troligen skulle kunna peka ut de två dacarna vid blindtest. Men helt säker är jag förstås inte.
Du har ingen ambition om att prova? Det vore kul att läsa om det resultatet också.
Bill50x skrev:Kolla diskussionen på Selleri...
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=52263#52263
(jag har skvallrat)
/ B
Dunderklumpen skrev:Bill50x skrev:Kolla diskussionen på Selleri...
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=52263#52263
(jag har skvallrat)
/ B
Är det meningsfullt att diskutera detta med Linnister???
Kaffekoppen skrev:Jag trodde det var spelglädjen som musikerna hade man skulle återskapa
Kaffekoppen skrev:Jag trodde det var spelglädjen som musikerna hade man skulle återskapa
Richard skrev:Jaha, nu har jag och en god vän i lugn och ro kunnat jämföra den alldeles nya squeezebox duet, som kopplats via Wifi ( trådlöst ) från en dator i hans linnanläggning. Vi har använt okomprimerade FLAC filer vid lyssningen.
Moment-23 skrev:Jag har själv testat den gamla sb'n mot nya klimax ds. Det testet utföll lite annorlunda
Intressant test Richard!
För mig visar det att utvecklingen fortfarande går framåt. Vem hade 1996, då 5103 kom, kunnat tro att det 12 år senare skulle komma apparater för en tiondel av 5103:ans pris som lät bättre
Richard skrev:
Det viktigaste är nog att lyssna själv, kritiskt.
(De handlare som kränger dyra spelare kommer inte i vart fall aldrig att erkänna att en billig nätverkspelare eventuellt kan vara bättre än dyra highendspelare.)
H. Richard.
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Jag har själv testat den gamla sb'n mot nya klimax ds. Det testet utföll lite annorlunda
Man får ju då hoppas att DS´en lät bättre med tanke på prisskillnaden....
/ B
Richard skrev:En intern bild på squeezebox duet, från componentforum:
http://forums.slimdevices.com/showpost. ... tcount=344
H. Richard.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster