Hi-Fi klubben gör blindtest!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-04 14:22

Är inte blindtest hos hifi-försäljare ungefär samma som att låta tv4-reportar granska journalistik? :P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-04 14:30

phloam skrev:Är inte blindtest hos hifi-försäljare ungefär samma som att låta tv4-reportar granska journalistik? :P

Någonstans måste man väl börja. En ansats till ett försök till blindtest är väl bättre än inget alls, även om möjlighet att få lyssna blint varit det bästa.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-04 14:35

Jo, det är sant. Motsatsen känns också fel; vilken butik skulle tjäna på att vägra blindtest om kunden vill det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 14:51

Phloams senaste inlägg är huvet på spiken. Tack Phloam, nu slipper jag tänka. :)

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 15:00

Nä, pholam, nu utgår du från att försäljaren vill sälja igen 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 15:06

KK, det är försäljarens arbete att sälja. Ju mer han säljer desto bättre jobb utför han.

En annan sak att tänka på är att i en cash-flow analys i ett företag så är det säljarna som ser till att det blir positiv cash-flow. :) Alla andra i organisationen bidrar med negativt cash-flow.

Om en kund skulle ha bett mig att bli utsatt för blindtest så skulle jag tillmötesgå kunden. Jag undrar om inte Bengan o jag faktiskt har gjort något dyligt någon gång.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-04 15:07

phloam skrev:Är inte blindtest hos hifi-försäljare ungefär samma som att låta tv4-reportar granska journalistik? :P

Nja, det är väl som blind provsmakning i vinbutiken? Att folk sedan ofta handlar vin efter flaskans och etikettens utseende, vinets färg, och namnet på vinet gör ju inte att blindtest är något att skratta åt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-04 15:12

ThePreTor1aN skrev:Japp, precis det jag sa. Alltså inga konkreta fall? om man utesluter kablarna och Shaktistenarna. Kanske mössen också.

Hör man inga förbättringar så gör man inte det. Det är omöjligt att inbilla något sådant om man är i nyktert tillestånd om man är "frisk".
Den som kan ljuga och inbilla i sig något sådant har medicinska besvär.

Totalt felaktigt, och kan med lätthet visa det, om någon av dessa personer kunde ställa upp på blindtest. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 15:16

Jag var fredagsretorisk :lol:

I en industri är det enkom de producerande enheterna som räknas som kapitalskapande. Alla andra är tärande på kapitalet ;)

petersteindl skrev:KK, det är försäljarens arbete att sälja. Ju mer han säljer desto bättre jobb utför han.

En annan sak att tänka på är att i en cash-flow analys i ett företag så är det säljarna som ser till att det blir positiv cash-flow. :) Alla andra i organisationen bidrar med negativt cash-flow.

Om en kund skulle ha bett mig att bli utsatt för blindtest så skulle jag tillmötesgå kunden. Jag undrar om inte Bengan o jag faktiskt har gjort något dyligt någon gång.

Väl mött
PS

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-04-04 15:17

Kaffekoppen skrev:Placebo är ju helt vansinnigt lätt att drabbas av...

Hehe vilken pest :P
Att man inbillar sig en massa förbättringar och sen slår till på en tex. förstärkare eller vilken hi-fi produkt som helst. Det är helt vansinnigt!.

Kommer man på detta efter ett år att förstärkaren inte låter så bra som man trodde har man ju då hallucinerat i ett år. För man hör ju faktiskt det man hör. Det kan man inte komma ifrån.

Placebo är inget psykist fenomen för den som har läst om den, utan fysisk. Kroppen börjar producera endorfiner direkt när man fått i sig sina sockerpiller, och det är ju helt vansinnigt om det skulle öka köplusten.

Lättare säga att man blivit blåst eller bara varit för naiv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 15:23

Nej, den typen av placebo har med medinicaltillverkning att göra.

Begreppet placebo har dryftats tidigare och det är nog inte lika trivalt som att välja det första man hittar på google..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-04 15:26

Kaffekoppen skrev:Nä, pholam, nu utgår du från att försäljaren vill sälja igen 8)

hehe, nej just det ja, frälsning var det va? :P

uh oh.... kommer att drömma mardrömmar om säljare i svarta kåpor som tvingar mig att lyssna blint i butik.... där sitter jag o svettas och funderar på lämpliga formuleringar (skimrande? Nej....) "Hör du nån skillnad?" o shit svarar jag fel så får jag inte vara med i hifiklubben.... *aaaaaaaaaahhhh!!!*

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-04 15:26

ThePreTor1aN skrev:Placebo är inget psykist fenomen för den som har läst om den, utan fysisk. Kroppen börjar producera endorfiner direkt när man fått i sig sina sockerpiller, och det är ju helt vansinnigt om det skulle öka köplusten.
Det finns bra information om placebo (det generella begreppet) på till exempel wikipedia, det känns som att vi inte pratar om samma sak.

I början på min tråd, där du gjorde ett kärnfullt inlägg för några dagar sedan, hänvisar jag till en artikel om en undersökning där man vetenskapligt visar att förväntan på något påverkar hur hjärnan hanterar informationen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-04-04 15:34

subjektivisten skrev:
ThePreTor1aN skrev:Japp, precis det jag sa. Alltså inga konkreta fall? om man utesluter kablarna och Shaktistenarna. Kanske mössen också.

Hör man inga förbättringar så gör man inte det. Det är omöjligt att inbilla något sådant om man är i nyktert tillestånd om man är "frisk".

Totalt felaktigt, och kan med lätthet visa det, om någon av dessa personer kunde ställa upp på blindtest. 8)

Men är det inte tvärsom? Det är lätt att inbilla sig att man hör skillnad fast man inte gör det om man lyssnar blint.
Hör man ingen skillnad oblint lär man ju inte höra skillnad blint heller. Eller?
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-04-04 15:59

Det är enklare vad man tror :P :P

Har hört vissa säga att det finns skillnader/förbättringar i öppna tester som försvinner när man lyssnar blint, pga placebo. Det säger ändå ingenting om det verkligen gör det eller inte.

Hur vet jag det? :D
Jo, jag hör inte mycket till skillnader om alls på öppna tester heller!.
Och sällan hos Hi-fi handlaren. Däremot hemma efter någon veckas normal användning kan jag ganska enkelt beskriva förbättringarna på produkterna som har dom.

Jaaa?, där påvisar ju Blindtester bara sin oduglighet och orelevans.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite om hjärnans kraft...

Inläggav Greensleeves » 2008-04-04 16:06

Almen skrev:... I början på min tråd, där du gjorde ett kärnfullt inlägg för några dagar sedan, hänvisar jag till en artikel om en undersökning där man vetenskapligt visar att förväntan på något påverkar hur hjärnan hanterar informationen.

Rent allmänt tycker jag att det är intressant att det i trådar likt denna blir en sådan fördjupning - ang detta med ljudåtergivning i stort och smått - att resonemangen kommer in på vår hjärna. Detta eftersom hjärnan är ett oerhört mäktigt kraftcenter. Med hjärnans hjälp kan vi ju som bekant uträtta storverk. Lite spefullt kan vi ju undra vad våra hjärnor egentligen skulle svara, om vi kunde fråga vad de anser om företrädesvis manliga "hifi-människors" smått egendomligt starka fokusering på ljudåtergivning..?
Tja, kanske en eller annan hjärna skulle svara i stil med följande:
- Om detta milda vansinne existerar, är det i så fall blott ett av många vansinnen som förekommer på denna planet. Vi får för övrigt snart uppleva ett till sådant milt vansinne...
- Eh... vilket då?
- Företrädesvis manliga "fotbollmänniskors" smått egendomligt starka fokusering på sommarens fotbolls-EM... 8)
Senast redigerad av Greensleeves 2008-04-04 18:10, redigerad totalt 1 gång.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-04-04 16:33

Nu drar jag upp denons tp kabel igen.

Den är rätt mycket bluff. ettor och nollor är ettor och nollor.

Att koax kabeln kan låta bättre bror nog på att den skickar data EN väg. blir det en, och det blir det, data förlust så måste dacen kompensera detta.

Ett tcp/ip nätverk kommunicerar åt båda hållen (så varför har denons tp kabel riktnings angivelse?) och återhämtar data som förlorats.

Nu tar vi ett HD medium som blu-ray, http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray .
Som i x1 ger 36Mbit/s ett hundra nätverk klarar 100Mbit/s alltså inte ens halva linan. Så man kan ju anta att även den sämsta nätverks kabeln skulle hinna korrigera stora data förluster.

Jag orkar inte kolla upp det men jag antar det är ett hundra närverk som denon och dom flesta andra kör med.

Och det roliga med 100 nätverk är att bara hälften av dom 8 kablarna i nätverkskabeln används :D

Sug på den.
Senast redigerad av bootstrap 2008-04-04 16:58, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 16:51

Du behöver inte tycka om blindtest, men om du försöker övertyga mig om dess bristfällighet vill jag bara delge att du lyckas rätt dåligt ;)

ThePreTor1aN skrev:Det är enklare vad man tror :P :P

Har hört vissa säga att det finns skillnader/förbättringar i öppna tester som försvinner när man lyssnar blint, pga placebo. Det säger ändå ingenting om det verkligen gör det eller inte.

Hur vet jag det? :D
Jo, jag hör inte mycket till skillnader om alls på öppna tester heller!.
Och sällan hos Hi-fi handlaren. Däremot hemma efter någon veckas normal användning kan jag ganska enkelt beskriva förbättringarna på produkterna som har dom.

Jaaa?, där påvisar ju Blindtester bara sin oduglighet och orelevans.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-04-04 17:39

ThePreTor1aN skrev:Jaaa?, där påvisar ju Blindtester bara sin oduglighet och orelevans.

Nej.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Greensleeves

En blind blindtestare..?

Inläggav Greensleeves » 2008-04-04 18:11

Blir månne blindtester extra funktionella om testaren faktiskt är blind..?

8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-04 19:51

soundbrigade skrev:Har jag fattat det så att en butik som faktiskt.se erbjuder sina kunder blindtester är en skitbutik som egentligen bara bjussar på Placeboeffekter?
Eller menar församlingen att allt som inte är märkt piP, Ino eller NAD är rena skitgrejjer, och så länge HiFibutiken inte säljer dessa pryttlar är det ingen idé att köpa något där.

Jo, man kan köpa denon där... fast det måste vara någon billig denon, annars är de inget bra :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-04 20:06

Almen skrev:

Nja, det är väl som blind provsmakning i vinbutiken? Att folk sedan ofta handlar vin efter flaskans och etikettens utseende, vinets färg, och namnet på vinet gör ju inte att blindtest är något att skratta åt.

Vin med hus på är bäst /citat av socker conny :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-04 20:15

Ang. denons nätverkskabel. Jag ondgjorde mig ju över den, men jag började fundera lite. Alltså det är ju denonlink.
Är det så att priset egentligen har med någon licenspryl att göra än med något annat?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-04 20:20

bootstrap skrev:Nu drar jag upp denons tp kabel igen.

Den är rätt mycket bluff. ettor och nollor är ettor och nollor.

Att koax kabeln kan låta bättre bror nog på att den skickar data EN väg. blir det en, och det blir det, data förlust så måste dacen kompensera detta.

Ett tcp/ip nätverk kommunicerar åt båda hållen (så varför har denons tp kabel riktnings angivelse?) och återhämtar data som förlorats.

Nu tar vi ett HD medium som blu-ray, http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray .
Som i x1 ger 36Mbit/s ett hundra nätverk klarar 100Mbit/s alltså inte ens halva linan. Så man kan ju anta att även den sämsta nätverks kabeln skulle hinna korrigera stora data förluster.

Jag orkar inte kolla upp det men jag antar det är ett hundra närverk som denon och dom flesta andra kör med.

Och det roliga med 100 nätverk är att bara hälften av dom 8 kablarna i nätverkskabeln används :D

Sug på den.

Fast är det verkligen Tcp/ip som Denon använder sig av?
Inte för att jag tror kabeln är värd priset eller ens i närheten. Men någon form av bevis vore ju kul om Denon kunde ta fram.

mvh/Harry

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-04-04 20:46

Harryup skrev:Fast är det verkligen Tcp/ip som Denon använder sig av?
Inte för att jag tror kabeln är värd priset eller ens i närheten. Men någon form av bevis vore ju kul om Denon kunde ta fram.

mvh/Harry

Nä dom kör säkert UDP som inte har fel korrigering. Men ändå finns andra poäng varför den är bluff. Dessutom kan man dra en tp kabeln över 90 meter utan större problem :) för att inte säga över nätet! Som att sätta en 5papp 1.5m antennsladd från väggen och tvn.

Nu kör dom säkert UDP som sagt, roligare att skriva om tcp/ip :P men om nu UDP är så känsligt så kunde denon kört med TCP istället med en halv sekunds fördröjning och 100% data överföring.

Edit: För att inte prata om trådlöst nätverk, som granntråden, där har vi nätverkets motsvarighet till lakritssnöre.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-04 22:01

johanu skrev:
subjektivisten skrev:

Men är det inte tvärsom? Det är lätt att inbilla sig att man hör skillnad fast man inte gör det om man lyssnar blint.
Hör man ingen skillnad oblint lär man ju inte höra skillnad blint heller. Eller?

det där var mycket intresant alltså att det det krävs oerhörda krav på den blinde ( :wink: ) och praktiskt sätt gör att mätningarna ensamt får trona som det korekta bedömningsmedlet?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-04-04 22:15

Britt-Gunnar skrev:det där var mycket intresant alltså att det det krävs oerhörda krav på den blinde ( :wink: ) och praktiskt sätt gör att mätningarna ensamt får trona som det korekta bedömningsmedlet?

Eller sockerpiller! Fler lysningar än det som testas. Drömmen är ju om man inte får se nåt av utrustningen innan och under. Ännu häftigare om man inte visste vad som testas men man kan tänka sig att intresset för att sånt test är svalt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-04 23:13

bootstrap skrev:Dessutom kan man dra en tp kabeln över 90 meter utan större problem :) för att inte säga över nätet! Som att sätta en 5papp 1.5m antennsladd från väggen och tvn.
Standarden säger faktiskt 100m med UTP, men jag har kört 120m utan signaldegradering ;)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-04 23:41

bootstrap skrev:
Harryup skrev:Fast är det verkligen Tcp/ip som Denon använder sig av?

mvh/Harry

Nä dom kör säkert UDP som inte har fel korrigering. Men ändå finns andra poäng varför den är bluff. Dessutom kan man dra en tp kabeln över 90 meter utan större problem :) för att inte säga över nätet! Som att sätta en 5papp 1.5m antennsladd från väggen och tvn.

Nu kör dom säkert UDP som sagt, roligare att skriva om tcp/ip :P men om nu UDP är så känsligt så kunde denon kört med TCP istället med en halv sekunds fördröjning och 100% data överföring.

Edit: För att inte prata om trådlöst nätverk, som granntråden, där har vi nätverkets motsvarighet till lakritssnöre.

Alltså, varför skulle de köra TCP/IP eller UDP? Det är ju en proprietär dataöverföring för ljud & bild. Vad har det med vanliga nätverksprotokoll att göra? Jag förstår inte varför man skulle grylla till det med nätverksprotokoll för datanätverk. Om det är nåt annat än vanlig TP nätverkskabel (dvs typ HDMI eller brandsladd) så går den kanske inte att direkt ersätta med en vanlig TP-kabel varken impedansmässigt eller kopplingsmässigt. Att den är värd betydligt mindre än 5kSEK är det ju dock ingen tvivel om i min mening.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-04 23:51

Undrar vad Denon-link kan som inte HDMI kan? 8)
5000:- i sjön.

edit: Nu kanske jag snackar helt i nattmössan, men bägge använder någon form av protokoll som är helt lämpat för bild och ljud mellan apparater och inte för att stå emot kärnvapenattacker. 8) Borde skilja en hel del.
Senast redigerad av Pinnick 2008-04-05 12:12, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi