Att återge musik.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Att återge musik.

Inläggav Flint » 2004-08-27 09:40

Vad är viktigt för att återge musik?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-27 10:01

Ström och tolerenta grannar. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-27 10:08

Spela in den rätt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-27 10:25

Rent elementärt så behövs en musiker. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-27 10:29

Vee-Eight skrev:Rent elementärt så behövs en musiker. :wink:
Nix, inte för att återge musik... 8) Då räcker det med en handdator en mp3a och lite mjukvara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-27 12:25

svante:

Men vem är det som programmerar dito? Vem spelar på instrumentet?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-27 12:52

Vee-Eight skrev:svante:

Men vem är det som programmerar dito? Vem spelar på instrumentet?

Nja, jag menade inte elektroninskt genererad musik, utan vanlig akustisk eller så. Men musikern är inte inblandad i återgivningen, bara i produktionen av ljudet och möjligen fonogrammet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-27 13:05

Nja, jag menade inte elektroninskt genererad musik, utan vanlig akustisk eller så. Men musikern är inte inblandad i återgivningen, bara i produktionen av ljudet och möjligen fonogrammet.

Så när ett Coverband spelar 'Living Next Door To Alice' så är det en produktion och inte en återgivning av originalet? Inte ens om man verkligen försöker göra det så likt originalet som möjligt? ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-08-27 13:26

Ranefjord skrev:Så när ett Coverband spelar 'Living Next Door To Alice' så är det en produktion och inte en återgivning av originalet? Inte ens om man verkligen försöker göra det så likt originalet som möjligt? ;)

Det borde väl kallas reproduktion, eller? Ett annat namn kan vara "skit"! ;)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-27 13:34

__10 skrev:
Ranefjord skrev:Så när ett Coverband spelar 'Living Next Door To Alice' så är det en produktion och inte en återgivning av originalet? Inte ens om man verkligen försöker göra det så likt originalet som möjligt? ;)

Det borde väl kallas reproduktion, eller? Ett annat namn kan vara "skit"! ;)
Och när publiken svara "Who the fuch is Alice" så är ett tredje namn fylla. 8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-27 14:00

men den mesta elektroniska musiken är inte alls framförd någonstans, så varje gång man kör CD:n så är det uruppförande...

Hmm, känns som om vi medvetet dundrar in i ordklyverier och väldigt långt från topic... :oops: :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-27 14:21

Jo. :oops: Så vad är viktigt. Det viktigaste är nog timingen. En musiker som inte kan spela i takt är en dålig musiker. Däremot kan han spela på ett dåligt piano och det svänger ändå.

Nu är aldrig timingen nåt problem i en normal anläggning, man kunde tom göra analogprylar där svajet var under vad som är hörbart. Men jag tror ändå att det är det viktigaste.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-27 16:24

Svante:

Exakt timing är nog inte så bra det heller, man skall spela fel på rätt sätt. :wink:
- Carlsson Illuminati -

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Att återge musik.

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-27 16:29

Flint skrev:Vad är viktigt för att återge musik?
Att man har utrustningen för det: cd/vinyl/radio (och tillhörande skivor/kanaler), förstärkare, kablar, högtalare, rum och lyssningsrum (samt el att driva det hela med).

Utöver detta är det nog viktigt att man är sugen på att mottaga musiken som återges...men det är kanske en annan tråd? 8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-27 16:50

Ranefjord skrev:

Så när ett Coverband spelar 'Living Next Door To Alice' så är det en produktion och inte en återgivning av originalet? Inte ens om man verkligen försöker göra det så likt originalet som möjligt? ;)

Nej det tycker jag inte är återgivning. Det är inte Smokie som är artisten(-erna) längre då, utan coverbandet. Dessutom var påståendet att det behövs en musiker. Men som sagt det är hårklyverier, åter till tråden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-27 16:53

Vee-Eight skrev:Svante:

Exakt timing är nog inte så bra det heller, man skall spela fel på rätt sätt. :wink:

Jotack jag vet, jag sitter på samma avdelning som ett gäng "performanceforskare". Prova min swingmetronom om du vill... :wink:

Återgå till Generellt om hifi