Marantz Mr250L - Bara ljud från en högtalare från start

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Marantz Mr250L - Bara ljud från en högtalare från start

Inläggav Falkis » 2008-04-04 10:27

Bild

När jag startar den så kommer det endast från vänster högtalare, men antingen kan man vänta eller vrida över balansen till höger och gnugga lite på volymkontrollen för att få igång ljudet i båda högtalare.

Det kraxar lite när jag gör detta men sen så kraxar inte volympotten något alls, inte balansen heller.

Jag har sprayat volymkontroll och balanskontroll - kanske ska jag spraya det mer?

(Märkte att det blev lite distat från höger högtalare imorse, men det försvann när jag "gnorkade" lite med volymkontrollen fram och tillbaka).

Vet någon vad detta bero på?

TACKSAM FÖR SVAR!

:) /Falkis

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-04 11:25

För mig låter det som om antingen volym- eller balanskontrollen är på väg att ge upp. Det skulle ju kunna vara något elektronikfel som rättar till sig när apparaten får upp arbetstemperaturen men eftersom du märker skillnader vid rent fysisk hantering av balans och volym så är det mer troligt att det är dessa som är problemet.

Med lite händighet kan du koppla förbi balanskontrollen (ersätta denna med två fasta motstånd motsvarande resistansen i pot´en) och se om det då fungerar som det ska. Fortsätter trasslet är det med all säkerhet volymkontrollen, byt då till något motsvarande.

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-04 12:12

Tack B.

Saken är den att jag är inte sådär jätteduktig på det här.

Hur pass invecklat är det att byta volymkontroll? Någon länk? Tror du att det kan ordnas med mer gnidande och sprayande? Tack för respons.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-04 12:29

Förresten B, jag kan tillägga att denna reveiver är mycket sparsamt använd.

Jag kan också tillägga att efter sprayningen av volym- och balansreglage så blev det en mycket stor förbättring. Jag undrar bara om jag sabbar nåt om jag sprayar mer?

Jag menar min logiska/outbildade slutsats blir att den inte kan "ge upp" efter så sparsam användning, snarare torka ihop eller nåt i den stilen.

/Falkis

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-04 16:41

Alltså, jag blir vansinnig!

Aux - Fungerar just nu inte, kommer från ena kanalen

Phono - Plötsligt fungerar phonoingången, efter att jag slagit på FM, som alltid verkar fungera klockrent från båda högtalarna, då satte den igång.

Tape 1 fungerar utmärkt, när phono eller aux inte fungerar så fungerar tape 1.

Sprayade Mono/Stereoknappen och blev av med en del besvär.

Kan någon hjälpa mig, så vore jag tacksam.

Kan det vara någon säkring eller annat som håller på att gå sönder på höger kanal? Det är bara höger som krånglar. :cry:

Edit: efter en lång stunds spelande så har phonoingången börjat fungera från kall start. Men Aux är fortfarande död i höger kanal och Phono har en tendens att börja spraka på höger mitt i alltihop. :(

Edit 2: Jag kanske bör nämna att båda högtalarna alltid fungerar om Mono-stereoknappen är intryckt, och att jag sprayat den knappen. Då tyckte jag mig känna en förbättring i ljudet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-04 19:45

Säljaren var nog medveten om detta, men vad sjutton, du fick den ju nästan gratis.. Men det går nog att fixa till en billig penning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-04 19:57

Just att aparaten är sparsamt använd kan ju mycket väl bidra till att oxid och annat fått fäste.

Men spraya på du, det skadar inte!

Vad använder du för spray? CRC har något som skapar kontakt, kanske den heter 2.26 (minns inte efter alla år)? Använd inte 5.56, den smörjer också med ett tunnt lager oljefilm....

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-04 21:50

En sak som slår mig är att du verkar lite ivrig, jag hoppas att du förstår att det inte är lämpligt att spraya och sedan direkt efter dra på förstärkaren. Låt vätskan dunsta ett bra tag innan du slår på ström.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-04-05 01:34

vill hålla med min gode medmänniska fjonka.... som verkar ha samma köplust på gamla vintagestereosaker som en annan apropå inget.Ta det lugnt efter sprayandet och vänta en stund till det torkat eller runnit av.Köpte hem en marantz 2225 för ett tag sen som led av dylika åkommor,huvudproblemet låg i speaker-switche(arna)n,visst det var en del skrap i potar till balance och volume men det brukar försvinna fort efter metodisk "juckning" fram och tillbaka tillsammans med elektronikrengöring från crc.Önskar dig lycka till med en mycket snygg och förmodligen välljudande apparat iaf!
Senast redigerad av vin-Tage 2008-04-05 13:49, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 08:34

Hej pojkar!

Jag är en mycket ivrig person, faktiskt. När jag gjort något vill jag att det ska hända saker directly.

Men saken är den att Aux-ingångsproblemet hade att göra med en dålig signalkabel :roll: :oops:

Det enda fel den har nu är att vänster kanal tar 1-2 minuter att starta upp från och med påslaget. Det kan jag förvisso leva med, men om någon har tips så tar jag gärna emot. (Ska försöka att inte ivra mig så mycket!). :)

Mvh

Falkis

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 08:36

Använder förresten CRC Electronic Cleaner, från klasse för 50 kr. :)

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-05 09:24

Om man har problem med oxiderade kontakter så kan det vara svårt att tvätta bort oxiden. Ofta måste man använda någon form av mekanisk rengöring typ manövrera omkopplarna eller tvätta med piprensare eller motsvarande.

I många omkopplare kan det vara svårt att få kontaktytorna att bli ordentligt blöta av rengöringsmedel, andra omkopplare är öppna och lätta att skölja rena. Min erfarenhet är att det är nästan omöjligt att tvätta bort oxid, man måste alltid kombinera tvätten med en mekanisk "gnuggning" av kontakterna.

Kan man inte nå kontakterna och putsa så återstår att manövrera kontakten samtidigt som man försöker att få vätskan att skölja över kontaktytorna och därmed skölja bort avnött oxid.

Så sätt dig framför TV'n, lägg en handduk i knät och spraya omkopplarna, tryck några hundra gånger samtidigt som du sprayar lite emellanåt. Kolla bara så att den vätska som rinner inte rinner in i elektronik som inte skall behandlas, typ radiokretsar etc. Det kan bli ganska kladdigt med all kontaktvätska rinnande, men alternativet är att plocka ned omkopplarna och putsa kontakterna en och en.

Reläer har ofta en plastkåpa som man försiktigt kan lyfta på och komma åt att rengöra. Jag brukar ta ett "melittafilter" som klipps i smala remsor som sedan dränks i rengöringsvätska. Stoppa in det blöta filterpappret och tryck ned kontakterna samtidigt som du drar ut filterpappret, på detta vis tvättas oxiden bort effektivt samtidigt som en skyddsfilm lämnas kvar på kontaktytorna. Upprepa tvättningen tills pappret förblir rent efter att du dragit ut det.

Lycka till, och som du förstår är kontaktrengöring inget för "ivriga" personer, ta ett djupt andetag och se tvättningen som trevlig "terapi" :wink:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2008-04-05 09:27

Ju mer du använder den, deto bättre kommer den att funka, har varit med om gamla grejor som efter flera månaders daglig användning till slut fungerat perfekt, under förutsättning att inget är trasigt förstås...

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 09:28

Okej, jag ska förkovra mig lite mer i ovanstående inlägg, senare idag.

Men tror du att jag löser problemet som gör att det dröjer ett tag innan det kommer fullt ljud i höger kanal, med att rengöra kontakterna?

Dum fråga kanske.. :oops:

Mvh

Falkis

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-05 09:41

Falkis skrev:Men tror du att jag löser problemet som gör att det dröjer ett tag innan det kommer fullt ljud i höger kanal, med att rengöra kontakterna?

Det kan vara kontaktberoende, men det kan oxo vara ett tecken på att du har en eller flera elektrolyter som kan vara "dåliga".
Du får hålla koll på om dessa tidsfördröjningar blir kortare eller längre.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 10:01

Tack för respons, snubber!

:)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-05 11:54

vin-Tage skrev:vill hålla med min gode medmänniska fjonka.... som verkar ha samma köplust på gamla vintagestereosaker som en annan apropå inget.

Ha, du anar inte ;-)

Usch, håller gudskelov på att rensa lite... kan - inte - låta - bli - att - köpa ...

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 13:07

Stephan skrev:Ju mer du använder den, deto bättre kommer den att funka, har varit med om gamla grejor som efter flera månaders daglig användning till slut fungerat perfekt, under förutsättning att inget är trasigt förstås...

Aah, den fungerar bättre och bättre ju längre tiden går. Om man använder den alltså, vilket jag gör hela dagarna nu eftersom jag är ledig ett tag nu.

Marantz sjuttiotal 8)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 13:16

Snart ska ta jag plocka av locket och spraya lite, enligt pojkarnes instrukion/introduktion till pottsprayningens nobla konst. :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 14:16

det är helt klart volymratten.

fan vad jobbigt detta var. *vrid-gnid*

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 18:00

Stephan skrev:Ju mer du använder den, deto bättre kommer den att funka, har varit med om gamla grejor som efter flera månaders daglig användning till slut fungerat perfekt, under förutsättning att inget är trasigt förstås...

Jag har nu sprayat och gnuggat som fan. Jag har dock lyssnat hela dagen på den och jag kör nu helt på denna filosofi (ovan).

Det är ett otroligt fint ljud i den, kanske lägger upp bilder sen, om jag hittar kameran (i medlemstråden alltså). Har nämligen flyttat om en del och så.

Kram på er

/Falkis

(Jo, killar får kramas. Det är bara killar med svag manlighet som inte kan krama andra killar utan att må dåligt eller skämmas)*.

*Dagens vishet :twisted:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-05 18:02

Falkis skrev:*Dagens vishet :twisted:

Redan börjat på lördagsbärsen? ;-)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 18:06

Hehe, du blir antagligen rädd för mig om jag säger det, men jag är nykterist. 8)

Fast jag är lite berusad av naturen, nästan jämt! :D :twisted: :twisted: :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-05 18:10

Nykterist är coolt, respekt!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 18:22

Det måste vara så för min del. Jag respekterar de som dricker, men fulla människor tycker jag icke om. :P

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-07 11:27

Jag misstänker att det är glapp i något annat än volymen och balansen, för när jag trycker in "mono"-knappen så kommer det distorsionsfritt ljud från båda högtalarna.

Jag ska spraya samtliga filterknappar osv. senare idag.

Det kan ju inte vara högra kanalens steg som är dåligt, eftersom det låter bra i båda med monoknappen intryckt?

Ni får gärna fortsätta responsa mig.

mvh

Falkis

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-04-07 15:43

Falkis skrev:Jag misstänker att det är glapp i något annat än volymen och balansen, för när jag trycker in "mono"-knappen så kommer det distorsionsfritt ljud från båda högtalarna.

Sprayat Selector-vredet?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-07 16:09

Hej Lust!

Jag vet fasen inte hur jag ska spraya selectorvredet! Det går en "pinne" från den till längre in förstärkaren, i liksom en "låda" som man måste skruva upp underifrån, tror jag, för att komma åt.

Instruktioner hur man går till väga med detta mottas som en hungrig tar emot mat! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-07 16:10

Falkis skrev:Jag misstänker att det är glapp i något annat än volymen och balansen, för när jag trycker in "mono"-knappen så kommer det distorsionsfritt ljud från båda högtalarna.

När du trycker in monoknappen så hör du den felfria kanalen i båda högtalarna och denna maskerar troligen den andra kanalen som inte alls hörs på samma sätt när den ligger i bakgrunden (i mono) istället för enskilt i en kanal.

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-07 16:22

Hej och hå. Jag sprayade in i den där galleraktiga boxen som "pinnen" går in i.

Det blev en annan känsla i selectorreglaget.. Vi får se hur det låter. Det kanske var fel, men jag orkade ej vänta. :oops:

mvh

Falkis

Nästa

Återgå till Vintage-hifi