pryl som ger ifrån startpuls till förstärkare ex.vis

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

pryl som ger ifrån startpuls till förstärkare ex.vis

Inläggav vin-Tage » 2008-04-05 23:34

Jo, det var en luddig rubrik men vet inte vad jag ska kalla det. Jag vill alltså bygga(eller finns det färdiga?) en manick som sätter igång min förstärkare när jag sätter igång ex.vis min mediastreamer. Finns det kanske komponenter som känner av ljudsignaler så att man i slutändan kan dra ett relä som sätter igång förstärkaren?. Och nej jag, gillar mina gamla recievers från 70-talet utan fjärrkontroll :) Har såna där fjärrstyrda vägguttag också men vill slippa den fjärren.

Någon som har tips ?

mvh

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-05 23:49

Om "sätta igång" är detsamma som trycka på strömbrytaren så finns det nätströmsgrendosor som sätter på strömmen i alla uttag när ett visst "masteruttag" börjar dra ström.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-06 09:49

Du har ju prylar som drar reläer när de känner av ljudsignaler (från mikrofon). Det vore inte svårt att tappa av signaler från en ingångskontakt och dra ett relä med en sådan signal. Du får väl fixa en komparator som känner av signalerna och en timer som ser till att reläet drar någon minut (det kan ju vara tyst mellan låtarna ibland).
Jag kan inte säga att jag har något på studs men kolla http://sound.westhost.com/projects.htm.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-06 11:30

i skrev:Om "sätta igång" är detsamma som trycka på strömbrytaren så finns det nätströmsgrendosor som sätter på strömmen i alla uttag när ett visst "masteruttag" börjar dra ström.
Smuttigaste lösningen!

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2008-04-06 12:51

i skrev:Om "sätta igång" är detsamma som trycka på strömbrytaren så finns det nätströmsgrendosor som sätter på strömmen i alla uttag när ett visst "masteruttag" börjar dra ström.

Intressant även för mig!

Har någon tips på var man kan hitta dylika?
Livsnjutare

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-04-06 15:06

ja det låter som en bra pryl! då återstår ja bara:vad kostar den och var köper man den? :wink:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-06 16:23

Kristian skrev:

Intressant även för mig!

Inte på rak arm, men jag har sett dom på flera ställen (som jag tyvärr inte kommer ihåg...).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-06 16:26

i skrev:
Kristian skrev:

Intressant även för mig!

Inte på rak arm, men jag har sett dom på flera ställen (som jag tyvärr inte kommer ihåg...).

Hittade ett på Klas i sjön.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2008-04-07 10:21

i skrev:
i skrev:
Kristian skrev:

Intressant även för mig!

Hittade ett på Klas i sjön.

Se där ja!! :)

Kan nog vara värt att prova...

Börjar tröttna på att slå på och av slutsteget som står bakom CD-skivorna.

Undrar hur känslig triggningen är, t.ex. om det räcker att sätta CD:n i masteruttaget och skifta den från standby till "on"...

Det verkar finnas en justering på "Klas i Sjön"-versionerna. Får kolla upp detta!

Tack för länken "i"!
Livsnjutare

Återgå till DIY-forum