Matcha trissor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Matcha trissor?

Inläggav Thomas_A » 2008-04-01 23:00

Jag vet att man *ska* använda en kort puls för mätning av beta/Hfe, men har inte den testuppsättningen hemma. Det finns ju Hfe på min multimeter men den är för "klen" för Darlingtons som har förstärkning oftast mer än 1000.

Finns det några andra parametrar som kan användas för en "hyfsad matchning"? Säger spänningsfallet vid diodtest något? Resistans kollektor-emitter?

T

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-01 23:35

är det småsignal eller effekttrissor?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-04-02 07:33

Effekt.

T

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-02 08:34

Det ska väl bara vara till att sätta upp en testkoppling med emittermotstånd lite kräm och så en fix basström och mäta emitterströmmen.

http://sound.westhost.com/transistor-matching.htm
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-04-02 18:12

Visst,

jag skulle kunna göra det, men det jag undrar är om man kan få ut någon typ av vettig info från en multimeter (eller två kombinerat) vore det smidigare.

T

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-04-02 23:47

Thomas_A skrev:Visst,

jag skulle kunna göra det, men det jag undrar är om man kan få ut någon typ av vettig info från en multimeter (eller två kombinerat) vore det smidigare.

T

Jag skulle nog ta två låg-tolerans motstånd som emittermotstånd, låta dessa två utgöra var sin länk i en brygga! Koppla basen på två transistorer till en bas-driver/ genererar lika basström.
Multimetern mäter skillnaden mellan emittrarna dvs differansen av Vbe. Noggranheten blir i storleksordningen emittermotstånden tolerans när multimetern visar noll volt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-04-05 00:20

En dum fråga: :oops:

Om man mäter med "diodtest" mellan bas-emitter och får ett spänningsfall på 0.675 V, är detta då Vbe? ((I så fall att matcha Vbe mellan ett par (NPN, PNP) är stört omöjligt....för mig.))

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-04-06 11:03

Ursäkta, men varför behöver du matcha trissorna? Hade det varit mosfetar så kunde jag har förstått det.

Om man nu envisas med matchning så ska det ske med den arbetspunkt som är tänkt. Hfe test med ett DVM ger en indikation bara.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-06 12:32

Thomas_A skrev:En dum fråga: :oops:

Om man mäter med "diodtest" mellan bas-emitter och får ett spänningsfall på 0.675 V, är detta då Vbe? ((I så fall att matcha Vbe mellan ett par (NPN, PNP) är stört omöjligt....för mig.))

Nej - ingen hjälp. Det är nog mer ... ska inte vara dum. :oops:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-04-06 13:07

Jag gjorde en liten enkelt test (med hjälp av ett par motstånd, två niovoltsbatterier, och multimeter). Inte idealt, men tillräckligt bra för mig.

Att jag vill hyfsat matcha beror på att trissorna tidigare är matchade i steget. Tydligen är det bra med matchning i avseendet termisk stabilitet.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-04-06 13:40

Thomas_A skrev:Jag gjorde en liten enkelt test (med hjälp av ett par motstånd, två niovoltsbatterier, och multimeter). Inte idealt, men tillräckligt bra för mig.

Att jag vill hyfsat matcha beror på att trissorna tidigare är matchade i steget. Tydligen är det bra med matchning i avseendet termisk stabilitet.

Då avsees nog transistorpar i differentialsteg, inte effekttransistorer

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-04-06 15:09

Om det är ingångstrissor så kan man löda in en trissa ordentligt och sedan slakta en IC-sockel och löda in tre stift med hål i. Stoppa sedan i en testtransistor, anteckna offset. När man har hittat ett bra par så tar man det. Man kan också ta två exemplar som ger samma offset och använda dessa som par.

Notabelt är att om transistorerna är bipolära så är inte matchning speciellt nödvändning och det är låg offset man är ute efter. Tar man två ur högen så får man max 50 mV ut på högtalaren och det är inte mycket.

Man kan pilla in BC847BS (finns på Elfa) och är snuskbilliga med hysfad matchning. Bättre modell är MAT02/02 eller SSM2210/2220 (jag har dessa till salu) och de är lågbrusiga men trycker man in dessa bör konstruktionen vara avpassad för dessa.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-04-06 15:33

Ett tidigare svar från konstruktören ang matchning:

Fick svar från Federico (konstruktören) direkt. Nån som tror det spelar någon roll?

T: These are however matched as I can see and I wonder how important that is?

F: Well, I admit that I've never known how important is; I've always matched them, and many literature report that it is important to have power transistors matched BY A POINT OF VIEW OF STRESS AND THERMAL BEHAVIOUR.
But nothing is reported about the sound.
Matching them it's a difficult task; you should do it using a "typical" current (say: 1A), and I made a circuit that did this in impulsive mode (10mS ON, 990mS OFF), in order not to be masked by the thermal drift.

More simply (you have to match only few transistors, not thousands like me) you can make a DC circuit that measure the beta with the power transistors on a heathsink.

Or .... you can simply put new transistors and live happy

Ciao

Federico

p.s. I remember that N and N were similar, so well P and P; the problem was to match N with P

Ang. offset är den mycket låg, multimeter visar 0.00 på lägsta skalan (mV). Förutom den kanal som nu är trasig som uppvisar 25 mV - men det kanske nu är löst (hittat trasig diod i speaker protection).

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-04-06 17:28

hm... utgångstransistorer, mindre viktigt skulle jag påstå men tyvär går det inte att matcha n- pch p-kanal eftersom de är av naturen olika.
/Per-Anders

Återgå till DIY-forum