Det är ungefär som att fråga hur starkt ljus måste vara för att man ska kalla det "starkt ljus".
Jamen den var ju enkel...det är ju när man blir bländad förståss.
Mvh Björn//
Moderator: Redaktörer
Det är ungefär som att fråga hur starkt ljus måste vara för att man ska kalla det "starkt ljus".
Nej, såvitt jag vet går det utmärkt att ha en DC-signal (0 Hz alltså) på CD. Varifrån har du fått uppgiften att 20Hz skulle utgöra undre gränsen?
Javisst. Det är frekvenser över 22,5 kHz CD-formatet inte klarar av att återge.
Magnuz skrev:verdad skrev:
Vad är skillnaden då på en vanlig cd, sacd samt DVD Audio?
DVD Audio och SACD kan återge mycket högre frekvenser.
Bamsefar skrev:I praktiken satt det 4 stycken 8" enheter i varje låda, varav den ena av dessa 4 var servostyrd och resten så att säga åkte med som slavar. Samtliga utrymmen bakom 8" basarna var identiska i volym om än olika utformade. Samtliga var alltså slutna utrymmen, och hade rätt så gott om glasfiberull eller vad det nu heter som dämpmatrial
BengtO skrev:Bamsefar skrev:I praktiken satt det 4 stycken 8" enheter i varje låda, varav den ena av dessa 4 var servostyrd och resten så att säga åkte med som slavar. Samtliga utrymmen bakom 8" basarna var identiska i volym om än olika utformade. Samtliga var alltså slutna utrymmen, och hade rätt så gott om glasfiberull eller vad det nu heter som dämpmatrial
Hur funkar det? Om samtliga element sitter i egna slutna lådor kan de 3 slavarna inte göra nån nytta väl? Eller menar du inte slavar som jag tänker?
steveo1234 skrev:Varför inte följande ide: Att överföringsfunktionen dippar 3dB vid 16Hz.
phon skrev:Svante skrev:
Att titta in i din projektor igår var i vart fall för starkt ljus!
verdad skrev:Min kompis menade att enligt "red book" så är specarna för en cd
20Hz - 22050Hz.
Någon som vill kommentera detta?
Det är fel, helt enkelt.
Svante skrev:steveo1234 skrev:Varför inte följande ide: Att överföringsfunktionen dippar 3dB vid 16Hz.
För att högtalare ofta konstrueras att samverka med rummet och då är det frågan om vilket rum. Mäter man högtalarens tonkurva i frifält så kommer -3 dB att ligga högre, tex vid 50 Hz, ändå kan systemet vara en god återgivare av 16 Hz.
verdad skrev:
Hur förklarar man detta då?
"The frequency response of audio CD, from 20 Hz to 20 kHz"
verdad skrev:Så Philips har gjort någon standard för att man ska få kalla något för cd?
T.ex att en cd sak vara 78 min lång o.s.v, o.s.v. eller?
Benchmark skrev:The bass response extends well below the 10 Hz limitation of the measurement equipment.
Poppen skrev:Avståndet mellan väggarna spelar också in.
För att kunna njuta av sådana frekvenser behövs ett stort rum.
Avståndet mellan väggarna = ljudets hastighet / ( 2 x frekvensen )
344 m/ sec / ( 2 X 16 ) = 10 . 75 meter.
Sådana låga frekvenser krävs det nog en kyrka för att uppleva.
Lägsta tonen i en stor kyrkorgel är visst 12 HZ . Den kan du inte höra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster