Föreläsningen på 4 timmar om högtalarmätning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Föreläsningen på 4 timmar om högtalarmätning

Inläggav paa » 2008-04-06 11:40

Från en annan tråd:
Kaffekoppen skrev:När det gäller högtalare kan jag ju passa på att fråga idag när LTS har liten föreläsning på 4 timmar om högtalarmätning ;)

Nån som vill ge en liten rapport? Blev det nån aha-upplevelse?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-06 11:58

just vad oxå jag undrade! hur gick det? fick ni alla svaren?

Att mäta på högtalare
LTS-möte lördagen den 5 april kl 14.00
Frälsningsarméns lokaler, Hornsgatan 96, Södermalm i Stockholm

Svante Granqvist, lärare vid institutionen för tal, musik och hörsel vid KTH föreläser och demonstrerar tillsammans med Gustaf Orest, elektronikkonstruktör åt bl a Guru Audio.

Anmälan med ordet "Högtalarmätning" i ämnesraden görs via e-post till;
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-06 11:59

för oss som inte befann sig i närheten, finns det tex föreläsningsanteckningar att ladda ner?
:)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-06 12:12

jag befann mig på gångavstånd men missade iaf :oops: är oxå sugen på anteckningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-06 14:04

Satan också.
Såg inte detta förrän nu. Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-06 14:16

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-06 14:54

Haha, ja där låg den där gula kabeln illa, det gav en massa rippel uppe kring 10 kHz.

Annars konstaterade vi väl vid föreläsningens slut att alla var fullärda? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-06 14:56

rikkitikkitavi skrev:för oss som inte befann sig i närheten, finns det tex föreläsningsanteckningar att ladda ner?
:)

Det är om någon antecknade, det var en i hög grad improviserad tillställning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-06 19:48

Vad är det som är bra med att mäta med den konstiga uppställningen?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-06 19:55

RogerJoensson skrev:Vad är det som är bra med att mäta med den konstiga uppställningen?

De minimerar problemen med reflexerna för mikrofoneni golvet (som verkar vara den närmsta begränsningsytan). Det finns ju reflexer för högtalaren men avståndsskillnaden mellan direktljudet och det reflekterade är inte särskiljbart (förutom för extremt höga frekvenser) för mikrofonen i denna uppställning. Man kan tänka sig att samma sak för högtalaren men där har man dess fysiska utbredning som ett stort problem. Det är mindre för en 6mm-elektretkapsel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-07 00:05

Naqref™ skrev:
RogerJoensson skrev:Vad är det som är bra med att mäta med den konstiga uppställningen?

De minimerar problemen med reflexerna för mikrofoneni golvet (som verkar vara den närmsta begränsningsytan). Det finns ju reflexer för högtalaren men avståndsskillnaden mellan direktljudet och det reflekterade är inte särskiljbart (förutom för extremt höga frekvenser) för mikrofonen i denna uppställning. Man kan tänka sig att samma sak för högtalaren men där har man dess fysiska utbredning som ett stort problem. Det är mindre för en 6mm-elektretkapsel.

Ja just så. Mikrofonen har en diameter på 8 mm i spetsen, så löptidsskillnaden mellan direktljud och golvreflex är försumbar i större delen av det hörbara området. Eftersom avståndet är stort till alla andra reflekterande ytor (utom den där gula sladden då :) ) så blir det nästan som en frifältsmätning. Eller åt det hållet iaf. Man gör rummet dubbelt så högt på det här sättet, är tanken.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-04-07 10:18

Svante skrev:
Naqref™ skrev:

Ja just så. Mikrofonen har en diameter på 8 mm i spetsen, så löptidsskillnaden mellan direktljud och golvreflex är försumbar i större delen av det hörbara området. Eftersom avståndet är stort till alla andra reflekterande ytor (utom den där gula sladden då :) ) så blir det nästan som en frifältsmätning. Eller åt det hållet iaf. Man gör rummet dubbelt så högt på det här sättet, är tanken.

Påminner mycket om tekniken bakom PZM "PressureZoneMicrophone" mikrofoner. Den tekniken gav ju en bra återgivning som till stor del var befriade från ekon.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-07 10:35

Takhöjden ser inte ut att vara största problemet i lokalen på bilden, men jag gissar att det var principen som var viktig att visa.

Man ska nog på något sätt verifiera diskantresponsen innan man litar på mätningen i detta register. Miken är ju inte oändigt liten och vinkel mot högtalare/golv samt mikkapselns avstånd till golvet borde påverka frekvensgången.

Får man inte också ett stöd från golvet som sträcker sig ovanligt högt upp i mellanregistret? Dvs något annat än det vanliga basstödet från bakvägg (och övriga ytor) i lyssningsposition?

Förhoppningsvis kommer jag igång med lite högtalarbygge igen till sommaren och då ska jag mäta på olika sätt för att undersöka hur det ser ut.
Högtalaren ska mätas mot ensam vägg utomhus med gräsmatta som golv, förutom frifält inne och ute. Det vore dumt att inte passa på att se vad mikenpågolvettekniken ger när jag ändå är i gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-07 11:12

RogerJoensson skrev:
Får man inte också ett stöd från golvet som sträcker sig ovanligt högt upp i mellanregistret? Dvs något annat än det vanliga basstödet från bakvägg (och övriga ytor) i lyssningsposition?

Jo, helst skall ju det stödet sträcka sig hela vägen upp, från basen och upp förbi diskanten. Man lyssnar/mäter på både högtalaren och dess spegelbild i golvet och får på så sätt dubbelt så mycket signal med samma brus, bättre S/N.

Det blir som om högtalarna hänger fritt skavföttes i ett dubbelt så högt rum och man mäter mitt emellan dom. Inte så konstigt att just D´Appolito beskrev det, mätningen blir ju lite som en sån design.

När jag tänker på det, det kanske är bättre att vända högtalaren med diskanten nedåt? Känns som om det kanske går bättre att mäta högre upp i frekvens då.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-04-07 11:24

Om jag inte missminner mig så finns det en del pre-prints från AES som beskriver tekniken rätt utförligt, med bl a olika infallsvinklar och mikrofonavstånd.

Jag undrar om skillnaden mellan den teknik som Svante använde här är så väsensskilld från den som gräver ned mätobjekt i en grop på ett stort fält och hänger upp mikrofonen i den fria luften rakt över mätobjektet. Här är ju mikrofonen så att säga "på väg ned" i golvet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-07 11:28

PeterAkemark skrev:
Jag undrar om skillnaden mellan den teknik som Svante använde här är så väsensskilld från den som gräver ned mätobjekt i en grop på ett stort fält och hänger upp mikrofonen i den fria luften rakt över mätobjektet. Här är ju mikrofonen så att säga "på väg ned" i golvet.

Det är väsensskillt. Med den metoden Svante visar på bilden så får man med baffelsteget hos högtalaren. Gräver man ner mätobjektet så blir det motsvarande som om baffeln blir oändlig.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-04-07 11:51

Naqref™ skrev:
PeterAkemark skrev:

Det är väsensskillt. Med den metoden Svante visar på bilden så får man med baffelsteget hos högtalaren. Gräver man ner mätobjektet så blir det motsvarande som om baffeln blir oändlig.

Jo, det är ju sant men nu handlar det ju om reflexerna. Annars håller jag med dig, jag var otydlig i det avseendet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-07 12:32

Kom på, om man vänder den med diskanten nedåt, missar man inte eventuella intressanta kantdiffraktioner i baffelns topp då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-07 13:43

phon skrev:Kom på, om man vänder den med diskanten nedåt, missar man inte eventuella intressanta kantdiffraktioner i baffelns topp då?

Näe.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-07 14:14

phon skrev:
RogerJoensson skrev:
Får man inte också ett stöd från golvet som sträcker sig ovanligt högt upp i mellanregistret? ...

Jo, helst skall ju det stödet sträcka sig hela vägen upp, från basen och upp förbi diskanten.

Men om den inte gör det, får man inte en missvisande frekvenskurva då?En som varken visar frifältsegenskaper eller hur högtalaren kan tänkas bete sig i ett lyssningsrum?
Senast redigerad av RogerJoensson 2008-04-07 14:19, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-07 14:16

Naqref™ skrev:
phon skrev:Kom på, om man vänder den med diskanten nedåt, missar man inte eventuella intressanta kantdiffraktioner i baffelns topp då?

Näe.

Märkligt. Hm. Förklara.
Eller beror det på att lådans topp blir lådans botten när man vänt den upp och ner... :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-07 14:36

om jag vill mäta i vinkeln för takreflexen så måste lådan luta så mycket fram att den välter, hur gör jag då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-07 15:31

celef skrev:om jag vill mäta i vinkeln för takreflexen så måste lådan luta så mycket fram att den välter, hur gör jag då?

Lyfter upp den igen och kontrollera att inte domen är intryckt. 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-07 15:37

RogerJoensson skrev:
Naqref™ skrev:

Näe.

Märkligt. Hm. Förklara.
Eller beror det på att lådans topp blir lådans botten när man vänt den upp och ner... :)

Hmm, jag tänkte kanske att en låda utan fas i toppen, typ en piP, skulle mäta som om det var en helt slät baffel mellan diskanterna. Alltså som en lång låda med två diskanter och två basar, ja förutsatt att den står 90 grader mot golvet då. Det var ju själva tanken med det hela.

Mätt rättvänt blir det ju en kantdiffraktion, mätt "felvänt" en studs i golvet som ..... motsvarar den diffraktionen ... ?

Hur blir det då med en fas? Skulle den lilla vinkeln in motsvara vad fasens båda kanter gör i fri luft? Det kanske det gör, jag har faktiskt ingen aning.

.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-07 16:28

(jävligt djup högtalarlåda det där..)

men vilka mätningsspecefika effekter får det att mäta sådär? borde bli en bashöjning eller vad?
vore kul att få se några jämförande grafer.
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum