byggtips coaxialelement?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

byggtips coaxialelement?

Inläggav Ivil » 2008-04-06 16:30

Hej!
För en bra tid sedan fyndade jag i 8st coaxialelement från KEF (http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=kef)
Dessa element har jag inte gjort något med än (blev med carlssonsjukan :D) och eftersom jag inte har någon kännsla för vad jag kan göra av dessa element så vill jag ha lite byggtips!.

Vad som framgår av min kontakt med KEF är att dessa element är för installation, vilket förmodligen ställer till det ännu mer...

jag har provat att använda mig av två element som jag stoppade i var sin ~7L låda och resultatet är rätt basfattigt :D

Frågor:
1. Om jag skulle få för mig att bygga nån form av surroundsystem och använda en subb skulle jag få något som liknar vällljud?

1.1 Spelar mina testhögtalare hyggligt rakt och saknar bas eller är jag helt åt skogen fel ute :D

/Andreas

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-06 18:41

oj, dom där tror jag måste ha jättestora lådor som är proppfyllda med mineralull

men fortfarande kommer bas att saknas, du måste adda basmodul eller subwoofer
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-06 18:46

Roliga element! Är delningsfilter intergrerade eller knåpade du ihop något själv?

Med de värdena är det riktigt knepigt att designa en låda, men om du är experimentsvillig kan du ju leka med att sätta de i öppna bafflar. Eftersom de är tänkta för montering i vägg eller tak så behöver dom väl vara rätt breda, typ en halvmeter eller mer, med sidoväggar (U-baffel), elementet monterat några cm offset åt sidan i lyssningshöjd.

Alt. stora slutna lådor (så stora som du har samvete till) med så litet djup som möjligt, som ställs upp direkt emot bakväggen.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-04-07 09:00

Jo det sitter delningsfilter på dem...
Här har jag mailat än en gång för att försöka få reda på parametrar och fick detta svar:

Dear Sir,
It sounds as though you have one of our custom installation speakers. There is very limited information on this loudspeaker. If you are looking to mount these speakers in boxes then a box with a 7 litre capacity would be ideal to mount one of these speakers into.

Best Regards

Support Department

KEF AUDIO (UK)

Så jag vet inte hur jag skall takla problemet...jag har som sagt byggt en ca 7L låda och stoppat in ett element och det låter minst sagt basfattigt, men det kanske låter rätt? utan om jag kompleterar med en sub så kanske det funkar?!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-04-07 09:11

Det går nog inte att lura ur elementen så särskilt djup bas, utan ett delat system (topp/bas) är nog det som gäller här. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-07 09:45

Var de inte de där som hade högt Q? Har för mig att jag nosat reda på specar en gång i en annan tråd, eller... :?:

Vad sägs om "Öppen baffel"? Det ska inte behövas så stor yta för att matcha resultatet i låda. Kanske utformade som "Line source" eller lutade snett inåt för lite OA-känsla i återgivningen?

Think outside the box!

/Jocke

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-04-07 12:27

jo precis! (jag länkade till inlägget i första posten). Finns det någon som har nån bild på nått liknande alster? Hade varit grymt skoj att få användning för dem :D

Så förstår jag er rätt så skall jag i princip kunna montera dem på en tom baffel (de har ju filter) och så ska dom spela som diagramet (länken i första posten) och tillför man en sub så har man en fungerande högtalare?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-07 14:25

Labba lite med parametrarna i Basta. Det är rätt bra att få ett hum om vad man kan förvänta sig. Olika storlek på baffeln kommer ju att ge olika resultat och att kombinera flera element har ju också sina sidor.

/Jocke

Återgå till DIY-forum