"Nytt" sätt att utvärdera hifi??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-07 12:40

Harryup skrev:
Richard skrev:
Enligt carlssonplanet låter tex. denons dedikerade cd-spelare sämre än t.ex. denons dvd 1740.

Troligen beror detta på att konstruktörerna försökt " designa ljudet" att låta behagligt- så att säljaren kan visa att den dedikerade cd-spelaren låter annorlunda än dvd-spelarna.

H. Richard.

Eller också inte. Enligt Meridian så anser dom att deras dvd-drive ger en bättre förutsättningar för så "bra" ljud som möjligt vilket gör att dom kör med dvd-driver även i CD-spelarna eftersom man då kan hinna läsa skivan flera gånger.

mvh/Harry

Meridian gör så, men det finns troligen ingen anledning till det.
Vid avläsning av en normal cd-skiva missas normalt inte en enda bit p.gr.a. den effektiva felkorrigeringen. Alla cd-spelare innehar en buffert som klockar ut datasignalen i rätt ordning ( eftersom den läses i oordning från skivan- felkorrigeringsdatan ligger utspridd på skivan )

Lägg märke till att t.ex. linn och nästan alla andra inte använder cd-rom på det sätt som Meridian gör- man läser bara signalen en gång. Detta gör man troligen för att det bara behöver göras en gång.

Dvd-drivers och blueray/hddvd drivers har dock ofta, men inte alltid, större förutsättningar att läsa skivan rätt, än vanliga gammaldags cd-drivverk, eftersom precisionen i servon och dyl. är mycket högre.

Därmed inte sagt att det behövs vid normal cd-avspelning.
Jag ser således meridians utspel som ren marknadsföringsgimmick.

Min senaste lyssningserfarenhet av nätverksspelaren Squeezebox duet pekar på att det är mycket viktigare att slippa analoga störningar från servon, drivverk ( vilket man slipper i en nätverksspelare, om man kör trådlöst ) än drivverkets precision.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-04-07 12:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-07 12:50

Richard skrev:

Dvd-drivers och blueray/hddvd drivers har dock ofta, men inte alltid, större förutsättningar att läsa skivan rätt, än vanliga gammaldags cd-drivverk, eftersom precisionen i servon och dyl. är mycket högre.

Jag installerade om mitt operativ här i julas, på nya hårddiskar och i ny dator. Till hands fanns flera DVD-läsare och dito brännare.

Samtliga misslyckades med att läsa den något för begagnade original CD-skivan med XP. Däremot så gick det bra att läsa/installera från vanlig CD-läsare, flera olika sådana.

Det skulle ju motsäga att en CD läses bättre med en DVD-läsare. Men några få försök ger ju ingen statistik förstås, men ändå. DVD-läsarna här gick inte att läsa halvsunkiga CD-skivor med.

1200-läsare går inte heller bra att läsa 360-skivor med, det vet man ju sedan långt tillbaks. Vet inte om det fanns några 720-läsare, jag hade nog ingen. Men det är lite annan teknik förstås, magnetspår och så ...
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-07 12:51

IngOehman skrev:Det stämmer att DVD-spelare ofta har bättre förutsättningar att perfekt läsa en CD, än de rena CD-spelarna!

Därtill krävs det ju att en DVD-spelare skall kunna hantera en signal med upplösningen 24/96, eftersom det ingår i DVD-standarden, alltså även när vi talar om vanlig DVD, "icke-DVD-audio". Detta format kallas ofta DAD, och är ett excellent format. Tyvärr är det mycket ovanligt att det används som bärare av högklassiga tvåkanaliga musikinspelningar, men det finns där som en del av DVD-formatet, för den som vill använda det.

Det kan i sig vara bidragande till att CD-formatet (som har en amplitudupplösning som är 256 ggr sämre) är en barnlek att hantera för varje rimligt presterande DVD-spelare. Att sedan DAD-formatet är nästan okänt (även att det inkluderats i alla DVD-spelare som gjorts) hos hifi-människor är ett mysterium som borde redas upp vad det kan bero på.

Svaret heter nog: Sonys dominans på marknaden samt det medelmåttiga SACD-system.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-07 12:56

Det skulle ju motsäga att en CD läses bättre med en DVD-läsare. Men några få försök ger ju ingen statistik förstås, men ändå. DVD-läsarna här gick inte att läsa halvsunkiga CD-skivor med.

Det finns ju undantag som bekräftar regeln.

Ingen tumregel således att dvd drivers alltid skulle vara bättre än cd-drivers..

H. Richard.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-07 13:06

Moment-23 skrev:Ang. olika testmetodik så skrev du att du hade testat en mängd olika sådana.
Har du testat tune dem?

Självklart.

Moment-23 skrev:Om ja, vad i metoden fann du vara otillfredställande/felaktigt?

Allt.

Jag har inte funnit att några (rimligt goda) apparater överhuvudtaget har några väsentliga tillkortakommanden när det gäller takthållning eller förmåga att spela upp melodier så det är lätt att följa dem.

Att kunna återge en musiksignal så att man kan följa en melodi eller takt är en så basal förmåga att de apparater som försvårar det signifikant, äframstår som tydligt otjänliga redan efter lyssning på lite sinusvåg följt av lyssning på skärt brus... Metoden kan helt enkelt inte avslöja något som inte är uppenbart för alla även utan att de blivit instruerade om att de skall lyssna på ett visst sätt.

De demonstrationer jag fått av metoden har dessutom med önskvärd tydlighet visat att de "troende" reagerar på egenskaper i återgivningen som med mycket bättre precision kan kartläggas med andra metoder. Därtill har jag märkt att även allvarliga färgningar i förekommande fall ger positivt utfall med tun dem-metoden, men bara på visst programmaterial. På annat programmateralet tycker lyssnarna motsatsen. Det vill säga resultaten blir inkonsekventa och enda sättet att hindra den upplevelsen tycks vara att tvinga in lyssnaren i en mycket snäv grupp av musikgenres där det verkar entydigt vilka egenskaper hos anläggningen som ökar sväng och melodihörbarhet.

Kort sagt: Det framstår för mig som om det är en väldigt dålig metod, om man vill kunna dra pålitliga slutsatser om hur en apparat fungerar i längden, på annat programmaterial än dansmusik.

Men - var och en blir salig på sin tro!

Den som tycker det fungerar och inte känner sig begränsad av att ha fått instruktioner om att två egenskaper är de enda man skall fokusera på (inte bara när man testar apparater, utan alltid när man lyssnar på musii), är att gratulera. Det gäller alla som funnit något de tycker fungerar. För mig är det inget att ha dock.

Jag lyssnar helst på musik (och film eller vilka ljud det nu rör sig om...) förutsättningslöst, det vill säga utan instruktioner om vad det är som jag skall tycka är viktigare än något annat. Däremot lyssnar jag gärna kritiskare när jag testar apparater än när jag lyssnar för nöjes eller intresses skull. När jag testar vill jag ju fokusera på ALLT, inklusive fel, eftersom syftet är att kunna välja bort apparater med färgningar som kommer att störa mig när jag använder apparaterna.

När jag använder apparaterna normalt är det bara musiken jag lyssnar på, och det brukar gå väldigt bra det i kedjor där felen är ohörbara eller i varje fall lätta att lyssna igenom. Tyvärr är det inte något som gäller alla inspelningar, men trevligt nog är kaskaderade fel värre än ensamma - så en kedja med i sig små fel tycks göra inspelningar med inneboende färgningar lättare att stå ut med - liksom mindre offensiva.

Tror nästan nyckelorden är, att ju mindre sameness man har, desto lättare är det att ha kul med sin musikanläggning! Äventyret blir liksom större och mera obegränsat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-07 14:11

IngOehman skrev:
Moment-23 skrev:Ang. olika testmetodik så skrev du att du hade testat en mängd olika sådana.
Har du testat tune dem?

Självklart.

Moment-23 skrev:Om ja, vad i metoden fann du vara otillfredställande/felaktigt?

Allt.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Ingvar Ö. skrev:

Jag har inte funnit att några (rimligt goda) apparater överhuvudtaget har några väsentliga tillkortakommanden när det gäller takthållning eller förmåga att spela upp melodier så det är lätt att följa dem.

Högtalare med dåliga baselement/dålig optimering/hög distortion kan väl göra att basslingor kan bli svåra att följa, dock ? Förstärkare med dålig dämpfaktor kanske kan stöka till det i kontrollen av konerna ?

Kort sagt: Det framstår för mig som om det är en väldigt dålig metod, om man vill kunna dra pålitliga slutsatser om hur en apparat fungerar i längdprogrammaterial än dansmusik. en, på annat

Ja, en objektiv metod är det ju inte. Det intressanta är att förespråkarna påstår att all sorts musik kan användas. En annan sak som är intressant är att då man väl fokuserat på "melodislingor" , dvs. tunedem- så kan man göra samma fokusering på alla slags apparater.
Det finns alltså inga speciella "musikaliska apparater"(om nu någon trodde det ). Allt är i betraktarens, dvs. subjektivismens öga, om man använder metoden. T.om. en köksradio kan påstås spela tunedem bättre än en dyr hifianläggning, eftersom individen kanske fokuserat på just melodislingor vid lyssnandet av köksradion, men inte vid lyssnandet av den fina hifianläggningen. Inte någon trovärdig metod, för objektiv selektering av ofärgande apparatur, således.

Den som tycker det fungerar och inte känner sig begränsad av att ha fått instruktioner om att två egenskaper är de enda man skall fokusera på (inte bara när man testar apparater, utan alltid när man lyssnar på musii), är att gratulera.

Ja, visst är det så- men det kan bli bli väldigt dyrbart, eftersom de färgningar som finns i den optimerade "stampa takten" anläggningen ständigt gör sig påmind- till slut vill man kanske byta anläggning igen...
Högre upp i prisklasserna...

Jag lyssnar helst på musik (och film eller vilka ljud det nu rör sig om...) förutsättningslöst, det vill säga utan instruktioner om vad det är som jag skall tycka är viktigare än något annat.

Man gör väl som man vill förstås, men att låta någon annan bestämma leder ju kanske till missnöje i längden.

När jag använder apparaterna normalt är det bara musiken jag lyssnar på, och det brukar gå väldigt bra det i kedjor där felen är ohörbara eller i varje fall lätta att lyssna igenom. Tyvärr är det inte något som gäller alla inspelningar, men trevligt nog är kaskaderade fel värre än ensamma - så en kedja med i sig små fel tycks göra inspelningar med inneboende färgningar lättare att stå ut med - liksom mindre offensiva.

En svagt komprimerande "sameness" anläggning kanske kan få allting att låta mindre illa-och mindre bra, förstås. En subjektiv bedömning om vad man vill ha.

Tror nästan nyckelorden är, att ju mindre sameness man har, desto lättare är det att ha kul med sin musikanläggning! Äventyret blir liksom större och mera obegränsat.

Skillnaden mellan inspelningarnas kvalitet blir ju större med en minimalt färgande anläggning, något som "tunedem-förespråkarna" är lyckligt ovetande om. Dom tror ju att deras "sameness"optimerade anläggning precenterar den krassa sanningen, vilket ju är felaktigt ( om sanningen representerar den ingraverade informationen på fonogramet, märk väl.)
Men, allting är dock till sist en subjektiv bedömning, vad passar en personligen ?

H. Richard.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-07 15:28

Richard skrev: Det finns ju undantag som bekräftar regeln.

Ingen tumregel således att dvd drivers alltid skulle vara bättre än cd-drivers..

H. Richard.

Precis! :) Fast tvärtom .... tror jag .. eller ... 8O 8)

Jag håller mig nog till min kunskap att DVD-läsare är sämre på att läsa CD än vad en dedikerad CD-läsare är. Det var ändå fyra DVD-läsare och två CD-läsare inblandade.

Att en DVD-spelare eventuellt i något udda sammanhang möjligen kan delvis avkoda en musik-CD-skiva, det tror jag är ett sällsynt undantag som bekräftar regeln.

:roll: :lol: :lol:

.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-07 18:19

Phon sade:

Att en DVD-spelare eventuellt i något udda sammanhang möjligen kan delvis avkoda en musik-CD-skiva, det tror jag är ett sällsynt undantag som bekräftar regeln

.....Tex. använder Linn Unidisc sc ( 50000:- ) en billig dvd-drive- inte bara för att den skall kunna spela alla format, utan för att den är troligen tillräckligt bra, samt att det inte är drivverket i en cd/dvd-spelare som påverkar ljudet.... dvs. motsatsen till det man en gång sade.....

:D :P

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-04-07 18:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-07 18:22

IngOehman skrev:1. Det är mycket lättare att göra försteg än slutsteg.

2. Även slutstegen (i de Denon hemmabioreceivrar jag testat) är påfallande bra (det skulle vara mig oändligt främmande att kalla dem för ett misslyckande) men visst har det gått att detektera deras inverkan i en F/E-lyssning (dock inte så lätt som kanske vissa tror).

Skall man jämföra med andra länkar i kedjan och vågar förutsätta en rimligt konstruerad högtalare som last (och med det menar jag en impendans som inte är ormligt svår att driva) så är de hörbara förändringar som Denonslutstegen ställer till med trots allt rätt akademiska.

Det riskerar att hända mera om man flyttar sig några cm i soffan, eller om vädret slår om och lufttemperaturen ändrar sig...

Intressant läsning. Om man t ex driver ett par pi60 så lär det gå riktigt bra antar jag?
Vilken Denon förstärkare är det som har den bästa för- och slutsteget som ni testat?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-07 18:26

Intressant läsning. Om man t ex driver ett par pi60 så lär det gå riktigt bra antar jag?
Vilken Denon förstärkare är det som har den bästa för- och slutsteget som ni testat?

Intressant. Jag undrar också. Är slutsteget i t.ex. 1507 lika bra som det påstås på Carlssonplanet ?

H. Richard.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-07 18:42

Hm läser man sånt där kan man nästan tro att man i vissa fall inte skulle behöva ett Bryston såvida man inte spelar rätt starkt normalt. 8)

== 2*130 W Bryston är ganska onödiga. Är det så ? Jag har aldrig lyssnat på Bryston. 2808 2*110W är lika bra som ett Bryston 3B SST , 2*130W?
Senast redigerad av Pinnick 2008-04-07 20:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-07 19:15

Richard skrev:
Vid avläsning av en normal cd-skiva missas normalt inte en enda bit p.gr.a. den effektiva felkorrigeringen.

H. Richard.

Jag tror mer på Meridian. Som du säkert känner till så har Meridian ett gedigt kunnande bl.a. genom att vara upphovsmän till MLP.
Dessutom så har man ju sen länge fått bra betyg för sina CD och DVD spelare.
Vad säger dessutom att billigt skall vara dåligt? Även om man kanske inte förknippar billigt med varken Meridian eller Linn.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-07 19:22

IngOehman skrev:

Att kunna återge en musiksignal så att man kan följa en melodi eller takt är en så basal förmåga att de apparater som försvårar det signifikant, äframstår som tydligt otjänliga redan efter lyssning på lite sinusvåg följt av lyssning på skärt brus... Metoden kan helt enkelt inte avslöja något som inte är uppenbart för alla även utan att de blivit instruerade om att de skall lyssna på ett visst sätt.

Vh, iö

Aha, du har inte letat så noga? :D
Jag tycker faktiskt annorlunda. Det finns många anläggningar som presterar dåligt särskilt i basen och inte sällan på grund av för mycket resonanser.
Vill man uppleva samma sak ifrån en skivspelare så kan man ju sätta en MC i en SMEIII, eller en OM-40 (den mjuka varianten) i något annat än Infinity Black Widow.

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-07 19:24

Harryup skrev:
Richard skrev:
Vid avläsning av en normal cd-skiva missas normalt inte en enda bit p.gr.a. den effektiva felkorrigeringen.

H. Richard.

Jag tror mer på Meridian. Som du säkert känner till så har Meridian ett gedigt kunnande bl.a. genom att vara upphovsmän till MLP.
Vad säger dessutom att billigt skall vara dåligt? Även om man kanske inte förknippar billigt med varken Meridian eller Linn.

mvh/Harry

Du får tro på vem du vill. Jag konstaterar bara att Meridian är ensamma om denna dubbla avläsningsteknik, samt att det kanske behövs en försäljningsgimmik om man skall sälja en cd/dvd spelare för 300000:-
( som Meridians toppmodell kostar. )

Bra kritik av hifipressen är ett måste- kan man dessutom lura i recencenten att flerdubbel avläsning är ett obligatorium, har man lyckats med sin gimmik. Man har ju dessutom gett recensenten något nytt och revolutionerande att skriva om. Detta säljer kanske lösnummer.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-07 19:27

Richard skrev:
Harryup skrev:
Richard skrev:

H. Richard.

mvh/Harry

Du får tro på vem du vill. Jag konstaterar bara att Meridian är ensamma om denna dubbla avläsningsteknik, samt att det kanske behövs en försäljningsgimmik om man skall sälja en cd/dvd spelare för 300000:-
( som Meridians toppmodell kostar. )

Bra kritik av hifipressen är ett måste- kan man dessutom lura i recencenten att flerdubbel avläsning är ett obligatorium, har man lyckats med sin gimmik. Man har ju dessutom gett recensenten något nytt och revolutionerande att skriva om. Detta säljer kanske lösnummer.

H. Richard.

Nej det är dom inte.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-07 20:17

Richard skrev:
.....Tex. använder Linn Unidisc sc ( 50000:- ) en billig dvd-drive- inte bara för att den skall kunna spela alla format, utan för att den är troligen tillräckligt bra, samt att det inte är drivverket i en cd/dvd-spelare som påverkar ljudet.... dvs. motsatsen till det man en gång sade.....

H. Richard.

Det kunde ju vara intressant att testa med några lösa CD som placeras på förarplatsens golv några veckor, och sedan provas i olika typ av drivar. :twisted:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-07 20:23

Richard skrev:Phon sade:

Att en DVD-spelare eventuellt i något udda sammanhang möjligen kan delvis avkoda en musik-CD-skiva, det tror jag är ett sällsynt undantag som bekräftar regeln

H. Richard.

Vad jag har hört så har linn jobbat om den driven ganska ordentligt, bla med egen styrprogramvara samt egen strömförsörjning för mindre störningar. Den är mao inte längre en enkell billig hyll dvd drive.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-07 20:35

bråkiga cd-skivor avläses bäst i en gammal pioneer ld-spelare
de kan utvinna digitalsignal ur ett kassetband
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-04-07 20:46

Jag har inte funnit att några (rimligt goda) apparater överhuvudtaget har några väsentliga tillkortakommanden när det gäller takthållning eller förmåga att spela upp melodier så det är lätt att följa dem

Här håller jag helt med IÖ:s inlägg. Dessutom blir man ju mörkrädd när man läser senaste H&M (hifi och musik) och dom påstår att Naim cdspelaren var bäst just för att den var så "musikalisk". Otroligt var ordet 8O . Finns det någon bransch som är så full of crap som hifibranschen :?:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-07 20:48

profbd skrev:bråkiga cd-skivor avläses bäst i en gammal pioneer ld-spelare
de kan utvinna digitalsignal ur ett kassetband

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-08 02:36

Harryup skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Aha, du har inte letat så noga? :D
Jag tycker faktiskt annorlunda. Det finns många anläggningar som presterar dåligt särskilt i basen och inte sällan på grund av för mycket resonanser.

Jag måste förmoda att du missade parentesen i det följande:

iö skrev:Jag har inte funnit att några (rimligt goda) apparater överhuvudtaget har några väsentliga tillkortakommanden när det gäller takthållning eller förmåga att spela upp melodier så det är lätt att följa dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-08 02:40

Richard skrev:
iö skrev:Jag har inte funnit att några (rimligt goda) apparater överhuvudtaget har några väsentliga tillkortakommanden när det gäller takthållning eller förmåga att spela upp melodier så det är lätt att följa dem.

Högtalare med dåliga baselement/dålig optimering/hög distortion kan väl göra att basslingor kan bli svåra att följa, dock ? Förstärkare med dålig dämpfaktor kanske kan stöka till det i kontrollen av konerna ?

Jag måste förmoda att även du missade parentesen i det följande:

Egenskaper som "dåliga baselement/dålig optimering/hög distortion" gör mig inte särskilt benägen att sortera apparater som rimligt goda. ;)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 06:43

Bantningsmedelsbranchen (den del som inte säljs via recept)

Birger skrev:
Jag har inte funnit att några (rimligt goda) apparater överhuvudtaget har några väsentliga tillkortakommanden när det gäller takthållning eller förmåga att spela upp melodier så det är lätt att följa dem

Här håller jag helt med IÖ:s inlägg. Dessutom blir man ju mörkrädd när man läser senaste H&M (hifi och musik) och dom påstår att Naim cdspelaren var bäst just för att den var så "musikalisk". Otroligt var ordet 8O . Finns det någon bransch som är så full of crap som hifibranschen :?:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-08 09:06

Jo IÖ såg din parentes.
Men nu finns det ju kombinationer av rimligt goda apparater som tillsammans inte ger rimligt goda resultat. Återstår ifs att vara överrens om vad som är rimligt.
Men jag håller med Richard i att felmatchningar mycket väl kan ge problem som inte ger rättvisa till vad apparaterna egentligen presterar.
Jag gillar inte ljudet ur en hel Linn-anläggning men jag kan heller inte tycka att det låter neutralare om man inte hör vad musikerna spelar.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-08 12:26

När man skriver att en CD-spelare är musikalisk tror jag att man menar att den är bra på att förmedla musik. I alla fall hoppas jag man menar det, CD-spelaren ska väl inte musicera själv, antar jag. De uttrycker sig lite lustigt i den där tidningen, men den är rolig att läsa ändå tycker jag.

Just den där spelaren, Naim CD5x var det väl frågan om, är faktiskt väldigt bra på det den är satt att göra. Särskilt kompletterad med utbyggd strömförsörjning. Vad som händer då är att det blir mer perspektiv och tydlighet. Mer rymd.

Jag har själv dess föregångare, en CD3, och den är inte så dum den heller. Jag är mycket nöjd med den. Det är inget mysko med Naim, det är rejäla apparater med hög kvalitet som förmedlar musik ärligt rakt av utan att lägga till eller ta bort något. Precis som det ska låta.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-08 12:37

mapem skrev:När man skriver att en CD-spelare är musikalisk tror jag att man menar att den är bra på att förmedla musik.

Japp, precis som man kallar kameror som är bra på att förmedla idrottssituationer för "sportiga". Bra distinktion att göra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-04-08 12:43

Almen skrev:
mapem skrev:När man skriver att en CD-spelare är musikalisk tror jag att man menar att den är bra på att förmedla musik.

Japp, precis som man kallar kameror som är bra på att förmedla idrottssituationer för "sportiga". Bra distinktion att göra.

Onödigt drygt.

/D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-08 13:05

Ja uttrycket sportig har i alla fall jag hört om en kamera som klarade korta slutartider och flerbildssekvensstagning, men den var å andra sidan odryg med filmen (det var på filmtiden).

Jag tycker inte att det är helt bortitok att kalla en bra musikförmedlare musikalisk. Om man anstränger sig lite tror jag att det går att förstå vad som menas. Kanske att det är roligt att lyssna på musik med den.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-08 16:18

Harryup skrev:Jo IÖ såg din parentes.
Men nu finns det ju kombinationer av rimligt goda apparater som tillsammans inte ger rimligt goda resultat.

Om du menar med avseende på de aspekter vi talar om här (att göra det svårt att föja melodier eller att de spelar i otakt) så känner jag inte till några sådana fall. Har även svårt att se hur det skulle kunna inträffa ens teoretiskt.

Däremot kan självklart apparater (eller rättare sagt delar i kedjan) passa mindre bra till sammans, exempelvis behöver ju ett rum som är stort typisktt högtalare med högre riktverkan och även högre akustisk uteffektförmåga.

På samma sätt behöver såklart en högtalare med svår impedans och/eller låg känslighet kanske en potentare förstärkare. Men det har ju inte så mycket med de här diskuterade aspekterna att göra - om vi inte inkluderar specialfall som högtalare som drivs med förstärkare med utimpedanser på flera ohm, eller till och med flera tiotals ohm.

Å andra sidan är det inte rimligt att kalla sådana förstärare för "rimligt bra", annat än om de sätts i ett sammanhang, t ex ett där man specificerar en helt ny standard för hur anpassningen mellan förstärkare och högtalare skall se ut, och spelar dem med högtalare som är gjorda enligt nämnd standard.

Harryup skrev:Återstår ifs att vara överrens om vad som är rimligt.

Är det inte rätt självklart att apparater som misslyckas med så enkla saker som att bevara melodi och rytm inte är rimligt bra?

Harryup skrev:Jag gillar inte ljudet ur en hel Linn-anläggning men jag kan heller inte tycka att det låter neutralare om man inte hör vad musikerna spelar.

Men vem argumenterar du med när du skriver det?

Vem har försvarat sådant junk som gör att man inte hör vad musikerna spelar?? :o

Och vem 17 har påstått att det skulle vara ett tecken på neutralitet att inte höra vad musikerna spelar??? 8O

Kan nämna att jag även om jag har svårt att sympatisera med knappt något av det som jag uppfattat som varandes LINNs halvreligiösa filosofier, ändå måste säga att jag i varje fall vid några tillfällen har hört anläggningar bestående av idel LINN-apparater som låtit subjektivt hyfsat. Det som förvånat mig är dock att de förmedlat musiken så sinsemellan olika. Även annorlunda än musiken varit live när jag hört egna inspelningar.

Skall det vara så/är det någon annan som uppfattat det så?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-08 17:36

IngOehman skrev:Kan nämna att jag även om jag har svårt att sympatisera med knappt något av det som jag uppfattat som varandes LINNs halvreligiösa filosofier, ändå måste säga att jag i varje fall vid några tillfällen har hört anläggningar bestående av idel LINN-apparater som låtit subjektivt hyfsat. Det som förvånat mig är dock att de förmedlat musiken så sinsemellan olika. Även annorlunda än musiken varit live när jag hört egna inspelningar.

Skall det vara så/är det någon annan som uppfattat det så?

Vh, iö

Aha, men då är det ju inte sameness om det låtit så olika :wink:

Jag har upplevt att äldre linnanläggningar (90-talare) låtit "mer linn" medans nyare linn låtit "mer hifi".
Vad de olika begreppen betyder kan nog skilja för olika personer, men jag uppfattar de äldre jag hört som korrekta enligt tunedem men en aningen dämpade överlag och inte så bas-iga. De nyare jag hört, speciellt förstärkarna med chakra teknik har jag upplevt som både mer neutrala och med en djupare bas men också bättre diskant, hmm :?

Mer transparenta kanske är rätt ord. Fast också bättre på tune dem, ähh de låter bättre helt enkelt :)

PS Fast jag tror att alla neutrala apparater skulle klara sig bra i tune dem DS

PPS Jag tycker det skiljer en del om man lyssnar med linnhögtalare jämfört med "andra" högtalare. Vet inte varför men kanske har att göra med bla annan filterkonstruktion hör att kunna köras aktivt? DS
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi