Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Tracy Chapman?
Fast det är lurigt det där, många har nog gjort helt okända singlar innan "första singeln". Var "fast car" hennes första?
PekkaJohansson skrev:Jag har i andra trådar nämnt två debutsinglar som aldrig överträffades av sina upphovsmän: "För varje dag" med Ratata från 1981 och "Mad World" med Tears For Fears från 1983.
Max_Headroom skrev:Jag vill dock bara påpeka att påståendet att Tears for Fears inte skulle ha kommit upp med något bättre sedan debutsingeln helt enkelt är felaktigt. Låten "Sowing the seeds of love" är mycket bättre. Så bra att den kvalar in bland dom bästa låter som gjorts, någonsin, alla kategorier. En enorm produktion där alla måste ha lyft sig i håret för att åstadkomma detta.
PekkaJohansson skrev:Svante skrev:Tracy Chapman?
Fast det är lurigt det där, många har nog gjort helt okända singlar innan "första singeln". Var "fast car" hennes första?
Ja, "Fast Car" var hennes första. Bra exempel, Svante.
Med vänlig hälsning
Pekka
Patrik_B skrev:Utan att vara "one hit wonders"?
Jag skulle säga Audioslave... Det började bra och sen blev det bara ointressant och lite tråkigt...
shifts skrev:The Breeders - Cannonball
Älskade låten när jag var yngre, har ingen aning om hur jag skulle reagera på den nu. Men definitivt platsar de på listan.
Britt-Gunnar skrev:Pixies däremot tycker jag att det var en konstant dalande kurva, fast därmed inte sakt att Trope le monde är dålig det är riktigt bra fast Surfer Rosa är klart bättre, i mitt tycke alltså
FalloutBoy skrev:shifts skrev:The Breeders - Cannonball
Älskade låten när jag var yngre, har ingen aning om hur jag skulle reagera på den nu. Men definitivt platsar de på listan.
Men de hade ju redan släppt ett album ("Pod") och en EP ("Safari") innan.
Sen tycker jag att "Divine Hammer" (singeln de släppte efter Cannonball) är mycket bättre (IMO en av tidernas bästa poplåtar).
FalloutBoy skrev:Britt-Gunnar skrev:]Pixies däremot tycker jag att det var en konstant dalande kurva, fast därmed inte sakt att Trope le monde är dålig det är riktigt bra fast Surfer Rosa är klart bättre, i mitt tycke alltså
Deras första släpp var ju EP:n "Come on Pilgrim" som var ganska ojämn, men sen fortsatte de med tre fruktansvärt starka album: "Surfer Rosa", "Doolittle" (som brukar anses vara deras bästa) och "Bossa Nova" (min personliga favorit).
Trompe Le Monde är mycket riktigt deras svagaste album, men jag ser inte hur ett band som släppt tre av historiens bästa album platsar på den här listan.
Britt-Gunnar skrev:jag utgick ifrån cd där surfer rosa ligger förstfast sedan spelar det väl ingen roll hur bra efterföljande album är frågan var ju om de var lika bra som det första
Morgan skrev:Ace of Base. Gjorde de någonsin något som var bättre än "Wheel of fortune"?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster