Artister som aldrig överträffade sin debutsingel

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Artister som aldrig överträffade sin debutsingel

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-07 22:12

Jag har i andra trådar nämnt två debutsinglar som aldrig överträffades av sina upphovsmän: "För varje dag" med Ratata från 1981 och "Mad World" med Tears For Fears från 1983.

Att artister stagnerar och tidigt blir ointressanta är kanske inte så ovanligt som man gärna vill tro. I den här tråden får alla musikälskare chansen att nämna artister som fortsatte karriären, men som trots fortsatta framgångar aldrig överträffade den första singeln. Utpräglade så kallade one hit wonders undantas i sammanhanget, eftersom dessa utmärks just av att den första (och ibland enda) singeln var bäst.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-07 23:12

Tracy Chapman?

Fast det är lurigt det där, många har nog gjort helt okända singlar innan "första singeln". Var "fast car" hennes första?

Adam måste fö ha varit den första singeln.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-08 00:26

Magnus Uggla - Sommartid. Tror det var hans första, kom -76 i alla fall. Har aldrig ens kommit i närheten av en bättre. Men detta är ju min subjektiva bedömning så klart. Eller nej, jag vill lägga fram det som fakta tror jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-04-08 06:51

Tasmin Archer?
Back in black!

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-04-08 08:21

Utan att vara "one hit wonders"?

Jag skulle säga Audioslave... Det började bra och sen blev det bara ointressant och lite tråkigt...
Mvh
Patrik Berglund

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-08 08:58

Svante skrev:Tracy Chapman?

Fast det är lurigt det där, många har nog gjort helt okända singlar innan "första singeln". Var "fast car" hennes första?

Ja, "Fast Car" var hennes första. Bra exempel, Svante.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Artister som aldrig överträffade sin debutsingel

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-08 09:26

PekkaJohansson skrev:Jag har i andra trådar nämnt två debutsinglar som aldrig överträffades av sina upphovsmän: "För varje dag" med Ratata från 1981 och "Mad World" med Tears For Fears från 1983.

Det finns massor. Ge mig lite tid så ska jag komma upp med ett gäng.

Jag vill dock bara påpeka att påståendet att Tears for Fears inte skulle ha kommit upp med något bättre sedan debutsingeln helt enkelt är felaktigt. Låten "Sowing the seeds of love" är mycket bättre. Så bra att den kvalar in bland dom bästa låter som gjorts, någonsin, alla kategorier. En enorm produktion där alla måste ha lyft sig i håret för att åstadkomma detta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-08 09:53

The Breeders - Cannonball

Älskade låten när jag var yngre, har ingen aning om hur jag skulle reagera på den nu. Men definitivt platsar de på listan.
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Artister som aldrig överträffade sin debutsingel

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-08 10:52

Max_Headroom skrev:Jag vill dock bara påpeka att påståendet att Tears for Fears inte skulle ha kommit upp med något bättre sedan debutsingeln helt enkelt är felaktigt. Låten "Sowing the seeds of love" är mycket bättre. Så bra att den kvalar in bland dom bästa låter som gjorts, någonsin, alla kategorier. En enorm produktion där alla måste ha lyft sig i håret för att åstadkomma detta.

"Sowing the Seeds of Love" är en blek kopia av "I am the Walrus", med produktionstricks lånade från ett gäng andra Beatleslåtar, och liknar därmed en del låtar ur den svårt överskattade indiepopvågen på 90-talet. Den når inte på något vis upp till kvaliteterna hos den personliga, suggestiva och lätt ångestfyllda "Mad World". Du har naturligtvis rätt att tycka att det är en bra låt i alla fall.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2008-04-08 11:15, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-08 10:52

PekkaJohansson skrev:
Svante skrev:Tracy Chapman?

Ja, "Fast Car" var hennes första. Bra exempel, Svante.

Med vänlig hälsning

Pekka

Släpptes inte "For My Lover" som singel två år tidigare? :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-08 10:57

Alla diskografier jag har kollat anger "Fast Car" som första singeln. Därefter kom "Talkin' Bout A Revolution" och "Baby Can I Hold You". Jag kan inte ens hitta någon uppgift om att "For My Lover" ens släpptes på singel. Var kommer din information från?

Länk till diskografi på Chapmans officiella hemsida:

http://www.about-tracy-chapman.net/disc ... ingles.htm

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-08 11:05

Infon kommer troligtvis från nån skrumpnad del av lillhjärnan och mitt röriga intellekt. Hade ett svagt minne av den. Jag kan ju ha fattat helt fel ji och för sig. Det vore inte första gången.

Texten:
http://www.lyricsfreak.com/t/tracy+chap ... 40284.html

Låten:
http://www.youtube.com/watch?v=ws6ybVK0 ... re=related

Jag hade för mig att den släpptes på singel 1986. Det kanske itne var så. Fast Cars släpptes väl 1988?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-08 11:12

Aha, nu hittade jag uppgiften! "For My Lover" utgavs alltså i en folkmusiktidskrift i Boston, "Fast Folk Musical Magazine", redan 1986. Det är väl också förklaringen till att den inte finns med i någon av diskografierna - trots att den borde göra det. Tack för rättelsen i alla fall!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-08 11:26

Patrik_B skrev:Utan att vara "one hit wonders"?

Jag skulle säga Audioslave... Det började bra och sen blev det bara ointressant och lite tråkigt...

jag håller med helt, dock tycker jag att deras tredje och sisa skiva är bättre en den andra så det vände uppåt i alla fall
Pixies däremot tycker jag att det var en konstant dalande kurva, fast därmed inte sakt att Trope le monde är dålig det är riktigt bra fast Surfer Rosa är klart bättre, i mitt tycke alltså :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-08 11:52

Röyksopp - Melody AM, iof ett album, men senare skivor är inte i närheten så bra som den.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-08 12:20

Även om Shahara Hotnights förvisso är ett bättre band nu än vid debuten, tycker jag ändå att Quite a Feeling/Drive Dead Slow rent låtmässigt knappast överträffats.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-08 12:45

Jag tycker så gott som alla artister aldrig lyckats överträffa första skivan och första singeln brukar vara bästa låtan från första skivan. Min teori är att det beror på att första skivan består av dom bästa låtarna från ett helt liv av låtskrivande innan man blev känd. Medans andra skivan är låtar producerade under press på bara 1-2år. Undantaget är förstås dom musiker som inte skriver sitt eget material.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-08 12:51

Nja, det finns ett stort antal exempel på fantastiska uppföljare till ett svagt första album. Det får vi dock avhandla i en annan tråd!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-04-08 20:45

Har Titiyo någonsin toppat "Talking to the Man in the Moon"? Låten "Come along" var grymt stark, men når den upp till samma nivå?

José Gonzales "Crosses" har han inte kommit i närheten av med nya plattan.

Ace of Base. Gjorde de någonsin något som var bättre än "Wheel of fortune"?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-08 21:00

Den här gossen kom väl aldrig på fötter efter denna?

Ursäkta portugisiskan, men den upptagningen var bäst.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-04-09 00:12

shifts skrev:The Breeders - Cannonball

Älskade låten när jag var yngre, har ingen aning om hur jag skulle reagera på den nu. Men definitivt platsar de på listan.

Men de hade ju redan släppt ett album ("Pod") och en EP ("Safari") innan.
Sen tycker jag att "Divine Hammer" (singeln de släppte efter Cannonball) är mycket bättre (IMO en av tidernas bästa poplåtar).

De har för övrigt precis släppt ett nytt album.

Britt-Gunnar skrev:Pixies däremot tycker jag att det var en konstant dalande kurva, fast därmed inte sakt att Trope le monde är dålig det är riktigt bra fast Surfer Rosa är klart bättre, i mitt tycke alltså

Deras första släpp var ju EP:n "Come on Pilgrim" som var ganska ojämn, men sen fortsatte de med tre fruktansvärt starka album: "Surfer Rosa", "Doolittle" (som brukar anses vara deras bästa) och "Bossa Nova" (min personliga favorit).
Trompe Le Monde är mycket riktigt deras svagaste album, men jag ser inte hur ett band som släppt tre av historiens bästa album platsar på den här listan.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-09 00:51

FalloutBoy skrev:
shifts skrev:The Breeders - Cannonball

Men de hade ju redan släppt ett album ("Pod") och en EP ("Safari") innan.
Sen tycker jag att "Divine Hammer" (singeln de släppte efter Cannonball) är mycket bättre (IMO en av tidernas bästa poplåtar).

Woa, där ser man, vad sjutton. Jag som var så säker. Albumet innan visste jag om, men jag såg inte att det hade kommit ngn singel innan. Attans.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-09 01:24

FalloutBoy skrev:
Britt-Gunnar skrev:]Pixies däremot tycker jag att det var en konstant dalande kurva, fast därmed inte sakt att Trope le monde är dålig det är riktigt bra fast Surfer Rosa är klart bättre, i mitt tycke alltså

Deras första släpp var ju EP:n "Come on Pilgrim" som var ganska ojämn, men sen fortsatte de med tre fruktansvärt starka album: "Surfer Rosa", "Doolittle" (som brukar anses vara deras bästa) och "Bossa Nova" (min personliga favorit).
Trompe Le Monde är mycket riktigt deras svagaste album, men jag ser inte hur ett band som släppt tre av historiens bästa album platsar på den här listan.

jag utgick ifrån cd där surfer rosa ligger först :oops: fast sedan spelar det väl ingen roll hur bra efterföljande album är frågan var ju om de var lika bra som det första :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-09 01:37

Är det nån som kommer ihåg Mungo Jerry: In the summertime å Mighty Man? Va dom först?

Eller den där unga bruden Tanita Tikaram som sjöng twist in my sobriety? Fast hon gjorde egentligen 3 initiella superlåtar å sen föll allt ihop. Dom andra två var Good tradition och Cathedral song.

PS

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-09 01:46

Jo, Tanita är toppen! Jag har nästan alla hennes plattor, tror jag. Faktum är att "Good Tradition" var den första singeln från debutplattan. Sedan kom i tur och ordning "Twist..." och "Cathedral...". Jag vill nog påstå att hon överträffade sig själv med singel nummer två. Hon har gjort en hel del bra saker även senare, även om den kommersiella framgången har uteblivit.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-09 01:53

Pekka, Vilka låtar är på singel nummer 2. Jag köpte LPn strax efter den kom ut.

MvH
PS

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-04-09 02:08

Britt-Gunnar skrev:jag utgick ifrån cd där surfer rosa ligger först :oops: fast sedan spelar det väl ingen roll hur bra efterföljande album är frågan var ju om de var lika bra som det första :)

Frågan gällde väl första singeln? Men de flesta är nog överens om att "Surfer Rosa" är bättre än "Come on Pilgrim" (om man räknar den som en singel).
Och sen är det väl ganska vedertaget, både bland fans och musikkritiker, att "Doolittle" är höjdpunkten i Pixies diskografi.

Om vi snackar rena singlar så är den första "Gigantic" (1988) som följdes av "Dancing the Manta Ray EP", "Here Comes Your Man" och "Monkey Gone to Heaven" (1989) och sen "Dig for Fire" och "Velouria EP" (1990).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-09 09:33

Morgan skrev:Ace of Base. Gjorde de någonsin något som var bättre än "Wheel of fortune"?

Var inte "The Sign" deras debutsingel? Jag gillade inte när den kom men tycker jag den är suverän. Väldigt naiv på nåt sätt och ingen äcklig auto tune så falsk-sången går fram till 100%. Underbart!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-09 10:45

Peter,

3-tumssingeln "Twist in my sobriety", som alltså var Tanita Tikarams andra, innehöll följande fyra spår:

"Twist in My Sobriety (edit)" – 3:55
"Friends" – 2:16
"The Kill in Your Heart" – 3:43
"For All These Years" – 5:12

B-sida på vinylsingeln var "Friends".

Max_Headroom,

"The Sign" var faktiskt Ace of Base femte singel. Jag kunde själv ha svurit på att "All the she wants" var först men den föregicks av låten "Wheel of Fortune". Om "All that she wants" hade varit först hade den haft en självklar plats in i den här tråden. Resten av det gruppen har gjort är ju bara sämre upprepningar. "All that she wants" får dessutom en ljudkvalitetsstjärna!

Edit: ser nu att Morgan redan har nämnt "Wheel of Fortune"!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-09 19:34

[quote="FalloutBoy Och sen är det väl ganska vedertaget, både bland fans och musikkritiker, att "Doolittle" är höjdpunkten i Pixies diskografi.
[/quote]
jag såg en dokumentär om Pixies (kommer inte ihåg vad den hette, låna den på biblioteket) där Surfer Rosa hyllades som den bästa bla utryckte PJ Harvey detta, men Dolittle har ju mer mainstream lite som Nirvanas Nevermind vilken också hyllas som den bästa plattan av majoriteten även om vissa konesörer kan ha en annan uppfattning 8)

ps ursäkta ot. Pekka

Nästa

Återgå till Musikstugan