Moderator: Redaktörer
celef skrev:får man inte bättre ljud med pi60 än med pip + en massa basmoduler?
celef skrev:om pip ska stå framför en dämpvägg, hur blir det då när den står så nära hårda baslådor?
får man inte bättre ljud med pi60 än med pip + en massa basmoduler?
shifts skrev:Jag tycker det är mer intressant att fråga Nattlorden om vad som gjort att han bestämt sig för att hålla sig fast vid piP? Han verkar ju ha haft resurser att skaffat större doningar om han velat... Det är väldigt uppenbart ett medvetet val, särskilt som piP drivs med de extra effektresurser han har.
Mycket spännande anläggning tycker jag.
shifts skrev:Ah vad roligt att du är så nöjd (det är jag också) med dem! Men jag trodde verkligen att du hade hört några av toppsystemen också. Där ser man. Då ska det bli kul att följa vad som kan komma att ändras i din uppställning framöver.
celef skrev:om pip ska stå framför en dämpvägg, hur blir det då när den står så nära hårda baslådor?
får man inte bättre ljud med pi60 än med pip + en massa basmoduler?
Man kan lite förenklat betrakta baslådorna som akustiska speglar. Om piP bara ser dämpväggar i de spegelbider som baslådorna ger, är det som om hela hörnet där de står vore dämpat.
BootCut skrev:Pinnick, jag har också funderat på samma sak. Men jag har mest ett behov ett program som visar var reflexerna hamnar så att jag vet var jag ska placera absobenter eller diffusorer. Det hade varit mycket lättare än att räkna ut det eller springa omkring med speglar.
Pinnick skrev:(OT) Såna där bilder får mig att fundera om det inte finns något shareware ljud-cad program där man kan rita upp sitt rum, ställa ut ett par högtalare och se var det uppstår resonansmoder och dylikt och var man ska dämpa. Asså att man simulerar med högtalaruppställning, dämpmaterial och dylikt och får en visuell presentation hur frekvenskurvan ser ut i en given punkt.
Kan inte vara så svårt att skriva ihop nåt i d3d ?
Pinnick skrev:(OT) Såna där bilder får mig att fundera om det inte finns något shareware ljud-cad program där man kan rita upp sitt rum, ställa ut ett par högtalare och se var det uppstår resonansmoder och dylikt och var man ska dämpa. Asså att man simulerar med högtalaruppställning, dämpmaterial och dylikt och får en visuell presentation hur frekvenskurvan ser ut i en given punkt.
Kan inte vara så svårt att skriva ihop nåt i d3d ?
IngOehman skrev:Det spelar lite mindre roll när den är delad, men jag föredrar att ha
dem mot (dämpad)vägg alltfort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster