Från 10 till Ä (Ljudbäverns CD-resa)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-06 15:53

David Sylvian - Dead Bees On A Cake. Riktigt härlig musik. Gillar David starkt! Den här är betydligt lugnare och lekfullare än ....
David Sylvian & Robert Fripp - The First Day. Det här är frizzig (frippig) platta med riktigt råa gitarriff. Det är kantigt och fräser till ordentligt. Det är nästan mer Fripp and Sylvian. Man hittar också Trey Gunn, David Bottrill och Jerry Marotta bland musikerna.
Sylvian/Fripp - Damage. Är en liveversion av föregående platta. Här sitter Pat Mastelotti bakom trummorna och Michel Brook spelar oändlig gitarr (?). Här låter det ännu mer utmejslat, katigt och frizzigt än på studioplattan. Kanonskönt!

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-07 11:47

Tjajkovskij, Pjotr Iljitj - Evgenij Onegin. Lyssnade igenom Tjakobskijs underbara Opera igår kväll. Jag har hört den 'live' på Marinskijteatern i St Petersburg - en av dessa otroligt otroliga ögonblick i livet.
Operan bygger på ett diktverk av Alexandr Pushkin, och handlar om hur fel det kan bli i livet. Besökte förresten gården, några mil från Pskov, där Pushkin bodde under sin exil, och den gård där Pushkins förebilder bodde.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-07 11:53

Jag har köpt en sovjetisk utgåva av Shostakovich's 7 symfoni, från 1968. Den är den mintigaste Mint-skivan jag har. Otroligt vilket ljud det är på den. Dirigenten heter Yevgeni Svetlanov tror jag det var...

Känner du till något om skivbolaget, det stor bara ett rött "M" på den. Sorry om jag ot:ar din tråd, men herrn har ju ett visst intresse av rysk kultur. :) :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-07 12:12

MELODIJA kanske?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-07 12:48

Det är Melodya. Jag har den själv på LP. Bästa inspelningen av Leningradssymfonin någonsin. Det är ju även Leningradarna som spelar.

I början eller mitten på 70-talet gjorde Leningrads symfoniorkester ett gästspel i Konserthuset. :) Egentligen var det Mravinsky som skulle dirigera men han blev sjuk och jag tror det var Svetlanov som fick rycka in istället och lilla jag var där :) Dom spelade så taket lyfte. Det var en kraftigt utökad orkesterbesättning och det var en hel drös valthornister som i slutet av första satsen ställde sig upp och tordönet brakade loss. Jag tror det var 10-12 stycken hornister. Det blev ett jädrans trycka. Jag trodde sådant var helt omöjligt.

Jag har fått informationen av folk som jobbar där att det var det högsta uppmätta decibeltalet som någonsin gjorts av symfoniorkester i Konserthuset och rekordet står sig än idag.

Redan då musikerna började lira trodde jag att det här aldrig kommer att gå. Det ska ju vara en viss stegring av styrka s a s. Men dom lyckades med råge att fixa crescendot. Det var en mycket häftig upplevelse och ett minne för livet.

Leningradarna har en speciell klang som inte västerländska orkestrar har och den klangen passar på rysk musik. Klangen är lite råare och vildare och brasset är kompakt.

Om du hittar 60-talsinspelningarna av Svansjön eller Nötknäpparen på Melodya, slå till. Det är den bästa Svansjön någonsin och Nötknäpparen är säkert det också men där finns det lite konkurrens.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-07 15:08

Tjajkovskij, Pjotr Iljitj - 1:a pianosymfonin. Riktigt mäktigt stycke om än lite uttjatat.
Tjajkovsikij har gjort mycket vackert - Nötknäpparen, Sleeping Beauty, Svansjön och Spader Dam.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-07 18:11

Det finns inom () en Melodijatråd redan. Gissa vem som startade den? 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-07 19:13

Jag har några skivor av en mycket besynnerlig "grupp". Jag tror det är ett projekt mer än ett band, och jag har någonstans snappat upp att det inte skulle bli mer än dessa tre plattor.
Jag har kommit till:
This Mortal Coil - I'll End In Tears. Någon efterlyste Art Of Noise; det här är bättre.Jag kan å ena sidan bara konstatera att det här är så konstigt det bara kan bli, men samtidgt så otroligt läckert och vackert. Det finns inte en nerv i kroppen, ett sinnesorgan som inte blivit rejält genomarbetat efter att ha lyssnat på det här.
This Moral Coil är en annan konstellation som får fem F. Lyssna på det här, gubbs!

Så, färdiglyssnat! På ...
This Mortal Coil - Filigree & Shadow. Skiljer sig från tårarna i det att det finns en rad mycket läcra tolkningar (s.k. covers). De flesta av instrumenten är "programming", men det gör mig inte för allt är så skickligt och känslosamt gjort.

This Mortal Coil - Blood. Den sista och starkaste i trion. Stundtals blir det nästan, men bara nästa, för mycket. I come and stand at every door är riktigt smärtsam att lyssna till - rent emotionellt.

Mortal coil is a poetic term that means the troubles of daily life and the strife and suffering of the world. It is used in the sense of a burden to be carried or abandoned, most famously in the phrase “shuffle[d] off this mortal coil” from Shakespeare’s Hamlet.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-08 18:15

Paniken börjar göra sig påmind ... jag har ju lovat en skivlista. ARRRGH! (Öhman vet hur det ska uttalas).

Toyah - Prostitute. Skivan köptes för att jag läst att Toyah var gift med Robert Fripp. Har någon något sämre skäl att köpa en skiva? :roll: Hur som helst, gifta eller ej - jag tycker skivan är rolig att lyssna på och den ska vara gjord så att man ska kunna sätta spelaren på random och skivan "går ihop" ändå.
U2 - Zooropa. Det ska väl vara en av U2s uddare skivor. kanske just därför passar den mig perfekt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-08 18:26

Man kan väl nästan sätta likhetstecken mellan banden This Mortal Coil och Cocteau Twins. Två synnerligen underbara band! Och har man sett David Lynch mästerliga Lost Highway så har man också hört bandets låt Song to the Siren några gånger, smärtsamt vacker låt.

Edit: Song to the Siren är tydligen en cover på en Tim Buckley-låt. Vad dålig koll på musikhistorien man kan ha när man tror man har koll. Smärtsamt vacker är versionen hur som helst.
Senast redigerad av shifts 2008-04-08 18:32, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-08 18:28

Och så missade jag kommentera Terry Riley-skivan tidigare såg jag. Han måste jag sätta mig in i. En av dronemusikens stora namn, en klassisk gubbe helt enkelt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-08 18:35

shifts skrev:This Mortal Coil

Terry Riley

Jag spanade lite på This Mortal Coil och Ivo Watts-Russell och såg att han gett ut några andra album under annat "namn". De ligger i min önskelista på CDUniverse.

Värt kan också vara att spana på andra band under 4AD.

Det roliga med Terry Riley är ju dels att han använder sekvser, där sekvensern är han själv och han ju var föregångare inom ambient genren, långt innan Brian Eno lärde sig spela synth.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-09 16:23

Dax för en dam som jag inte vet om jag riktigt gillar eller inte riktigt gillar.
Jag gillar henne dels för att hennes låtar är mycket personliga och hon har definitivt valt sin egen väg och inte travat fram på breda avenyer som Amy Winehouse, Brittan Spears eller nån av det dussintal obegåvade latinobrudarna med fläskig häck och stora pattar. Dessutom är hennes musik när det svänger FANTASTISKT rolig att lyssna på.
Jag är inte så förthust i henne för att hennes låtar är för personliga och när det inte svänger så har jag lite svårt att dansa med.
Ladies and gentlemen (och alla ni andra) ...
Suzanne Vega - Solitude Standing. Här finns kända Luka
Suzanne Vega - Days Of Open Hand
Suzanne Vega - 99.9F
Suzanne Vega - Nine Objects Of Desire

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-10 13:20

Hann med lite ...
Vineager Joe - Six Star Gypsies. Det var här Elkie Brooks och Robert Palemr dök upp. Ganska skaplig rock-blues, eller vad man kan kalla det.
Andreas Vollenweider - White Winds. Det började med en episod på Corona Lines Polenfärja. Ett ukrainskt par brukade uppträda och danska danska utmanande (ingen erotik) på kvällsshowen. Tjejen brukade börja, iklädd en ganska minimal bikini. När sedan hennes danspartner kom in buade ett gäng killar vid ett bord vid scenen. Lite senare i dansnumret kommer ORMEN in och det första tjejen gör att vifta med ormen över killarnas bord - de blev rejält skrämda (hahaha!). Paret (trion) dansade till en låt från Vollenweider - The Glass Hall, men det tog ett par tre år innan jag hittade musiken, tack vare en granne som hade den här skivan.
Vollenweider är ganska skön. Definitvt något lyssna mer på.

Lite inom och utom parentes: spelar som regel musiken inne i "ateljen", varför jag missade en skiva som satt i spelaren i "salongen". Alltså ny lyssnar jag på
Steppenwolf - Live. Så här gör man protestmusik. Heja Stäppvargen! (måste vara en avlägsen släkting till Huggbävern).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-12 11:19

Tom Waits - Swordfishtrombones. Ett fem F-album. Jag älskar den här skivan. En av mina topp-10. In The Neighborhood borde vara nån sorts ceremonimusik vid riksdagens (finns det en riksnatt??) högtidliga öppnande.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-12 18:24

Glymde boåt som min gamla biologilärare skulle uttryckt det (glömde bort på krixsvenska), att jag avlyssnade:
John Wetton - Battle Lines. Svulstigt kan man nog säga. Inte dåligt, bara svulstigt. Rober Fripp spelar gitarr.

Åsså efter Wetton kommer ...

Roger Waters - Radio Kaos. Roger-mannen har lyckats göra tre redigt kuliga konceptskivor. Den här går inte av för hackor.
Roger Waters - The Pros And Cons Of Hitch-hiking. Den svagare av de tre, tycker jag.
Roger Waters - Amuzed To Death. Hans analys av läget är klockren. Alla knep och trix han har för att sjunga ut sin indignation över soffpotatisarna - människorna på planeten Jorden är så vassa. Funnes det ett nobelpris i CD-skivor borde den här fått priset fem år i rad.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-12 18:43

soundbrigade skrev:
This Mortal Coil - Blood. Den sista och starkaste i trion. Stundtals blir det nästan, men bara nästa, för mycket. I come and stand at every door är riktigt smärtsam att lyssna till - rent emotionellt.

Medhåll, kanske just för att den är så vacker samtidigt som den är så mörk.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-12 18:51

phloam skrev:Medhåll, kanske just för att den är så vacker samtidigt som den är så mörk.

Jag har precis lyssnat på Roger Waters som inte är så positiv till mänsklighetens vidare öde i Amuzed, men I Stand At Every Door är ju sanslöst mörkt; en flicka som så detaljerat beskriver hur hon brännts ihjäl av Hiroshimabomben ... kan det bli dystrare.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-12 19:33

hur kan man beskriva nåt om man är död?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-12 19:44

profbd skrev:hur kan man beskriva nåt om man är död?

Det är en ... en .... konstnärlig frihet heter det.
Ut och pumpa däcken på bussen eller fyll på kaffevatten till pensionisterna..... :roll:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-14 19:55

Gäss ....

Yes - The Yes Album. Kräver lite nerver att fixa Yes-musiken. Fem bra musiker som gör mycket komplicerad musik. Jag kan inte kommentera på något annat sätt. Fast jag ångrar inte att jag köpt skivan - det har varit något jag planerat köpa länge. Hade LPn till och med.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-14 20:15

Yes - Close to the edge är också ett mycket bra album, Fragile likaså. Men visst kräver deras musik sin man... :-)

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-14 20:57

Bill50x skrev:Yes - Close to the edge är också ett mycket bra album, Fragile likaså. Men visst kräver deras musik sin man... :-)

/ B

har båda på en CD - imorgon.

Vi låter imorgon vara idag då, så slipper jag göra ett nytt inlägg. Hur mycket koldioxid sparar man på att återanvända gamla inlägg???
Global uppvärmning - ja jösses ... :roll:

Yes - Close To The Edge / Fragile. Två i ett. Bra skivor, lite jobbiga kanske - inget man slölyssnar till (som jag gjorde). Gillar Heart Of The Sunrise otroligt mycket.

Nu är det bara en Y-skiva kvar, sedan lite Z och så en Ä och så det som inte kom med eftersom det kom till för sent eller annorledes dök upp.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-15 21:10

Young, Neil - Trans. Sista skivan i högen från Dusty Laine, kompisen i USA som toglivet av sig för några år sedan. Tungt att lyssna på nu när minnena kommer tillbaka; ja, ni vet. :( Skivan förstår jag inte mycket av, men det kanske krävs större koncentration och mer genomlyssningar.
Zappa, Frank - Hot Rats. Mitt favoritalbum. Några låtar på sida B är lite sega men Hot Rats och Willie The Pimp är suveräna. :D
Zombie - The Best Of The Zombies. Zombies är undantaget som bekräftar att 60-talet var ett hopplöst årtionde, musikaliskt sett. Även om det kan låta en gnutta primitivt är ju den här musiken attan så mer nyskapande och spännande än t ex Beatles och Rolling Stones. Back then, fanns skivan i brorsans samlingar och jag brukade ofta spela den när han inte var hemma.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-16 13:10

Ljudbävern är nu nästan klar. Jag har lyssnat igenom allt som står i hyllan och som hamnat under rubriken Sorterat 10 till Ä. Det som återstår är en handfull skivor som flytit upp senare, antingen i högarna här hemma eller i brevlådan, som numera sitter fastbultad nere i entrén.

Vi fortsätter med ...
Zombies - 4CD-box. Vet inte vad boxen heter, men lånad på bibblan. Av boxens fyra CD kopierade jag 2 - Odessey & Oracle and The Lost Album samt In The Studio. Det lite moderna av Zombies är trevligt att lyssna på. :)

Zabriskie Point. Visserligen kanske den skulle sorteras under Various Artists, men jag har ingen Z-musik. Musik från filmen med samma namn. Det är en märklig film med märklig musik och det är ofattbart att man faktiskt fick göra något så samhällskritiskt.

Vad dolde sig under bokstaven Ä. Ingen har vågat gissa, eller velat ... :x
Älgarnas Trädgård - Framtiden Är Ett Svävande Skepp Förankrat i Forntiden. Musiken är lika besynnerlig som titeln på albumet. Tangerine Dream meets Skäggmanslaget ...

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-04-16 13:13

Det har varit mycket intressant att följa din resa, jag gör något likanande som dig, men o en annan ordning och helta andra artister. Tycker att det har varit spännande och lärorikt att följa din tråd.

Tack

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-16 13:18

mathsg skrev:Tack

Varsågod!

Det är jättespännande att göra en sådan här resa och finna att det man egentligen ratat var mycket intressant och gamla favoritartister var riktiga döhögar.

Jag köper inga skivor bara för att göra slut på ett skivkonto - jag köper för att jag vill lyssna på just den musik jag köper.
Skulle rekommendera att vemsomhelst gör en sådan här resa. Om nu någon inte kan genomföra resan pga av för många skivor, kan jag tycka att där har något gått MYCKET snett.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-04-16 13:22

Tyvärr så blir det jobbigt att gå igenom allt jag har, så det kanske är som du säger att det har gått snett för mig någonstans. Men jag är så tokig så jag har kul ändå!!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-16 13:26

Det var en liten släng åt dem som verkar köpa ett 10-plattor var och varannan dag. Misstänker att de mest samlar på sig för att ... samla på sig.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-17 12:39

Nu angriper jag högen som tillkommit (några plattor ligger dock hos Kaj på bibblan - får se till att ha hem dem senast imorgon, någon ska med till Göteborg på LÖRDAG!).

Asia Minor - Between Flesh And Dive. Kaj på bibbland lånade den här till mig så jag var tvungen att köpa en egen. Mycket spännande musik som ligger mellan fin europeisk rock och turkisk schlager ( 8O ). Otroligt spännande.
California Guitar Trio - ? med Tony Levin och Pat Mastelotti. Trion som INTE är från Kalifornien, utan har gått Robban Fripps guitarschule nånstans i världen. Det låter väldigt mycket League of crafty guitarists. Otroligt kul platta - bra tolkningar, och roligt att det dyker in en liten KingCrimson-slinga när man minst anar det. En platta från Dusty Laine.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer