"Nytt" sätt att utvärdera hifi??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-09 23:45

Moment-23, tack för ett intressant svar, får fundera på vad jag egentligen menade :)

Jag är ju egentligen inte ute efter olika ljudideal, utan snarare "kvalitetsnivåer". Där man sen kan diskutera färgningar inom tydligare referensramar, utan att behöva jämföra inom ett allomfattande spektrum (från köksradion till absolut transparens).

Det är ju lite det vi har ändå idag, med prat om kökslyssning, hifi, high end. Fast helt utan tydliga definitioner angående vad som är vad egentligen. Kanske att jag saknar nåt mellansegment?

Om det fanns tydligare riktlinjer för när man går från kökslyssning till seriös musiklyssning och sen till riktig Hi Fi, så kunde det kanske underlätta i köpsituationen. Eller går inte det att fastställa? Jag får fundera vidare :)

Detta var bra skrivet annars:
Moment-23 skrev:Men jag skulle gärna se lite mer och varierad transparent (eller bara svagt färgande) apparatur som rekommenderades av LTS och carlssonplanet. Detta skulle hjälpa både de som gillar transparens genom ett större urval men även de som gillar en viss färgning genom att det ger ett större urval att jämföra med.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-10 00:01

phloam skrev:
Om det fanns tydligare riktlinjer för när man går från kökslyssning till seriös musiklyssning och sen till riktig Hi Fi, så kunde det kanske underlätta i köpsituationen. Eller går inte det att fastställa?

Skulle inte tro det. Det handlar för mycket om personliga preferenser. Det som duger i mitt vardagsrum kanske du inte ens släpper in i köket.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-10 00:28

Magnuz skrev:
phloam skrev:
Om det fanns tydligare riktlinjer för när man går från kökslyssning till seriös musiklyssning och sen till riktig Hi Fi, så kunde det kanske underlätta i köpsituationen. Eller går inte det att fastställa?

Skulle inte tro det. Det handlar för mycket om personliga preferenser. Det som duger i mitt vardagsrum kanske du inte ens släpper in i köket.

Jag skulle gärna ha dina apparater i mitt kök :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-10 01:49

Dahlqvist skrev:
mapem skrev:Almen: det där med den litteraturbegåvade tryckpressen var en drastisk, effektiv och kul liknelse, som fick mig att omedelbart kapitulera! :D

Här behövs inte kapituleras alls, iallafall inte pga av liknelsen. Jag tycker inte att att "musikalisk" förstärkare i sig var ett särskilt dåligt uttryck om det avser en förstärkare som återger musik på ett bra sätt och som i brist på fullständig transparens har fel som i så ringa grad som möjligt påverkar återgivningen av musik.

Se kommentar 1 nedan.

Men det är inte ordet i sig som är problemet utan tolkningsramen och förförståelsen som det som begagnar begreppet håller sig med. Betydelsen av ett begrepp står att hitta i själva användandet, inte i någon förment logisk härledning. De som använder begreppet "musikalisk" om apparater ser (IMO) inte på dem som återgivare och transmissionlänkar utan som medskapare i musikupplevelsen.

Se kommentar 2 nedan.

Apparaterna förmänskligas och ges egenskaper som de inte har eller kan ha. De menar verkligen att förstärkaren är musikalisk - begreppet används egentligen inte i överförd bemärkelse. Detta med att förmänskliga ting och djur är väldigt vanligt. Vad gäller ting är det närmast legio i naturreligioner att man ger själ och mänskliga drag åt träd, stenar, vindar och andra döda ting. Det är mot bakgrund av denna bild av verkligheten som användandet av begrepp som "musikalisk" och andra liknande termer kan te sig något oaptitliga för dem som inte delar synen att förstärkaren har själ och personlighet.

Jäsiken så motsägelsefullt!

Var det avsiktligt?

Jag tycker det känns nästan omöjligt att försöka lista ut vad det är du vill säga med det hela. :? Den sista meningen du skriver är ju nästan en idiotförklaring av dem som kallar förstärkare musikaliska (vilket jag inte tror var din avsikt) eftersom du faktiskt påstår att de anser att förstärkaren har en själ och en personlighet, av annat slag än en projicerad.

De som projicerar en personlighet på ett dött objekt (och förstår att de gör det) lär ju inte ha några som helst svårigheter att förstå vad de som invänt mot termen musikalisk menar.

Kommentar 1: Menar du att han inte skall kapitulera på grund av att du tycker att musikalisk förstärkare i sig inte är ett särskilt dåligt uttryck? (Vilket jag tycker att det är.) Jag tycker det finns många goda skäl att acceptera både vägran att kapitulera, och kapitulationer. Eller menar du att man inte får, skall eller bör ändra sig? :o

Kommentar 2: Ditt IMO (som jag tror betyde "enligt min åsikt"/"vad jag anser") antyder att du anser att de som säger musikalisk förstärkare, defacto ser på förstärkare som medskapare till det musikaliska uttrycket och inte som transmissionslänkar som för vidare den inspelade informationen - ALLIHOPA av dem.

Kan man verkligen "anse" något om sådana saker? Att man kan tro något, det förstår jag, men det är ju inte en subjektiv (åsikts-) fråga hur de som säger så ser på apparaterna. Du kan tro att alla som säger musikalisk förstärkare allihopa är oförmögna att förstå att apparaten ifråga är en transmissionslänk, men att tycka det? Jag tror du har fel, jag tror det finns många åsikter/inställningar i den frågan. Är helt säker på att det kan finnas människor som ser på säg förstärkare som transmissionslänkar, men som ändå kan tänka sig att säga musikalisk om en apparat (de som inte ännu känt "aha", och kapitulerat? ;))

Kort sagt: Du har förbryllat mig mer än någonsin förr, och troligen är det bara för att jag inte begriper det du skriver :oops: men du får gärna förklara! ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-10 07:56

Dahlqvist skrev:
mapem skrev:Almen: det där med den litteraturbegåvade tryckpressen var en drastisk, effektiv och kul liknelse, som fick mig att omedelbart kapitulera! :D

Här behövs inte kapituleras alls, iallafall inte pga av liknelsen.

Jag antog att mapem menade att jag på ett så uppenbart sätt gjorde klart vad min ståndpunkt var (och som uppenbarligen låg nära mapems själv), att det blev meningslöst att argumentera vidare.

Det var väldigt trevligt att få litet kredd, och inte bara bli ignorerad som man annars oftast blir på nätet när man gör sin kontrahent svarslös. Tack, mapem! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-10 07:57

phloam skrev:Detta var bra skrivet annars:
Moment-23 skrev:Men jag skulle gärna se lite mer och varierad transparent (eller bara svagt färgande) apparatur som rekommenderades av LTS och carlssonplanet. Detta skulle hjälpa både de som gillar transparens genom ett större urval men även de som gillar en viss färgning genom att det ger ett större urval att jämföra med.
Alltså, har ni läst ett test i MoLt någon gång?

Johan Lindroos och IÖ brukar ju ha alldeles utomordentliga genomgångar av vad färgningen kan betyda, och i vilka tillämpningar man kan tänkas bortse från den, eller till och med föredra den. Även apparatur med kraftiga färgningar har "rekommenderats" för den som läser hela artiklarna.

Eftersom det väl bara är en enda förstärkare man på inget vis lyckats detektera färgning på, så skulle ju rekommenderatlistan bli väldigt kort annars...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-10 08:09

Almen skrev:
phloam skrev:Detta var bra skrivet annars:
Alltså, har ni läst ett test i MoLt någon gång?

Johan Lindroos och IÖ brukar ju ha alldeles utomordentliga genomgångar av vad färgningen kan betyda, och i vilka tillämpningar man kan tänkas bortse från den, eller till och med föredra den. Även apparatur med kraftiga färgningar har "rekommenderats" för den som läser hela artiklarna.

Eftersom det väl bara är en enda förstärkare man på inget vis lyckats detektera färgning på, så skulle ju rekommenderatlistan bli väldigt kort annars...

Jodå, jag vet att det brukar vara detaljerat. Men jag ser gärna att det sker mer av det och oftare, kanske kan tester redovisas via maillistor till medlemmar (pdf fil eller liknande) även mellan publiceringar av molt. Utöka gärna lyssningsgruppen till det dubbla eller kör två parallella team. Jag skulle gärna betala dubbla medlemsavgiften om det skedde (samt lite annat jag föreslagit).
Med tanke på vad man kan spara på att inte köpa onödiga prylar genom resultaten av testerna så är en medlemsavgift på 480kr per år fortfarande billigt :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-10 08:42

Jag tror Dahlqvist behagar skämta. Att jämställa människor som säger att apparater är musikaliska med animister kan knappast vara allvarligt menat. Och, som iö påpekat, motsäger han sig själv i texten, som jag välvilligt betraktar som ett avancerat skämt med en filosofisk framställning, med en lite sofistisk knorr.

Annars finns det många animister runt omkring oss. Läs lite biltester, omdömen om viner och konstrecensioner till exempel.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-10 08:48

Förresten kan jag väl passa på att tala om vad jag själv skulle mena med att en apparat är musikalisk, om jag använde det begreppet. Det är en apparat som så oförvanskat som möjligt återger den musik som finns på t ex en skiva med alla sina olika komponenter som rytm, melodi, harmonik och lyckas återge den musikaliska helhet som fanns vid inspelningstillfället.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-10 08:50

Kom igen nu grabbar, animister, alltså riktiga sådana är faktiskt ganska skrämmande. De anser att ett djur har samma värde som en människa och ställda inför valet om en människa eller ett djur skulle avrättas så kan de inte välja. Sådant är läskigt tycker jag och har inget som helst att göra med en harmlös beskrivning av en hifiapparat.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-10 09:05

Moment-23 skrev:Kom igen nu grabbar, animister, alltså riktiga sådana är faktiskt ganska skrämmande. De anser att ett djur har samma värde som en människa och ställda inför valet om en människa eller ett djur skulle avrättas så kan de inte välja. Sådant är läskigt tycker jag och har inget som helst att göra med en harmlös beskrivning av en hifiapparat.

Nja, animister är andedyrkare som tror att andar bor i materiella föremål som stenar, träd och så vidare. Inte så ovanligt som man kanske tror. På Island undviker man på fullt allvar när man bygger hus och vägar att störa andar som antas bo i en viss sten t ex.

Det du beskriver är inte animism, men det är förvisso skrämmande. En företrädare för den hållningen är den australisk-amerikanske filosofen Peter Singer, som betraktar sig som utilitarist, och som inspirerat de de mer obskyra riktningarna inom djurrättsrörelsen och veganismen. Hans tänkande visar var man kan hamna om man med en nästan sofistisk kompromisslöshet driver vidare utilitaristiska idéer. En känd svensk utilitarist är Torbjörn Tännsjö, som utifrån utilitaristiks aresonemang också hamnat i enligt mitt tycke märkliga positioner, dock inte lika extrema som Singer.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-10 09:17

Mapem, tack för rättningen. Visst är det så som du skriver.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-10 09:26

mapem skrev:...en apparat som så oförvanskat som möjligt återger den musik som finns på t ex en skiva med alla sina olika komponenter som rytm, melodi, harmonik och lyckas återge den musikaliska helhet som fanns vid inspelningstillfället.

Transparent, alltså! ;) :D :D

Men i och för sig kan jag tycka att Dahlqvist har en poäng med animist-parallellen. En vinrecensent skulle nog inte börja yra om vilken skillnad det gör för smaken om flaskan har färgat eller ofärgat glas, liksom en biljournalist inte skulle rekommendera batterikablar för 43000:- eftersom "man får vad man betalar för".

Ändrat: tog bort sen rättelse.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-10 09:42

Almen skrev:
mapem skrev:...en apparat som så oförvanskat som möjligt återger den musik som finns på t ex en skiva med alla sina olika komponenter som rytm, melodi, harmonik och lyckas återge den musikaliska helhet som fanns vid inspelningstillfället.

Transparent, alltså! ;) :D :D

Gärna för mig, som har följt MoLT då och då i ett trettital år och förstår vad det betyder. :D Men för normallyssnaren är nog begreppet transparens svårt för ljudapparater och snarare något som har med saker man ser (eller inte ser) att göra, det är väl därför man pratar om musikalitet. Man skulle kanske använda begrepp som oförvanskat, ärligt eller något ditåt i stället när man kommunicerar med oupplysta.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-10 10:19

mapem skrev:...för normallyssnaren är nog begreppet transparens svårt för ljudapparater
Visst. Och det riktigt svåra är ju sedan att transponera begreppet "transparens hos en enskild apparat" till "musikupplevelse av en komplett anläggning".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-10 10:24

Beroende på hur man använder en (t.ex.) förstärkare, så visst kan den vara musikalisk. Med tillräckligt många filter och reglage kan man skapa ett musikstycke så det blir helt i egen smak.

Själva skapandet av musiken sker då i vardagsrummet. Det som finns på CD-spåret är bara lösryckta toner och takter, byggmaterialet till själva musiken. Man får tacka de eventuella musiker som då har bidragit med byggstenarna.

Alltså, ingen transmissionslänk då, utan ett musikinstrument. Sådana har alltid en sorts själ, dom lever och förändrar sig med olika föda och behandling. Precis som hus, bilar och medmänniskor. I mindre grad även motmänniskor.

Alternativt kan man föredra återgivning. Man lyssnar då på de nakna byggstenarna som man får via signalkällan. Det kan vara kul det också, att lyssna/titta på olika byggstenar eller kombinationer/högar av dem. En hög med tegelstenar ser ju helt annorlunda ut en en grushög.

Åtta klarinetttoner (3t) ofärgat återgivna låter annorlunda en ett pukslag, likaledes ofärgat återgivet. Det är fint.

Om några djur är värda mer eller mindre än andra djur? Ja, människan är ju också ett djur, ett av alla djuren på den här planeten. Är ett djur värt mer än ett annat djur? Vilket av djuren har tolkningsföreträde, och varför i så fall? Är alla djur med på att det skall vara som det är i världen?

Sett ur planetens synpunkt är nog människodjuret minst värt av alla djur. Människo-o-djuret heter det nog förstås, det är ju ett rovdjur och rovdjur är alltid odjur.

Fast det finns människodjur som har lärt sig att hantera odjuret inom sig. Som kan gå utanför sin lilla låda och se världen i ett större sammanhang. Det är också fint.

Alla vet väl att apparater har en själ? Hus och bilar, liksom träd och stenar. Jag vet en röd bil inte långt från mig som tydligt visar att den inte trivs med husse. Den krånglar och bråkar, går emot som man säger. Den skulle nog behöva lite TLC då och då.

Min vita bil klarar sig inte utan husse, den stannar helt enkelt. Vägrar att röra sig. Formligen skriker efter husse, men spinner som en katt när husse är nära. Spinner som en bil menar jag, katten spinner som en bil när husse är nära.

Vad var det tråden handlade om egentligen, spinnande bilar?

När förstärkaren spinner som en bil så trivs den antagligen, det är så man utvärderar förstärkare.

Nytt sätt?

Näe, det är gammalt som gatan, förstärkare spinner alltid när dom får kärlek och omvårdnad. Precis som stenar och träd.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-04-10 10:25

Transparens hos en glasbit är ju enkel att testa, genom att titta genom, sen ta bort och titta utan glasbiten. För de flesta är det svårare med ljud då de inte vet hur det skulle låta utan "glasbiten".

:?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-10 10:46

phon skrev:Beroende på hur man använder en (t.ex.) förstärkare, så visst kan den vara musikalisk. Med tillräckligt många filter och reglage kan man skapa ett musikstycke så det blir helt i egen smak.

Men det märkliga är att jag aldrig hört en musiker, hur mycket instrumentet än besjälats, kallar det för musikaliskt. Jag har spelat många olika instrument, och kan absolut gå med på att de antar nästan levande gestalt ibland, överraskar en, man kan bli arg på instrumentet, älska det, vörda det - men kalla det "musikaliskt"?

Nej.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-10 10:47

BengtO skrev:Transparens hos en glasbit är ju enkel att testa, genom att titta genom, sen ta bort och titta utan glasbiten. För de flesta är det svårare med ljud då de inte vet hur det skulle låta utan "glasbiten".

:?

F/E-lyssning...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-10 10:51

Almen skrev:
phon skrev:Beroende på hur man använder en (t.ex.) förstärkare, så visst kan den vara musikalisk. Med tillräckligt många filter och reglage kan man skapa ett musikstycke så det blir helt i egen smak.

Men det märkliga är att jag aldrig hört en musiker, hur mycket instrumentet än besjälats, kallar det för musikaliskt. Jag har spelat många olika instrument, och kan absolut gå med på att de antar nästan levande gestalt ibland, överraskar en, man kan bli arg på instrumentet, älska det, vörda det - men kalla det "musikaliskt"?

Nej.

Nej, det blir nog bättre med:

Beroende på hur man använder en (t.ex.) förstärkare, så visst kan den skapa musik.

Den behöver lite hjälp med det hela förstås, men vem behöver inte lite hjälp då och då?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-10 11:00

Så då är vi överens om (i varje fall vi tre) att varken en HiFi-apparat eller ett musikinstrument kan ha de egenskaper som vi kallar för att vara musikalisk (att ha känsla för musik)!

Eller?

- - -

Om en människa eller ett djur skall avrättas är min första fråga nog - varför?

Har svårt att tycka att det är mera ont att välja djuret än att till att brja med tycka att en av de två skall avrättas.

Men, om man nu står inför ett sådant fall har jag svårt att se varför det skulle vara ondska att välja människan. Det beror väl på vem människa är, och vem djuret är?

Jag tycker nog i princip att man bara får ta död på odlade djur (och växter) samt frukter (även vilda). Men om det stod mellan ett vilt djur och en vild människa, närmare bestämt en massmördare, så tycker jag det är rimligare att låta älgen eller räven eller vem den där vilda krabaten nu är leva, än massmördaren. Men helst låter jag dem leva båda två.

Behöver vi döda djur för att äta dem tycker jag det är bättre att döda odlade djur, vars liv redan från börja med beror på att vi vill äta upp dem.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-10 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-04-10 11:01

Ser inte felet i uttrycket "musikalisk" om en förstärkare.

Skulle jag tolka det blir det:

*Medryckande spelstil.
*Instrumenten får fin kropp.
*Den låter naturligt, d.v.s med en bra inspelning får man en fin känsla av instrumenten.

Har inte förstått varför det är irriterande när någon säger att den har ett "musikaliskt ljud" eller är "musikalisk". Jag tolkar det som att den är en bra "musikåtergivare" och inget annat. Bra "musikåtergivare" behöver förövrigt inte nödvändigtvis vara den 100% "neutrala" återgivaren.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-10 11:08

AVR4000 skrev:Ser inte felet i uttrycket "musikalisk" om en förstärkare.

Men ordet betyder ju ingenting, eller åtminstone betyder det olika för alla människor: Förvissa verkar det betyda transparens, för andra betyder det tveklöst en färgning och för många andra så verkar det kunna betyda precis vad som helst.

Det säger ju i så fall ingenting i princip, men det har ju redan konstaterats några gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-10 11:11

phon skrev:
Almen skrev:
phon skrev:Beroende på hur man använder en (t.ex.) förstärkare, så visst kan den vara musikalisk.

Men det märkliga är att jag aldrig hört en musiker, hur mycket instrumentet än besjälats, kallar det för musikaliskt.

Nej, det blir nog bättre med:

Beroende på hur man använder en (t.ex.) förstärkare, så visst kan den skapa musik.
Japp, det är jag med på. I en studio är ju faktiskt nästan exakt det vad man gör. :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-10 11:11

IngOehman skrev:Om en människa eller ett djur skall avrättas är min första fråga nog varför?

Har svårt att tycka att det är mera ont att välja djuret än att tycka att en av de två skall avrättas.

Men om man nu står inför ett sådant fall har jag svårt att se varför det skulle vara ondska att välja människan. Det beror väl på vem människa är, och vem djuret är?

Jag tycker nog i princip att man bara får ta död på odlade djur (och växter) samt frukter (även vilda). Men om det stod mellan ett vilt djur och en vild människa, närmare bestämt en massmördare, så tycker jag det är rimligare att låta älgen eller räven eller vem den där vilda krabaten nu är, än massmördaren. Men helst låter jag dem leva båda två.

Behöver vi döda djur för att äta dem tycker jag det är bättre att döda odlade djur, vars liv redan från börja med beror på att vi vill äta upp dem.

Vh, iö

Exemplet var kanske inte så bra, och handlar det om att välja mellan ett djur och en ond människa (massmördare, pedofil etc) så har jag inga problem med att rädda willy :wink:

Men om vi tar ett annat exempel, som förvisso är osannolikt att de flesta råkar ut för men där ett ställningstagande ändå ger en tydlig indikation på var personen står.
Exempel:
Du stannar vi en trafikolycka och ser en människa i svåra plågor i en kraschad bil. Du noterar också att det finns en tillsynes lika skadad hund i bilen. Vilken hjälper du först?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-10 11:13

Skulle jag tolka det blir det:

*Medryckande spelstil.
*Instrumenten får fin kropp.
*Den låter naturligt, d.v.s med en bra inspelning får man en fin känsla av instrumenten.

Har inte förstått varför det är irriterande när någon säger att den har ett "musikaliskt ljud" eller är "musikalisk". Jag tolkar det som att den är en bra "musikåtergivare" och inget annat. Bra "musikåtergivare" behöver förövrigt inte nödvändigtvis vara den 100% "neutrala" återgivaren.

Det låter som om Dahlqvist får rätt alltså. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-10 11:24

---
Har inte förstått varför det är irriterande när någon säger att den har ett "musikaliskt ljud" eller är "musikalisk".

Du tycker också att man skulle kunna säga att en diaprojektor har konstnärlig känsla för bildkomposition? Eller (som mitt tidigare exempel) att en tryckpress är litterärt begåvad? Och att det är OK att en vinjournalist tycker att termostaten i lagringstanken har känsla för smaken av olika årgångar?

Förstår du verkligen inte vad jag menar? Vad är det i mitt resonemang som du tycker haltar?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-10 11:29

Varför märka ord?
Är det inte bättre att försöka förstå vad personen menar istället för att anmärka på ordval?
Är det verkligen så att ni som är irriterade över användandet av musikalisk verkligen inte förstår vad personen menar om ni pratar lite mer med denne?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-10 11:32

Almen skrev: Japp, det är jag med på. I en studio är ju faktiskt nästan exakt det vad man gör. :)

Ja, och i ett vardagsrum, i förekommande fall. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-10 11:35

Det finns väl en viss skillnad på om man säger att " den här förstärkaren ÄR musikalisk" eller "när jag använder den här förstärkaren låter det musikaliskt"
Jag tror ingen säger och menar det första bokstavsgrannt med flit.
Man menar nog det andra oavsett hur man uttrycker sig och en del på "motståndarläktaren" läser det dock bokstavligen som om man verkligen menar att förstärkaren skulle besitta musikaliska egenskaper om råkar säga lite oklart och halvfel.
Eller?

Själv tycker jag att det är troligare att det låter mera musikaliskt om man minimerar dom mest störande felen. Sen kan olika personer ha en olika hög tröskel för när olika fel blir störande ifs.

mvh/Harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi