Tjäna pengar på att höra skillnad mellan kablar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Tjäna pengar på att höra skillnad mellan kablar!

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-28 18:52

Jag blev lite inspirerad av Randi :D !
Bild
Med denna adapter i en cdspelare och två olika signalkablar kopplade till varsin ingång på förförstärkare tänker jag belöna den som kan höra skillnad mellan kablarna med tusen riksdaler..

Kablarna ska mäta lika, dvs utan filtrerande egenskaper. Biltemas rosa kan kanske vara referensen?
Den som gör anspråk på "belöningen" ska med statistisk signifikans visa att han hör skillnad mellan kablarna. Givetvis utan att veta vilken kabel som används.

Praktiskt kan det lösas genom att stycke spelas (längden bestäms av försökspersonen) ett lämpligt antal gånger varvid försökspersonen noterar vilken kabel som används vid respektive tillfälle. Ordningen på kabelskiftningen( som sköts med ingångsväljaren) bestäms före testet med slantsingling el dyl.
En "assistent" behövs alltså.
Synpunkter på metoden?

Intresserade kan anmäla intresse på 018261872@telia.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-28 19:01

Kritikerna kommer att säga att "biltemakabeln är ju inkopplad även när min finkabel är inkopplad, det är därför jag inte hör den".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-28 19:02

Har du hittat 2 olika kablar som mäter exakt lika?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-28 19:08

Svante, tror du att blotta närvaron av en fulkabel kan tas som argument?
Max, jag menar kablar vars skillnader i elektriska egenskaper bör vara ohörbara
Tack, jag vill ha lite konstruktiva tips! Testet måste vara enkelt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-28 19:17

patrikf skrev:Svante, tror du att närvaron av en fulkabel kan tas som argument?
Max, jag menar kablar vars skillnader i elektriska egenskaper bör vara ohörbara
Tack, jag vill ha lite konstruktiva tips! Testet måste vara enkelt.

Mja, ett av mina 2½ argument för att kablar skulle kunna påverka signalen är ju att kabellasten skulle vara för svår för förstärkaren. Jag tror ju inte direkt på argumentet själv, men om förstärkaren är dålig och nära självsvängning kanske en kabellast kan "bli droppen". Om båda kablarna sitter inkopplade blir det ingen skillnad.
...kan kritikern säga (inte jag om du har en vettig förstärkare (CD)).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-28 19:35

det är kul med utmaningar, tyvärr så hör jag ingen skillnad på lampssladd eller specialkabel :oops:

men hörselapparaten är iaf batteridriven så jag slipper nätstörningar :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-28 19:57

Förslag: Vilken som helst signalkabel som är någorlunda vettigt konstruerad (kaox eller TP) bör kunna få ställa upp. Risken att du ska behöva betala är försumbar.

"...tror du att blotta närvaron av en fulkabel kan tas som argument? "

Max säger: Javisst! Inget argument är väl för mer än något annat? Eller snarare: Man får ta dom argument man har, oavsett om dom är bra eller dåliga :-)

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-08-28 19:59

För att anknyta till Svantes inlägg.. Det blir ju dubbel last i detta fallet, så det bör ju vara en förstärkare med hög ingångsimpedans i så fall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-28 20:06

Ja, hela testet handlar ju om att övertyga kabelhörande om att de inte kan höra kablar (annars skulle du ju inte betala dem om de lyckas). Därför är det just deras önskemål som måste mötas i största möjliga mån. Gör man inte det kommer testet bara att övertyga kabelskeptiker och kommer därmed att få mindre värde.

...om de inte lyckas höra skillnad förstås. :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-28 20:44

A*> Två kablar som mäter likadant (alla mätningar som kan göras) borde väl även vara exakt likadana!? Då är det ju väldigt svårt att höra skillnad!

Får jag välja Biltema Rosa och Nordost Valhalla så är jag gärna med!!!!!!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-28 21:05

Bild

Dom där y-kopplingarna brusar så jag föreslår att du/ni väljer något annat för att göra experimentet ;)
Best Regards
Bamsefar

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-28 21:16

Hur i hela världen kan en kontakt brusa....det är enligt mig bara en förstärkare som kan brusa. Dåliga och långa kablar kan fiska upp störningar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-28 22:18

Bamsefar skrev:Dom där y-kopplingarna brusar så jag föreslår att du/ni väljer något annat för att göra experimentet ;)

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-28 23:06

Jag använde dessa för att biampa ett par Mirage OM-6or once-upon-a-time, och jag kunder inte förstå varför jag fick bakgrundsbrus... Sedan köpte jag Monster Cables Y-kopplingar och då vart det sådär tyst i bakgrunden som det skall vara !!!

Varför det rent tekniskt brusar vet jag ej - jag kastade "Y-kontakterna" all världens väg :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-28 23:08

Bamsefar skrev:Varför det rent tekniskt brusar vet jag ej - jag kastade "Y-kontakterna" all världens väg :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

8O 8O Jag trodde du skojade... Det måste ha varit nåt fel på dem. För inte sitter det väl några komponenter i dem. Var det ett kraftigt brus?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-28 23:34

Om ju st de kontakterna brusar så kan man ju fixa egna lågbrusiga varianter. :) Eller hoppaspå att bruset är lågt i den egan applikationen och att det är identiskt på båda utgångarna. Men något bara alternativ borde gå att fixa. I a f så är det bra enligt mitt förmenande om båda kablarna är inkopplade samtidigt då man får mindre (men inte obefintlig) påverkan på lasten som driver högtalarna oberoende på vilken kabel som avlyssnas. Trevlig! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-28 23:43

Naqref skrev:I a f så är det bra enligt mitt förmenande om båda kablarna är inkopplade samtidigt då man får mindre (men inte obefintlig) påverkan på lasten som driver högtalarna oberoende på vilken kabel som avlyssnas. Trevlig! :)

Mmm, det är nog teknikerns synpunkt och jag håller med, men jag kan ge mig på att det kommer att kritiseras av de kabelhörande.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-29 01:45

Jag har många Y-kopplingar i min anläggning och har aldrig haft några olägenheter av det. Det finns en sak som man ändå måste ha klart för sig....det går bara att ha Y-kopplingar i dom analoga signalvägarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-29 01:54

Vill man undersöka hur en kabel påverkar ett system bör man absolut INTE använda en Y-adapter, eftersom belastningen för signalkällan blir snudd på konstant oberoende av vilken kabel man lyssnar på. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-08-29 02:03

Om du vill göra det enklare kan du få låna min audiolab cd den har 2st RCA utgångar (det är ingen skillnad på dom) så slipper du y-kopplingar........

om jag nu inte hinner sälja den innan :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-08-29 04:00

Hmmm, varför går det inte att ha y-koppling på en digital utgång? Blir det helt tyst då?

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-29 10:24

Sanny_X frågar: "varför går det inte att ha y-koppling på en digital utgång? Blir det helt tyst då? "

Just så är det det blir helt tyst. Magnus din Audiolab den har väl inte två likadana analoga/digitala utgångar? Om man ska göra ett test på ett rätt sett så bör man ju koppla in sig i ett ljudbord. Jag kanske skulle ju kunna låna ut ett ljubord från Studer "Vista". Det väger väl några hundra kilo. :D Jag bra skojade lite men vi har ett sådant på jobbet.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-08-29 21:44

Kan inte låta bli att konstatera:
Inget inlägg av typen: vad kul! jag ställer upp!
Jag säger: "vad kul! jag ställer upp!"
Det kan ligga ngt i invändningen mot Y kopplingen, men låt oss inte klämma oss fast vid den. Man kan skifta kablar ju.
Ett Lakan är ju trots allt ett lakan.
När och var, Patrik?
Dimitri

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-30 10:12

Ja, att helt enkelt byta signalkablar utan att testdeltagarna kan se är ju det smartaste sättet, så slipper man snack om förvanskande kontakter och liknande.

Sedan är det ju av ganska stor vikt vad man väljer för kringutrustning. Jag menar, kör man på ett system för sammanlagt 10.000:- så är det ju i princip inte meningen att en referenskabel från Nordost ska upplevas som någon märkbar förbättring mot en kabel för under tusingen, Nordosten har inte i ett sådant system att göra helt enkelt. Kör vi däremot med ett system för 100.000:- så ökar utrymmet för vad som kan testas på ett rättvist sätt betydligt.

I övrigt är jag i princip på!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-30 10:34

Jag kan ställa upp med en Pro Tool studio om vi gör testet i Stockholm. Vi kan köra 192/24 och högtalarna är från Genelec. Det här måste i.s.f göras på obokad tid på kvällen. :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-30 10:37

Hade gärna hängt på i samma positiva sväng som Dimitri men jag tror att geografin (och i viss mån tid) kommer ställa till detta för iaf mig.

Synd man inte hittar fler likasinnade innom "sitt kvarter". Då skulle tester som denna bli mer vanliga!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-30 10:47

Blue skrev: Jag menar, kör man på ett system för sammanlagt 10.000:- så är det ju i princip inte meningen att en referenskabel från Nordost ska upplevas som någon märkbar förbättring mot en kabel för under tusingen, Nordosten har inte i ett sådant system att göra helt enkelt.

Du anar inte vad bra ljud man kan få för 10000 spänn:

Ino PiP (byggsats 4000), Pioneers billiga DVD för 1500-2000 och en lämplig intrgrerad förstärkare för resten. Denon kanske har någon. Och vips så har vi grejjor som spöar många system för 100kkr och mer!
Nordosten är ju sådan kabel som det finns hygglig chans att höra om man jämför den med en mer rimligt konstruerad kabel.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-30 17:19

Har inte Nordosts kablar väldigt hög induktans också?

Dvs, en av de parametrar som alla kloka kabeltillverkare menar skall hållas så låg som möjligt (för att bl.a. förhindra inverkan/förvrängning i de övre hörbara frekvensspektrat om jag minns rätt).

Nordost är säkert bra på de andra produkterna som de producerar(endast 10% av deras verksamhet utgör ju hifikablar), men just hifikablarna har jag blivit upplyst av några att man skall hålla sig borta ifrån (om man inte vill att kabeln skall sätta prägel på ljudet vill säga) :) .

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tjäna pengar på att höra skillnad mellan kablar!

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-30 17:29

patrikf skrev:
...

Kablarna ska mäta lika, dvs utan filtrerande egenskaper.

...

Detta gör det något förvillande, eftersom det går utmärkt att mäta upp skillnader mellan olika kablage, t ex kapacitans.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-30 21:08

Max menar du allvar när du säger att en Piooner dvd för 2000 spänn duger långt 8O För de på the other side där jag också är medlem, de säger ju att en dvd måste kosta betydligt mera.. Visserligen är jag jäkligt nöjd med min 565 både tvåkanals och flerkanals, men jag måste ha fel för den är ju så billig
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi