Jag har skickat lite PM till subjektivisten angående möjliga förbättringar i vinyldelen av min anläggning. Jag har fått flera bra svar, men tänkte att det nu vore intressant att ta in lite fler intryck.
Så här ser det ut hos mig nu:
Pro-Ject Debut III med standardpickup (kan det vara OM5E tro?).
NAD PP1
Jag har aldrig haft chansen att lyssna till högpresterande vinylanläggningar, utan min är faktiskt en av de mest välljudande jag fått ta del av. Tyvärr imponerar den inte så värst mycket på mig.
Helt nya skivor tycker jag låter lite skorriga och väsande, speciellt vid rösthantering och högre upp i frekvens. Det kan stundtals verkligen skära i mina öron och det blir något helt annat än njutbart (riktigt så dåligt brukar det dock bara vara på begagnat-skivor från 80-talet). Men det är inte återreproducerbart i 100% av fallen. Jag har några skivor som nästan låter bra. Det är ju svårt både för er och mig att gissa om det beror på källmaterialet eller vinylriggen. Men hur som helst så kommer jag inte i närheten av den återgivning som min halvtrasiga DVD-spelare kan ge mig. Något är ju således tokigt misstänker jag.
Något jag däremot tycker mig kunna märka på nästan alla uppspelningar av vinyl är att vänsterkanalen brusar och knäpper mer än den högra. Den högra kan vara i stort sett tyst medan ett konstant knäppande och sprakande kommer i den vänstra.
Jag kommer knappast lägga några större summor på uppgraderingar av vinyldelen det kommande året (sparar ihop till ProfundusP2 + hemmabioreciever + slutsteg), men det är ju ändå intressant att börja undersöka vad som felar och vad lämpliga uppgraderingar kan vara.
Har sett OM40 rekommenderad som pickup mer än en gång. En sådan sak att Ingvar säljer dem tycker jag säger en hel del (eller så förlitar jag mig för mycket på mannen). Jag har sett att både subjektivisten och Morello också har/har haft den, vilket bara spär på min nyfikenhet.
Skulle det vara total overkill att skaffa en sådan pickup till min instegspelare? Tycker inte priset är direkt skrämmande.
Vad skulle jag kunna tjäna på att byta ut min arm mot en klassisk Rega-arm (om det går, har sett det hänvisats till att Debut III är en sk. dead end: svår att uppgradera)?
RIAA:t verkar göra sitt jobb. Har inte jämfört några andra alls, utan köpte denna tidiga NAD för en billig peng via Hifimagasinet. Kanske finns det något att hämta där...
Kanske behöver jag inte byta ut någonting alls, utan snarare finjustera det jag har? Var finns det råd att hämta i så fall? Har kikat runt lite grann och tycker mig ha ställt in så bra det går efter mitt eget öga. Kan ju dock vara helt tokigt gjort.