Förbättringar på min vinylrigg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Förbättringar på min vinylrigg

Inläggav shifts » 2008-04-08 18:50

Jag har skickat lite PM till subjektivisten angående möjliga förbättringar i vinyldelen av min anläggning. Jag har fått flera bra svar, men tänkte att det nu vore intressant att ta in lite fler intryck.

Så här ser det ut hos mig nu:
Pro-Ject Debut III med standardpickup (kan det vara OM5E tro?).
NAD PP1

Jag har aldrig haft chansen att lyssna till högpresterande vinylanläggningar, utan min är faktiskt en av de mest välljudande jag fått ta del av. Tyvärr imponerar den inte så värst mycket på mig.
Helt nya skivor tycker jag låter lite skorriga och väsande, speciellt vid rösthantering och högre upp i frekvens. Det kan stundtals verkligen skära i mina öron och det blir något helt annat än njutbart (riktigt så dåligt brukar det dock bara vara på begagnat-skivor från 80-talet). Men det är inte återreproducerbart i 100% av fallen. Jag har några skivor som nästan låter bra. Det är ju svårt både för er och mig att gissa om det beror på källmaterialet eller vinylriggen. Men hur som helst så kommer jag inte i närheten av den återgivning som min halvtrasiga DVD-spelare kan ge mig. Något är ju således tokigt misstänker jag.
Något jag däremot tycker mig kunna märka på nästan alla uppspelningar av vinyl är att vänsterkanalen brusar och knäpper mer än den högra. Den högra kan vara i stort sett tyst medan ett konstant knäppande och sprakande kommer i den vänstra.

Jag kommer knappast lägga några större summor på uppgraderingar av vinyldelen det kommande året (sparar ihop till ProfundusP2 + hemmabioreciever + slutsteg), men det är ju ändå intressant att börja undersöka vad som felar och vad lämpliga uppgraderingar kan vara.

Har sett OM40 rekommenderad som pickup mer än en gång. En sådan sak att Ingvar säljer dem tycker jag säger en hel del (eller så förlitar jag mig för mycket på mannen). Jag har sett att både subjektivisten och Morello också har/har haft den, vilket bara spär på min nyfikenhet.
Skulle det vara total overkill att skaffa en sådan pickup till min instegspelare? Tycker inte priset är direkt skrämmande.

Vad skulle jag kunna tjäna på att byta ut min arm mot en klassisk Rega-arm (om det går, har sett det hänvisats till att Debut III är en sk. dead end: svår att uppgradera)?

RIAA:t verkar göra sitt jobb. Har inte jämfört några andra alls, utan köpte denna tidiga NAD för en billig peng via Hifimagasinet. Kanske finns det något att hämta där...

Kanske behöver jag inte byta ut någonting alls, utan snarare finjustera det jag har? Var finns det råd att hämta i så fall? Har kikat runt lite grann och tycker mig ha ställt in så bra det går efter mitt eget öga. Kan ju dock vara helt tokigt gjort.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-08 20:17

Ställ nåltryck på max rekommenderat för pickupen och se om den spårar bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-08 20:20

Personligen så skulle jag nog försöka att justera efter förmåga.

1. Se till att spelaren står så vibrationsfritt o stadigt som möjligt
(gärna på en vägghylla) samt i absolut våg.

2. Kolla att pickupen är rätt injusterad (överhäng ,offsetvinkel,
att nålen står rätt i vertkalled sett framifrån samt att armens
mittlinje arbetar parallellt med skivan).

3. Ställ in rätt nåltryck. Var inte rädd för att ligga på övre delen
av det rek. om det låter bättre.

4. Justera antiskatingen så bra det bara går(inte så lätt) men
utgå ifrån fabrikantens rek. o försök att lyssna dig fram.

Det finns testskivor att köpa som kan underlätta. tex.
Hi-Fi News & Record Review. Finns ev. hos Vinylbutiken.

En s.k. Alignment Protractor med 2 nollpunkter brukar
underlätta när man justerar in pickupen i tonarmen. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-08 20:21

Om du förutom att följa ovanstående goda råd tänker dig att uppgradera hårdvaran: byt till OM-40-nål och bygg LTS RIAA-steg (Naqref sålde kretskort nyligen - kanske har han något kvar?) så har du kommit mycket långt för en ringa penning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-08 20:32

Tack så hemskt mycket för tipsen! Jag ska gå genom dem ordentligt och rapportera som tack.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-08 21:07

PekkaJohansson skrev:Om du förutom att följa ovanstående goda råd tänker dig att uppgradera hårdvaran: byt till OM-40-nål och bygg LTS RIAA-steg (Naqref sålde kretskort nyligen - kanske har han något kvar?) så har du kommit mycket långt för en ringa penning.

Ett bra RIAA är mycket viktigt. Olika RIAA reagerar mycket olika på dålig spårning, skivrepor etc. Men lika viktigt är naturligtvis att följa tidigare tips, justera pickupen noggrant! Se till att nålen är ren, ligg gärna på det övre gränsvärdet när det gäller nåltryck.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-08 21:32

PekkaJohansson skrev:Om du förutom att följa ovanstående goda råd tänker dig att uppgradera hårdvaran: byt till OM-40-nål och bygg LTS RIAA-steg (Naqref sålde kretskort nyligen - kanske har han något kvar?) så har du kommit mycket långt för en ringa penning.

Med vänlig hälsning

Pekka

Bästa tipset. Börja här så lär du fixa till ljudet. Säg till så kan du få låna min Wally protector för ställa in pickupen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-08 23:56

Jag visste väl att du var en snäller en innerst inne ! :) :D 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-09 00:29

Det här verkar ju vara en användbar sida: http://www.vinylengine.com/cartridge-al ... tors.shtml

Ska skriva ut några av de där på skolan i morgon.

Angående nåltryck så behöver jag en nålvåg för sådana operationer antar jag. Det finns en graderad skala på en tyng längst bak på tonarmen, men den kan ju tänkas vara ytterst godtycklig.

Har sett att Svalander har en hel del krafs man kan köpa, både nålvågar och små vattenpass.

Tack igen för tipsen, har kontaktat Nagref också, får se vad han svarar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-04-10 22:19

Prsonligen tycker jag att Debut III ger exakt det ljud som du beskriver. Försök sälja den till någon som har läst recensionerna och tror att den kommer att låta bra.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-10 22:22

Chris_Lymme skrev:Prsonligen tycker jag att Debut III ger exakt det ljud som du beskriver. Försök sälja den till någon som har läst recensionerna och tror att den kommer att låta bra.

Det jag funderar på är hur stor del av ljudet motor och "kropp" har och om jag skulle bli av med det otäcka genom att byta pickup och arm (om det nu går, det verkar ju osäkert). Det vore ju sannerligen trevligare med en mer uppgraderingsvänlig spelare.

S-ljud är det absolut värsta jag hört återgivas stundtals, jag stänger faktiskt av.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-10 22:59

Chris_Lymme skrev:Prsonligen tycker jag att Debut III ger exakt det ljud som du beskriver. Försök sälja den till någon som har läst recensionerna och tror att den kommer att låta bra.

Jag är ytterst tveksam till att själva spelaren påverkar s-ljuden och "skorrande" han hör. På vilket sätt skulle spelaren göra det?

Jag föreslår en OM-40 som han ställer in korrekt. Kolla hur det blir då, sen kan man fortsätta med riaan och armen/spelaren om så är fallet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-04-10 23:15

shifts skrev:

Det jag funderar på är hur stor del av ljudet motor och "kropp" har och om jag skulle bli av med det otäcka genom att byta pickup och arm (om det nu går, det verkar ju osäkert). Det vore ju sannerligen trevligare med en mer uppgraderingsvänlig spelare.

S-ljud är det absolut värsta jag hört återgivas stundtals, jag stänger faktiskt av.

Mja, har lyssnat på olika Pro-jects med samma pickup och Debut har det där ljudet. Det måste man säga.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-11 08:56

Jag vet inget om just Debut men ofta lönar det sig att försöka dämpa bort resonanser. Sitter de i lådan eller plinten kan det vara ganska enkelt med hjälp av bitumenmattor eller liknande. Sitter de i armen är det lite knepigare. Tydligen ligger de högt i frekvens och då kanske man ska misstänka armen. Gummisnodd runt röret? Det körde jag med på min gamla Lenco och det funkade, men det var ju inte så snyggt.

När det gäller nåltryck så är för lågt tryck, så att spårningen blir dålig, mycket skadligare för skivan än något för högt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-11 10:07

Vad man ska tänka på vid dämpning är vikten på dämpmaterialet. I en seriös konstruktion är dämpfötter, ev innerfjädring etc avpassat efter vikten på spelaren. Detta förändrar man om man klistrar på tunga mattor.

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-11 11:09

Bill50x skrev:Vad man ska tänka på vid dämpning är vikten på dämpmaterialet. I en seriös konstruktion är dämpfötter, ev innerfjädring etc avpassat efter vikten på spelaren. Detta förändrar man om man klistrar på tunga mattor.

/ B

Fast ProJect-spelare är väl byggda i stel Rega-tradition. så det är väl inte så kritskt då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-11 13:43

mapem skrev:Fast ProJect-spelare är väl byggda i stel Rega-tradition. så det är väl inte så kritskt då?

Inte lika, men jag tror att även Rega har en viss fjädringsmjukhet i sina fötter. Den mjukheten misstänker jag är mer kritisk att den är rätt map akustisk rundgång. Men jag kan ha fel, det har hänt förr :-)

/ B

Återgå till Köpråd