Callisto skrev:IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Den sista kollen, hur det låter för mig, kan ingen göra bättre än mig och där förbehåller jag mig rätten att ha tolkningsföreträde.
Hoppas att det är ok för dig?
Ingen har väl antytt något annat, men frågan är om du kan kontrollera "hur det låter för dig" i ett framtidsperspektiv?
Du kan spela de fonogram du redan har, men du kan inte spela de som inte finns ännu... Så hur mycket kan du (eller jag, eller någon annan) kolla egentligen?
Och om man är en nyfiken själ, som snarare vill veta hur fonogrammen låter än att skapa ett "sjyst sound" därhemma är man rökt vilka lyssningsmetoder man än använder. Då duger bara F/E-lyssning. Utom för högtalarna förstås, som ju inte är transmissionslänkar. De behöver avlyssnas med känt programmaterial, och då är man ju rökt om man inte har gjort inspelningen själv. Har man inte det så känner man den ju bara genom tidigare lyssningar på andra potentiellt färgande apparat-kedjor...
Fast en sak kan man alltid göra - jämföra inspelningar med akustisk musik gjorda med omnidirektionella mikrofoner. Musikinstrument har man ju (de flesta av oss i varje fall) hört i verkligheten, i ett eller annat konserthus. Och omni-mikrofoner fångar ljudvågens tryckkomponent, så den avståndsberoende klangen som riktade mikrofoner ställer till med slipper man i princip ifrån.
Vh, iö
Två frågor; skapar inte lyssningrummet också ett sound eller har du ett "transparent rum". Du säger att du vill höra hur inspelningen verkligen låter, har du likadant rum som studioteknikern och samma utrustning?

Lyssningsrummet kan ställa till det på många olika sätt, men om man bara skiljer på de egenskaper som påverkar lyssnaren att uppfatta rummet, om de som påverkar hur man tycker det låter på andra sidan öppningen - i ljudbilden, så är det lättare att definiera vad lyssningsrummet ställer till med egentligen.
På samma gång inser man (i varje fall efter några årtionden av experiment) att man faktiskt kan åstadkomma tämligen transparenta lyssningsrum.

Det betyder dock inte "rum som en mätmikrofon inte kommer att registrera", utan det betyder ett rum som inte lägger sig i (eller rättare sagt stör) kommunikationen mellan inspelningen och lyssnaren.
Rum som gör att den inspelade världen kan avlyssnas utan ytterligare informationsförluster. Sådana går prima att åstadkomma*.
Vh, iö
- - - - -
*Och det går faktiskt rätt bra att åsterge musik i ekofria rum också, men det ställer speciella krav på högtalarna om det skall blir riktigt bra. Fast så speciella är kraven kanske inte. I själva verket finns det gott om högtalare att köpa som faktiskt låter bättre i ekofriarum än i vad jag i normala fall skulle kalla optimala lyssningsrum.
En stor del av orsaken till att många tycker det låter konstigt i ekofria rum är något som kallas kognintiv disonans. De låter i själva verket inte nämnvärt annorlunda än det låter när man går utomhus när det just fallit en massa nysnö, och det beskriver de allra flesta som en mycket behaglig akustisk miljö!:o När man går in i det ekofria rummet ser man dock en massa väggar som inte hörs, och det får många att uppleva att det
inte låter bra (det förekommer till och med att vissa blir illamående), men det är alltså för det mesta bara en psykologisk effekt. Om man sätter en bindel för ögonen på en person som man leder in i ett ekofritt rum och berättar att man går ut i en utomhusmiljö där det fallet en halvmeter nysnö, tycker de allra flesta att det låter väldigt behagligt i det där ekofria rummet.
Kan avsluta pratet om ekofria rum med att även vanliga utomhusmiljöer rimligt fria från berg skogar och bebyggelser, är förhållandevis ekofria, om vem som helst kan ju om sommaren experimentera med att ställa ut högtalarna. De flesta blir rätt imponerande över hur bra det faktiskt låter. Ju sämre inomhusmiljöer man jämför med desto bättre blir det, och jämför man med ett riktigt bra lyssningsrum är det inte ovanligt att det senare föredras, men man bedrar sig illa om man tror på dem som talar om "överdämpade rum", och går på att det som kännetecknar de rum som brukar få sådana epitet skulle vara att de är för mycket dämpade. Så är det nästan aldrig. Utomhusmiljöer (som oftast uppfattas låta bra av dem som talar om överdämpade rum) är i regel mycket mera dämpade än de "överdämpade rummen". Min erfarenhet av de rum som jag hört beskrivas som överdämpade, är att de allra flesta av dem hellre
skulle kallas underdämpade i basregistret, alltså bullriga och oartikulerade. Sådana problem är sällsynta utomhus.
PS. Akustik betyder "läran om ljudet" och inte "ljudkaraktären i ett rum". Ett rum har inte "en akustik" (om det inte lägger en lärabok i det), men det har akustiska egenskaper.
Om man skall vara noga alltså. Bryr man sig inte om att vara det kan man säga akustik om rummets egenskaper, lika bra som man kan kalla en kameras objektiv för dess optik (som betyder läran om ljuset). Själv undviker jag de överförda betydelserna, eftersom jag tycker de är språkligt olyckliga.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).