Jaja skratta du
Jag och Naqref "hittade" en dag ett mycket intressant element...
Tursamma som vi var så hade någon lyckats deformera ett element i frakten så vi fick fria händer att operera lite på det...
Skalpellen åkte fram och se vad vi fann...
Ett element med en motorstruktur som döpts till NRT, Neo Radial Technology...
Ett vanligt element har en magnet med ett magnetfält orienterat i vertikal riktning och en topplatta som omdirigerar fältet för att tillsammans med polstycket skapa ett magnetgap där talspolen skall röra sig.
I ett NRT element så använder man i stället formade Neodyniummagneter som är en del av magnetgapet och som riktar sitt magnetfält direkt radiellt mot talspolen. Topplattan är eliminerad.
Magneterna har en förhållandevis lång längd och talspolen är kort, detta bildar ett "underhängt" motorsystem.
En "potta" av metall omsluter magnetsystemet och gör att det inte har något läckfält.
Som synes så har elementet även ett kopparklätt polstycke.
Låg dist, lång linjär slaglängd, hög motorstyrka.
Tilledningstrådarna invävda i spider för att ta bort risken att de tar i någonstans vid stora konutslag (detta kan föra oväsen)
Elementet har en styv pappkon, lagom stor gummiupphängning samt plåtchassie. Design Bremen, tillverkning Aurasound.
Vi tog och gjorde en protoyplåda för att testa elementet (lådan i denna tråd) och resultatet var överväldigande positivt!
Efter långa och hårda förhandlingar

med personen som står bakom designen av just detta element så har vi kommit så långt som:
* 10 par element kommer att tillgängliggöras för hugande spekulanter som vill bygga OB51. (säljes parvis för att inte förfela idén med projektet)
* Prototyperna (eller ev. ett par nya lite snyggare prototyplådor) kommer att finnas tillgängliga för provlyssning på DIY-träffen i Göteborg.
* Priset kommer att vara 2600 kr för två element.
Vi kommer att försöka ha med några element till DIY men annars tillkommer naturligtvis någon form av fraktkostnad om de skall skickas.
* Fortsatt tillgång på element efter detta erbjudande är avhängigt en massa olika faktorer så det kan vara klokt att passa på nu, det finns i dagsläget ingen utfästelse på en fortsättning.
Elementen är väldigt bra och för att inte göra detta till en ren Göteborgsangelägenhet så kanske man skulle säga att 6 av paren går att köpa på DIY-träffen och de andra 4 paren går att boka intresse för här i tråden...
Sorry nu ser detta ut som nån säljesannons men jag vill att det skall bli lite rättvist geografiskt samt att jag gärna kör öppet (turordning) i denna tråd i stället för PM.
Jag själv har inga ekonomiska intressen i denna deal. Ni får försöka se det som ett sorts "gruppköp", funkar inte detta så säg till så får jag korrigera texten.
Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.