RIAA steg.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Pitts

RIAA steg.

Inläggav Pitts » 2008-04-11 14:05

..Hej Alla Musikälskare... :)

Har fått tag på en vinylspelare, Systemdek IIX med Rega RB300 arm och Ortfon OM10 pickup....

Nu till en given fråga, behöver ju då ett RIAA steg till denna iom. att min receiver inte har nån phono ingång utan bara vanliga line in-ingångar.
Har kollat lite på Cambridge Azur 640P och Rolls Bellari VP129 men frågan är vad experterna säger om dessa två och om det finns något i prisklassen som kan vara bättre.

Fram med förslag och intryck av olika RIAA:n... :D
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-04-11 14:07

Kan inte prisklassen på dessa, men kolla in Musical Fidelity XLPS, den finns nog även begegnad då kanske under 3000:-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-11 18:12

Holographic Audios RIAA Two,

Bild

Den är konstruerad med Sentec PP9 framför ögonen, som i sin tur jag håller som ypperligt RIAA. Klarar MM och MC-puppor riktigt bra.

http://www.holographicaudio.com/riaa.html

Kostar runt 5kkr.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vovven

Re: RIAA steg.

Inläggav Vovven » 2008-04-11 18:43

Pitts skrev:..Hej Alla Musikälskare... :)

Har fått tag på en vinylspelare, Systemdek IIX med Rega RB300 arm och Ortfon OM10 pickup....

Nu till en given fråga, behöver ju då ett RIAA steg till denna iom. att min receiver inte har nån phono ingång utan bara vanliga line in-ingångar.
Har kollat lite på Cambridge Azur 640P och Rolls Bellari VP129 men frågan är vad experterna säger om dessa två och om det finns något i prisklassen som kan vara bättre.

Fram med förslag och intryck av olika RIAA:n... :D

Vad kul!

Trevlig skivspelare Du fått tag i, får man fråga vad Du pyntade?
Beträffande RIAA-steg är det nog så viktigt vilka preferenser man har, Du har en OM 10 MM-pickup i dag men Du kanske byter till en MC-pickup i morgon. Ett duktigt RIAA-steg medger noggrann kalibrering av impedans, kapacitans respektive förstärkning för optimal anpassning. Jag antar t ex att Du önskar ungefär samma signalnivå för skivspelaren som för Din CD-spelare. Om inte Din förstärkare medger denna anpassning vore det kanske en bra idé med ett RIAA-steg som har denna funktion. Om Du har ambition att leva länge med Ditt RIAA-steg och Du kanske byter skivspelare är det kanske bra med ett som kan uppgraderas.

MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-11 20:41

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-04-12 00:14

...Hej..:)

Jag gav 2500:- för denna och jag tycker att det är helt OK i mina ögon för en spelare som kostade $1070 -88 + Rega armen som sitter på, den kostar ju runt 3000:- som jag sett på nätet.

Men som sagt så är jag novis på RIAA steg så bara hamra på förslag och omdömen om dessa som jag angett tidigare.. :D Även motsvarande är av intresse i samma prisklass.
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Återgå till Köpråd