Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Enkelt sagt så är det i ett musikstycke skillnaden mellan medelnivån i ett verk och den starkaste noten i samma verk. Det här skulle också kunna kallas för loudnes. Om man säger att dynamik är skillnaden mellan det svagaste och det starkaste partiet i ett verk så blir det ju fel eftersom ett musikstycke(M.Ravel-Bolero) kan börja pp mycket mycket svagt för att sedan växa och till sist avslutas med efterklang. När jag tänker på dynamik så vill jag nog att det ska vara skillnaden i ett dynamiskt förlopp under en kortare tidsrymd. S/N är ett teoretiskt mått på dynamik som aldrig förekommer i den musikaliska verkligheten.

Nagrania skrev:Morello det där vet vi men det är inte relevant i det här sammanhanget.
Style skrev:frågan handlade om både anläggningar och musik. tycker svaren hittills visar det jag trodde.
d_anders skrev:Så en inspelning som ligger på max nästan hela tiden och väldigt lågt någon enstaka kort tidsrymd har hög dynamik?
d_anders skrev:Så en inspelning som ligger på max nästan hela tiden och väldigt lågt någon enstaka kort tidsrymd har hög dynamik?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster