Vintage / Budget Pickup tips

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Vintage / Budget Pickup tips

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-05 12:34

Ville inte sno den andra tråden som ligger här intill för denna fråga. Så jag gör en egen. Har skaffat mig en vintagespelare som jag har för avsikt att behålla, den är säkert helt värdelös och hemsk på alla de mest hifimässiga vis, så det kan ni bespara mig ;-)

Spelaren är en Akai Ap-006. Se:

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT/AP006/AP006.html

Idag sitter det en shure pickup märkt M75ED. Nålen är borta/bruten/försvunnen...

Såg att man kunde köpa en ny nål men det var inte mkt dyrare att köpa en ny pickup med nål. Så jag funderar på att köpa nytt, men vad?

Jag spelar väldigt sällan vinyl, det är mest för skoj. Har inga fiiiina skivor på vinyl. Jag letar efter ngt som spelar schysst för pengen och som mäter sig med spelaren, varken mkt bättre eller mkt sämre.

Mitt största problem verkar vara ögat, för jag tittar nämligen även på hur den ser ut, nuvarande favorit är Ortofons Om serie som jag tycker ser skitbra ut. Men jag har läst mkt negativt om den.

Så, vad rekommenderar ni, det är budgetlösning så total lösning skall hamna under 1000 kr, definitivt!

Mvh

F

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 16:27

Har inget riktigt tips på pickup, men..

spelaren var ju skitsnygg! :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-05 16:30

AT 95 E

Jag har hört en sån på en vintage-pioneerspelare, och den låter mycket bra enligt mig. Kostar 395 i sverige. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-05 16:57

Titta under t.ex. Vinylspelare på Tradera, finns nya nålar billigt där (tror det nyligen gick en m75nål om jag inte minns fel), annars finns t.ex. ett par Ortofon Om5E med nål som är uppe i ett par hundra... går säkert att fynda där.

Eller som sagt en AT95, bäst med ny kanske. Eller nån billig Ortofon, vad kostar de i dagsläget?

just det ja, snygg spelare!! :)

(Har själv en OM10 och den lär visst vara ungefär som AT95 (samma prisklass) fast lite mer analytisk var det visst nån som sa :) Mer spelglädje med ATn kanske.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-05 17:42

Svart är snyggt, svart passar på denna skivspelare. Ortofon är snyggt och elegant, vad är det som är käss med dom?

Varför gör man en pickup i t.ex. grönt eller rött? Tycker personligen det skulle irritera extremt mkt för ögat att titta på en skivspelare i aluminium och underbart fake-trä och sen helt plötsligt en grön klick mitt i allt. Kan förstå att det finns personer som gillar det, men hur många är dom?

Nåväl, efter det lilla utbrottet så samlar vi oss och funderar vidare, tradera kan vara ett alternativ med om en OM-5E kostar 210 kr + frakt(för närvarande) så tycker jag det inte är omotiverat att hosta upp 600 kr för en ny super om 10.

Mer tips emottages med klackar i taket och glansiga ögon...

(fan, jag måste bli av med denna baksmällan, kl är ju för fan 17:41)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-04-06 00:09

kanske nån dj-pickup?

jag har ortofon dj (blå) concord, har även testat stantons 505 (gul/svart) stantonen låter med varmt och behagligt, vet inte vad dom kostar i sverige , men dom kostar inte mycket utomlands.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-06 00:30

Håller med Falkis AT95-E borde funka bra. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-06 00:46

Fjonkalicious skrev:Svart är snyggt, svart passar på denna skivspelare. Ortofon är snyggt och elegant, vad är det som är käss med dom?

Varför gör man en pickup i t.ex. grönt eller rött? Tycker personligen det skulle irritera extremt mkt för ögat att titta på en skivspelare i aluminium och underbart fake-trä och sen helt plötsligt en grön klick mitt i allt. Kan förstå att det finns personer som gillar det, men hur många är dom?

:mrgreen: Underbart att läsa, håller med totalt...! :D

Housemicke, jag tänkte faktiskt också Concord, det hade passat den skivspelaren på nåt sätt...! Akai är kultigt förresten.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-06 00:57

Initialt är jag lite negativt inställd till pickuper som inte sätts i original skal, dvs det som finns på bilderna, jag tycker det är snyggt och skall få sitta kvar (även om jag ibland tycker tvärtom). Så därför går t.ex. Concord tyvärr bort.

Hmm, gör dom ingen black edition av at95 då? Undrar hur mkt dom hade rökt på när dom valde färgen?

Är det ingen som ser hur slank och fin ortofonpickupen är... naturligtvis är den dansk, dom vet hur linjerna skall dras. Dessutom ser den dyr ut :-D

Edit: Var inne och kikade lite nu, Ortofon Concorde Pro S är ÄNDÅ en het kandidat, TROTS att jag inte får använda skalet

Edit2: Även Concorde Pro... samma färg som armen... najs.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-04-06 01:36

Fjonkalicious skrev:Initialt är jag lite negativt inställd till pickuper som inte sätts i original skal, dvs det som finns på bilderna, jag tycker det är snyggt och skall få sitta kvar (även om jag ibland tycker tvärtom). Så därför går t.ex. Concord tyvärr bort.

Hmm, gör dom ingen black edition av at95 då? Undrar hur mkt dom hade rökt på när dom valde färgen?

Är det ingen som ser hur slank och fin ortofonpickupen är... naturligtvis är den dansk, dom vet hur linjerna skall dras. Dessutom ser den dyr ut :-D

Edit: Var inne och kikade lite nu, Ortofon Concorde Pro S är ÄNDÅ en het kandidat, TROTS att jag inte får använda skalet

Edit2: Även Concorde Pro... samma färg som armen... najs.

tror alla concorderna finns med "vanligt" hus också.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-12 13:10

Nåväl, vad tycker ni, jag börjar få lite panik, har många vinyl som jag vill lyssna på nu.

Den skall:

Låta bra i förhållande till pris
Svart eller silvergrå
Under 1000 pix
Gärna ortofonsnygg...

Svårt att hitta beggade till rätt peng. Mer tips!

Återgå till Köpråd