Bättre ljud vid klippning av högtalarkabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MangeRock

Bättre ljud vid klippning av högtalarkabel?

Inläggav MangeRock » 2008-04-11 22:12

Klippte i dag ner mina högtalarkablar. Jag klippte alltså bort de gamla slitna ändarna som använts i 8 år eller så. Fick alltså på det sättet fram ny frächare kabel och upplevde förbättrad ljudbild. Den kändes klarare. Är detta möjligt eller total inbillning?? Är naturligtvis medveten om att detta kan vara placebo. Kommentarer??

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-11 22:17

Jag klippte av mina gamla missfärgade Linn-banankontakter för några månader sen och tyckte att det blev skillnad utan att ha förväntat mig nåt. Asså jag bara klippte av dem, sen tyckte jag det lät annorlunda bara. Jag förstår inte i mitt fall hur det skulle kunna vara placebo när jag inte hade en tanke på någon eventuell skillnad. :) Jag tyckte också det lät klarare.

mvh

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-04-11 22:47

Oxider i kabeländarna som klipptes bort skulle jag tro.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-04-12 00:09

Pinnick skrev:Jag klippte av mina gamla missfärgade Linn-banankontakter för några månader sen och tyckte att det blev skillnad utan att ha förväntat mig nåt. Asså jag bara klippte av dem, sen tyckte jag det lät annorlunda bara. Jag förstår inte i mitt fall hur det skulle kunna vara placebo när jag inte hade en tanke på någon eventuell skillnad. :) Jag tyckte också det lät klarare.

mvh

Det kan nog vara lite placebo i alla fall, fast än man inte väntar sig en förändring.
Jag tycker anläggningen låter lite olika från tillfälle till tillfälle, beroende på tidpunkt på dagen, sinnesstämning, om jag är snorig mm. Då inget är gjort med anläggningen brukar jag anta att det är min sinnesstämning som mest varierar. Men om jag skulle ha gjort något med anläggningen kan jag ju komma på att något är gjort och då tillskriva den upplevda förändringen den fysiska förändringen som faktiskt är gjord.

I ditt fall är det ju möjligt att de gamla kontakterna degenererade ljudet, med det kanske hade räckt att joxa dem lite fram och tillbaka för att slita bort lite oxid och annan smuts.
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-04-12 01:32

Kontakdistortion kommer krypande med tiden, därför är den så lömsk. Jag är helt övertygad om att det du upplevde inte var placebo utan avsaknaden av kontaktdistortion. För att undvika dylika fadäser använder jag terminerade kablar (knivbanan på EKK).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-12 07:02

Ursäkta en petimeternisse, men hur skulle knivbananer öht skydda mot oxiderande kontaktytor? Syre får ju fri tillgång även där. Dessutom har man en kontaktyta mellan banan och högtalare/förstärkare också som oxiderar hejvilt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-04-12 08:42

Rydberg skrev:Kontakdistortion kommer krypande med tiden, därför är den så lömsk. Jag är helt övertygad om att det du upplevde inte var placebo utan avsaknaden av kontaktdistortion. För att undvika dylika fadäser använder jag terminerade kablar (knivbanan på EKK).

Ja det är kanske något i stil med detta jag upplevde. Jag har ju tidigare inte direkt någon försämring av ljudet och detta kan ju bero på att det sker gradvis över tid. Efter 8 år är kanske ändarna rejält slitna av div anledningar. De bitar jag klippte bort hade svartnat en aning i färg.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-04-12 08:47

Visst kan det vara inbillning. Men å andra sidan så kan man ju vara ganska så säker på att det omöjligtvis kan bli sämre !

Jag är själv en kabelskeptiker, men jag brukar resonera på det viset att om man har ordentliga kontakter, kablar, och lödningar osv så kan det ju knappast bli sämre...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-12 08:56

Kontaktdistortion är ju något som faktiskt finns i verkligheten, även hörbart ibland.
Man skall dock inte överdriva fenomenet. Om man har lödda kablar med bananer som man drar ut ur högtalarkontakten, säg, varannan månad skrapar man bort den eventuella oxid som skulle kunna uppstå. Detsamma kan sägas gälla för rca-pluggar.
Nakna kablar oxiderar snabbare-om man använder koppar som lätt oxiderar. Avhjälps på samma sätt.

Det kan vara trevligt att ha i minnet att internt i apparaterna finns det ofta tiotals förbindelser som kan oxidera meddelst kontakter- och att skillnaden, om man gör en blindtest, troligen är så liten att den inte är hörbar.

Koppar är ytterligt oxideringsbenäget- därför är det en bra ide att terminera med bananer ( som är mindre oxideringsbenägna, speciellt om de är guldplätterade. )

Använder man en guldpläterad kontakt bör man också göra det i mottagaränden- annars kommer det mera ädla materialet ( guldet )att reducera det mindre ädla ( annan metall ). Kontaktdistorsion uppstår.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-12 09:38

Om man terminerar en kopparkabel med en metall som är av ädlare sort så oxiderar kopparen ännu fortare pga galvaniska element. Enda lösningen är att få kopplingen helt tät och syrefri. Lödning alt svetsning kan vara en bra lösning isf.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-04-12 10:56

Kontaktoxid påverkar ljudet helt i enlighet med vad som flera skriver och precis som Rikard skriver så bör man motionera sina kontakter med jämna mellanrum. Om man har ett väljusterat system är det vettigt att i varje fall göra detta med ett par månaders mellanrum. Rikards kommentar om kontakter i apparaterna är också helt korrekt och kanske den dominerande anledningen att äldre apparater tappar prestanda. Det är m.a.o. lämplgt att även motionera interna kontakter med jämna mellanrum, betydligt jobbigare, men även det värt besväret.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-04-12 10:57

Vee-Eight skrev:Ursäkta en petimeternisse, men hur skulle knivbananer öht skydda mot oxiderande kontaktytor? Syre får ju fri tillgång även där. Dessutom har man en kontaktyta mellan banan och högtalare/förstärkare också som oxiderar hejvilt.

Vad jag förstått ska kontakten mellan kniven o kopparn vara gastät. Att själva kontaktytan på bananen kan degradera är sant men det sker knappast i den omfattning som på skalad ren koppar som ju bli svart efter bara nått år :)

akelius

Inläggav akelius » 2008-04-12 11:10

Terminering är att föredra,det bästa vore om man kunde ha kablarna utan terminering för bästa signalöverföring och utan att dessa oxiderade med tiden,plus att kablarna satt som om dem vore svetsade när man kopplade dem till terminalerna,men detta är som dem flesta vet nästan omöjligt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-12 11:26

Om man löder kabeln till förgyllda bananer eller spadar så har man löst problemen med oxidation.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-12 12:44

Jag tycker anläggningen låter lite olika från tillfälle till tillfälle, beroende på tidpunkt på dagen, sinnesstämning, om jag är snorig mm. Då inget är gjort med anläggningen brukar jag anta att det är min sinnesstämning som mest varierar.

ja det där är väldigt sant
Bikinitider

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-12 14:06

Ja det är möjligt att sinnet spelade en spratt trots allt. Kontakterna var ..väl.. förtennade och rätt så mörka iofs om det kan ha spelat roll. Oxiderar tenn förresten? :oops:
Riktigt fastlödda förgyllda kontakter kanske vore en bra lösning om än ganska dyr.

mvh

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-04-12 14:25

Pinnick skrev:Riktigt fastlödda förgyllda kontakter kanske vore en bra lösning om än ganska dyr.

Vadå? Är det klockradioforum eller? Det finns vettiga kontakter till hyffsade priser även för hifi. Såå många går det väl inte åt!?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 14:27

Gammalt svart lödtenn är inget roligt. :( Klipp av skiten efter något år å fortsätt spela musik.

PS

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-12 14:41

Vad menar du med klockradioforum?
Tja jag sneglade på elfas utbud. De hade kontakter för 33kr/styck. (>10st)
Bild
Center, basar*2, frontar*2 = 5 högtalare.

+, - för hemma och borta * 5 = 20 st* 33 kr / st = 660 kr :-)
Kan väl vara värt för fina kontakter.

Det var asså själva kontakterna som hade blivit mörkfärgade av någon anledning. bild på likadana kontakter
Lödningarna var nog inte heller fina iofs.

Nåja de var inte meningen att kapa tråden här nu. 8) .

tjenis!
mvh

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-12 14:44

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-04-12 14:46

Dunderklumpen skrev:Knivbananer.

Näää, det där är ju BFA-bananer.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-12 15:03

Rydberg skrev:

Trodde att det var dessa som kallas för BFA-Bananer?
Bild

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-04-12 15:09

Knivbanan:

Bild
- Militant slacker

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-12 16:23

Rydberg skrev:

De i länken kallar jag rör-bananer, BFA-bananer är kortslutningsskyddade med en plasthylsa.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-12 16:26

Rydberg skrev:
Vee-Eight skrev:Ursäkta en petimeternisse, men hur skulle knivbananer öht skydda mot oxiderande kontaktytor? Syre får ju fri tillgång även där. Dessutom har man en kontaktyta mellan banan och högtalare/förstärkare också som oxiderar hejvilt.

Vad jag förstått ska kontakten mellan kniven o kopparn vara gastät. Att själva kontaktytan på bananen kan degradera är sant men det sker knappast i den omfattning som på skalad ren koppar som ju bli svart efter bara nått år :)

Är du säker på att det är koppar i kontakten?
För 27 spänn styck låter det väldigt billigt i så fall.
Fast var kommer knivbanan ifrån? Googlade och fann bara svenska HiFi-trådar där den nämns?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 16:41

Det kanske ska va banankniv? En sån där man skördar bananer med :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-12 16:54

kanske tur att jag köpte 50m kabel om man blir tfungen att klippa ner den med jämna mellanrum :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-04-12 17:00

Harryup skrev:
Rydberg skrev:

Fast var kommer knivbanan ifrån? Googlade och fann bara svenska HiFi-trådar där den nämns?

mvh/Harry

Var skriver jag att det är koppar i kontakten menar du? Kopparn jag refererar ovan till är ju den i EKK:n.

Ps Jag köpte mina knivbananer av Ingvar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-04-12 17:03

tvett skrev:
Rydberg skrev:

De i länken kallar jag rör-bananer, BFA-bananer är kortslutningsskyddade med en plasthylsa.

De benäms BFA-bananer den typen också, hur som helst är de inga knivbananer.

Audioquest CF BFA Banana Jack

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-12 17:07

Rydberg skrev:
Harryup skrev:
Rydberg skrev:

mvh/Harry

Var skriver jag att det är koppar i kontakten menar du? Kopparn jag refererar ovan till är ju den i EKK:n.

Ps Jag köpte mina knivbananer av Ingvar

aha missförstod dig.

mvh/Harry

Nästa

Återgå till Generellt om hifi