Moderator: Redaktörer
Pinnick skrev:Jag klippte av mina gamla missfärgade Linn-banankontakter för några månader sen och tyckte att det blev skillnad utan att ha förväntat mig nåt. Asså jag bara klippte av dem, sen tyckte jag det lät annorlunda bara. Jag förstår inte i mitt fall hur det skulle kunna vara placebo när jag inte hade en tanke på någon eventuell skillnad.Jag tyckte också det lät klarare.
mvh
Rydberg skrev:Kontakdistortion kommer krypande med tiden, därför är den så lömsk. Jag är helt övertygad om att det du upplevde inte var placebo utan avsaknaden av kontaktdistortion. För att undvika dylika fadäser använder jag terminerade kablar (knivbanan på EKK).
Vee-Eight skrev:Ursäkta en petimeternisse, men hur skulle knivbananer öht skydda mot oxiderande kontaktytor? Syre får ju fri tillgång även där. Dessutom har man en kontaktyta mellan banan och högtalare/förstärkare också som oxiderar hejvilt.
Jag tycker anläggningen låter lite olika från tillfälle till tillfälle, beroende på tidpunkt på dagen, sinnesstämning, om jag är snorig mm. Då inget är gjort med anläggningen brukar jag anta att det är min sinnesstämning som mest varierar.
Pinnick skrev:Riktigt fastlödda förgyllda kontakter kanske vore en bra lösning om än ganska dyr.
Rydberg skrev:Vee-Eight skrev:Ursäkta en petimeternisse, men hur skulle knivbananer öht skydda mot oxiderande kontaktytor? Syre får ju fri tillgång även där. Dessutom har man en kontaktyta mellan banan och högtalare/förstärkare också som oxiderar hejvilt.
Vad jag förstått ska kontakten mellan kniven o kopparn vara gastät. Att själva kontaktytan på bananen kan degradera är sant men det sker knappast i den omfattning som på skalad ren koppar som ju bli svart efter bara nått år
Harryup skrev:Rydberg skrev:Vee-Eight skrev:Ursäkta en petimeternisse, men hur skulle knivbananer öht skydda mot oxiderande kontaktytor? Syre får ju fri tillgång även där. Dessutom har man en kontaktyta mellan banan och högtalare/förstärkare också som oxiderar hejvilt.
Vad jag förstått ska kontakten mellan kniven o kopparn vara gastät. Att själva kontaktytan på bananen kan degradera är sant men det sker knappast i den omfattning som på skalad ren koppar som ju bli svart efter bara nått år
Är du säker på att det är koppar i kontakten?
För 27 spänn styck låter det väldigt billigt i så fall.
Fast var kommer knivbanan ifrån? Googlade och fann bara svenska HiFi-trådar där den nämns?
mvh/Harry
tvett skrev:
De i länken kallar jag rör-bananer, BFA-bananer är kortslutningsskyddade med en plasthylsa.
Rydberg skrev:Harryup skrev:Rydberg skrev:Vee-Eight skrev:Ursäkta en petimeternisse, men hur skulle knivbananer öht skydda mot oxiderande kontaktytor? Syre får ju fri tillgång även där. Dessutom har man en kontaktyta mellan banan och högtalare/förstärkare också som oxiderar hejvilt.
Är du säker på att det är koppar i kontakten?
För 27 spänn styck låter det väldigt billigt i så fall.
Fast var kommer knivbanan ifrån? Googlade och fann bara svenska HiFi-trådar där den nämns?
mvh/Harry
Var skriver jag att det är koppar i kontakten menar du? Kopparn jag refererar ovan till är ju den i EKK:n.
Ps Jag köpte mina knivbananer av Ingvar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster