Råkade höra lite opera på radion

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Råkade höra lite opera på radion

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-12 11:37

och det var ju fan ganska häftig musik! Det måste varit jävligt rockigt när den kom.
Man kanske skulle ta och prova lite?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Råkade höra lite opera på radion

Inläggav Bill50x » 2008-04-12 12:07

Max_Headroom skrev:och det var ju fan ganska häftig musik! Det måste varit jävligt rockigt när den kom.
Man kanske skulle ta och prova lite?

Framför allt ska du prova att höra mer på radio. SR är ganska duktiga att få till ljudet vid livesändningar, trots begränsad överföringshastighet. Vilket dessutom bevisar att synsättet med "source-first" har bäring, en bra inspelning är viktigare än ett par bra högtalare ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Råkade höra lite opera på radion

Inläggav Alexi » 2008-04-12 12:12

Bill50x skrev:Vilket dessutom bevisar att synsättet med "source-first" har bäring, en bra inspelning är viktigare än ett par bra högtalare ;-)

/ B
Finns det någon som påstår motsatsen? 8O
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 14:32

Max_Headroom, vad var det för opera du hörde?

Ska man börja med opera så rekommenderar jag Carmen. Tosca är inte heller så dumt. Sedan om man får smak på opera så öppnar sig en ny värld av häftig musik. :D

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-12 15:40

håller med om att Carmen är ett bra val, annars kan man ju strecklyssa igenom hela Ringen av Wagner, eller kanske inte...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 17:17

Nja Britt-Gunnar, den tänkte jag rekommendera sen viket jag menade med en ny värld av häftig musik. :)

PS

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-12 17:37

jag har satt upp som mål att någon gång skaffa mig manuset till den och följa det under lyssning det tog tydligen Wagner 5 år att bara skriva detta har jag läst :)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-04-12 18:19

Britt-Gunnar skrev:jag har satt upp som mål att någon gång skaffa mig manuset till den och följa det under lyssning det tog tydligen Wagner 5 år att bara skriva detta har jag läst :)

Dom flesta (fullpris) inspelningar av operor innehåller libretto (som texten heter), vilket innebär att man inte behöver skafa något partitur (som innehåller text och musik)..

Om Max kan dra sig till minnes vilken tidpunkt och kanal han lyssnade på så kan vi kanske rekomendera nått i enlighet med hans lyssningsupplevelse!

Rent gennerellt brukar någon lättare "Buffaopera" vara ett bra första projekt, presonligen gíllar jag inte Carmen av en massa underliga orsaker, så jag brukar rekomendera nått med lika trallvänliga melodier, varför inte Tjajkovskijs Eugen Onegin (Som gick direkt i P2 från GöteborgsOpernas nya uppsättning, för två veckor sedan..) ... Eller varför inte kasta ett öra till P2 i kväll 19.30, dom sänder Prokofievs Spelaren från Met.. fixar man och sitta igenom den, så finns det hopp!! :wink: :wink:

P2 är en fortfarande en bra resurs om man vill skaffa sig kunskap om smalare musikstilar som folkmusik, Jazz, Opera och klassiskt!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-12 18:36

ptr skrev:
Britt-Gunnar skrev:jag har satt upp som mål att någon gång skaffa mig manuset till den och följa det under lyssning det tog tydligen Wagner 5 år att bara skriva detta har jag läst :)

Dom flesta (fullpris) inspelningar av operor innehåller libretto (som texten heter), vilket innebär att man inte behöver skafa något partitur (som innehåller text och musik)..

/ptr

mina fullpris cd-r hade det inte :? :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-12 20:21

petersteindl skrev:Max_Headroom, vad var det för opera du hörde?

Ska man börja med opera så rekommenderar jag Carmen. Tosca är inte heller så dumt. Sedan om man får smak på opera så öppnar sig en ny värld av häftig musik. :D

Väl mött
Peter Steindl

Jag vet inte vad det var. Nåt tyskt, lättsmält och flåshurtigt. Det ska spelas på invigningen av den nya Operan här i Oslo i kväll, så det går ju att ta reda på. Massa fiiint folk på plats, politiker, kungligheter och kultursnobbar från halva europa är inbjudna tydligen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-04-12 21:37

Max_Headroom skrev:ag vet inte vad det var. Nåt tyskt, lättsmält och flåshurtigt. Det ska spelas på invigningen av den nya Operan här i Oslo i kväll, så det går ju att ta reda på. Massa fiiint folk på plats, politiker, kungligheter och kultursnobbar från halva europa är inbjudna tydligen.

Kollar man prorammet ([url=http://www.operaen.no/Files/Billeder/Operaen/Nyhetsbilder/PROGRAM_Åpningsgallaen.pdf]här som pdf[/url]), så passar "tyskt, lättsmält och flåshurtigt" bäst in på antingen nått av Mozart exerpten (Trollflöjten & Figaros Bröllop), men troligast Champagnekören ur Die Fledermaus av Johann Struss d.y.

Gillar man detta sorts sockersöta underhållningsmusik, så är Carlos Kleibers Müncheninspelning (DG Originals) oöverträffad, med Karajans första inspelning med Philharmonia Orchestra som en god tvåa (EMI Great Recordings of the Century)...

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-12 23:41

Ja bra opera är ju precis som all annan bra musik... bra! :)

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-13 01:13

Är det Flädermusen så är det bara att följa ptr. Kleibers är fantastisk.

Men det tillhör kanske operettens värld snarare än operans men det kan ju ses som ett gränsfall.

Opera är oftast förknippat med drama. Egentligen är de flesta stories bara eländes elände med eländiga slut. :(
I operettens värld är det tvärtom. Oftast är det små lustiga intriger och förväxlingar precis som i komedin. :)

Men, själva musiken i dramat brukar vara mer innehållsrik än musiken i komedin :D tycker jag.

PS

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-14 08:51

Bra operor att börja med:

Puccini: Turandot (med t ex bravurarian Nessun Dorma) och Madama Butterfly.

Verdi: Aida, Maskeradbalen (om Gustav III:es död)

Mozart : Figaros Bröllop, Don Giovanni, Trollflöjten (avslöjar lite av Frimurarnas hyss)

Rossini: Barberaren i Sevilla.

Alla dessa har häftig musik och dramatiska intriger. En del är kul och uppsluppna , en del är riktigt dramatiskt sentimentala.

Personligen håller jag nog Mozart och Monteverdi som de främsta operakompositörerna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 09:59

mapem skrev:Bra operor att börja med:

Puccini: Turandot (med t ex bravurarian Nessun Dorma) och Madama Butterfly.

Verdi: Aida, Maskeradbalen (om Gustav III:es död)

Mozart : Figaros Bröllop, Don Giovanni, Trollflöjten (avslöjar lite av Frimurarnas hyss)

Rossini: Barberaren i Sevilla.

Alla dessa har häftig musik och dramatiska intriger. En del är kul och uppsluppna , en del är riktigt dramatiskt sentimentala.

Personligen håller jag nog Mozart och Monteverdi som de främsta operakompositörerna.

Mycket bra val... Håller med om allt... förutom slutklämmen, eftersom Verdi är nr.1 och sen kommer inget... och inget... och inget... och sen kommer där några andra. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-14 10:16

Jamen Monteverdi uppfann ju operan. Och Mozart tog nästa stora kliv. Och, ja sen kom ju Verdi, hans storhet kan naturligtvis inte förnekas. Alla dessa tog stora kliv i operakonstens utveckling.

Men Wagner då!, ropar säkert någon. Ja se den gubben tål jag inte. Så är det bara. Alldeles för långt, alldeles för svulstigt, alldeles för skumma historier och alldelses för pretentiöst. Allkonstverk? Bah!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 10:35

Håller med om Wagner.... speciellt tycker jag inte Wagner hanterar sång och sångens förhållande till musiken speciellt väl.

( Hade hellre sett att Wagner skrivit mer symfonisk musik istället för operor... Har han gjort mer än en symfoni förresten?? )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

DonQuijote

Inläggav DonQuijote » 2008-05-02 23:13

Pelleas et Melisande av Debussy är en av mina absoluta favoriter. Freudianskt så det ryker om det! Medan den impressionistiska musiken dundrar på i bakgrunden. Men kanske inget man först skall lyssna på om man skall introduceras in i operans värld.

Richard Strauss har inte nämnts. Rosenkavaljeren är bland det vackraste som komponerats! Erich Kleibers, Karajans (EMI) eller Karl Böhms inspelningar är alla utmärkta.

Återgå till Musikstugan