och det var ju fan ganska häftig musik! Det måste varit jävligt rockigt när den kom.
Man kanske skulle ta och prova lite?
Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:och det var ju fan ganska häftig musik! Det måste varit jävligt rockigt när den kom.
Man kanske skulle ta och prova lite?
Finns det någon som påstår motsatsen?Bill50x skrev:Vilket dessutom bevisar att synsättet med "source-first" har bäring, en bra inspelning är viktigare än ett par bra högtalare![]()
/ B
Britt-Gunnar skrev:jag har satt upp som mål att någon gång skaffa mig manuset till den och följa det under lyssning det tog tydligen Wagner 5 år att bara skriva detta har jag läst
ptr skrev:Britt-Gunnar skrev:jag har satt upp som mål att någon gång skaffa mig manuset till den och följa det under lyssning det tog tydligen Wagner 5 år att bara skriva detta har jag läst
Dom flesta (fullpris) inspelningar av operor innehåller libretto (som texten heter), vilket innebär att man inte behöver skafa något partitur (som innehåller text och musik)..
/ptr
petersteindl skrev:Max_Headroom, vad var det för opera du hörde?
Ska man börja med opera så rekommenderar jag Carmen. Tosca är inte heller så dumt. Sedan om man får smak på opera så öppnar sig en ny värld av häftig musik.![]()
Väl mött
Peter Steindl
Max_Headroom skrev:ag vet inte vad det var. Nåt tyskt, lättsmält och flåshurtigt. Det ska spelas på invigningen av den nya Operan här i Oslo i kväll, så det går ju att ta reda på. Massa fiiint folk på plats, politiker, kungligheter och kultursnobbar från halva europa är inbjudna tydligen.
mapem skrev:Bra operor att börja med:
Puccini: Turandot (med t ex bravurarian Nessun Dorma) och Madama Butterfly.
Verdi: Aida, Maskeradbalen (om Gustav III:es död)
Mozart : Figaros Bröllop, Don Giovanni, Trollflöjten (avslöjar lite av Frimurarnas hyss)
Rossini: Barberaren i Sevilla.
Alla dessa har häftig musik och dramatiska intriger. En del är kul och uppsluppna , en del är riktigt dramatiskt sentimentala.
Personligen håller jag nog Mozart och Monteverdi som de främsta operakompositörerna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster