Speakon kontakter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Speakon kontakter

Inläggav JockScott » 2008-02-03 22:56

Undrar hur Speakon kontakter fungerar, har börjat misstänka att det filter jag ska ha i mina högtalare kommer få svårt rymmas i avsedd plats(se annantråd - löda filter) Och funderingar om en separat filterlåda, men då vill jag inte ha en massa kabel utan helst enkel från filterlådan. Det är en 3-vägare så jag behöver kunna få ut diskant/mellan/bas från filtret.

Har tidigare hört/läst något om att Speakon kan vara en kontakt typ som fungerar tilldetta?! Någon som använt? Hur fungerar detta?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-02-04 19:10

Speakon är en bajonettkontakt med olika antal ledare beroende på modell.
2-4-6 och kanske 8 tillochmed, lite osäker där. Ett väldigt trevligt format, smidigt om man kopplar mycket.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2008-02-04 23:09

Jag kan bara instämma: Ett mycket trevligt format.
Använde Speakon i mitt senaste bygge, är mycket nöjd!

http://www.neutrik.com
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-14 12:56

Är fortfarande intresserad av dessa speakon kontakter då jag funderar på separat filterbox utanför högtalarlådan.

Några exempel eller förslag om och hur jag skulle koppla till en 3-vägs högtalare. Filterbox ---> Högtalare

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-14 18:29

När jag labbade som mest med div. filter hade jag en lösning liknande din idé, jag tog en MDF-skiva (ca 40 x 60 cm) där jag monterade två 50 x 50 x 3 mm Al-profiler där alla kontakter satt. på ena sidan två in och 6 ut på andra sidan.
På MDF-plattan skruvade jag fast en skiva masonit (den som är perforerad med en massa hål), sedan var det enkelt att löda nya delar till filter etc. Enkelt att naja fast vissa delar i den perforerade masoniten.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-04-15 11:53

Du tar en vanlig 4-polskontakt och låter en pol vara gemensam (-) och de andra 3 polerna (+) till varsitt element.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-15 12:12

En kanske annorlunda fråga. Jag har några högtalare med kassa terminaler, fast jag vill inte bygga om för mkt. Kan jag sätta en speakon-kontakt sidanom gamla terminalen och sätta ett bleck eller liknande på " baksidan" inne i högtalaren. På så vis kan man välja speakon eller traditionell terminal beroende på vilken kabel man har tillgänglig?

Mvh

F

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-15 12:47

Ja!

/Peter

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-15 14:34

Martin skrev:Du tar en vanlig 4-polskontakt och låter en pol vara gemensam (-) och de andra 3 polerna (+) till varsitt element.

Ok, har aldrig sett en eller hur de fungerar, men efter din beskrivning och jag letat på hemsidan och hittat en skiss så kan man använda en 4-ledarkabel (eller dubbla 2ledare) och använda en ledare till minus gemensamt för de tre filterkretsarna och 3 ledare till plus ett för vardera element mellan filterbox och högtalare. Vidare inuti på samma sätt. Då det antagligen blir trångt med 3 minusledare på speakon anslutningen får man väl ta och göra nån slags splitter vid sidan av till 3 minusledare.

Detta är helt klart en kontakt typ som jag ska undersöka mer. Synd att det inte finns så fina speakon kontakter och jag har redan handlat lite fina annorlunda högtalar terminaler/polskruvar (+aluminium plattor). Finns ju en del exklusiva högtalare som har denna kontakttyp.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-04-15 14:39

Då det antagligen blir trångt med 3 minusledare på speakon anslutningen får man väl ta och göra nån slags splitter vid sidan av till 3 minusledare.
Ja, eller så kaskadkopplar man -ledarna från ett element vidare till ett annat och sist till polen på terminalen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-15 15:47

Martin skrev:
Då det antagligen blir trångt med 3 minusledare på speakon anslutningen får man väl ta och göra nån slags splitter vid sidan av till 3 minusledare.
Ja, eller så kaskadkopplar man -ledarna från ett element vidare till ett annat och sist till polen på terminalen.

De sitter i 3 olika kammare, högtalaren är redan försluten med frontbaffel och endast hål för ingående kabel så det måste ske vid terminalen.

Men tack för förklaringen, ska kolla närmare på detta.

Återgå till DIY-forum