petersteindl skrev:Det kanske är ok att damma av dom där gamla trioderna? Tillhör man sekten då? Moahahaha...![]()
MvH
Peter Steindl
Tänkte precis detsamma, fast pentoder då ......

Finns det nån bra pentodsekt, eller måste jag triodkoppla först

Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Det kanske är ok att damma av dom där gamla trioderna? Tillhör man sekten då? Moahahaha...![]()
MvH
Peter Steindl
Svante skrev:Nu var det här subbar, som användes som mest upp till kanske 400 Hz. Vid högre frekvenser är baklängesvändingen inte ett alternativ.
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag kan nämna att även jag, som finnig tonåring skrev ett brev till KES och föreslog att han skulle fixa tonkurveproblemen med Le med en extra konding i förstärkaren. Han skickade mig då exjobbet och sa att man kunde göra så i princip, men att det inte funkade särskilt bra, bla pga olinjäriteter i talspolen. Det måste ha varit 1979 efter den där artikeln i Radio och Television.
Nä, om en induktor beter sig illa olinjärt är det ingen vidare ide att försöka radera den med en negati induktans som är linär. Det förvärrar ju liksom bara distorsionsproblemet.
dd5348 skrev:OT: Det är trådar som detta som gör att jag uppskattar faktiskt.se![]()
Jag fattar visserligen bara hälften men jag uppskattar faktiskt det också, det är rätt skönt att vara den som lär sig istället för den som förväntas lära ut/veta allt(är duktig på andra saker, rätt skönt att vara novis på vissa/detta då)
//DC
paa skrev:Svante skrev:Nu var det här subbar, som användes som mest upp till kanske 400 Hz. Vid högre frekvenser är baklängesvändingen inte ett alternativ.
Hur var det nu med den här märkliga Carlsson trevägaren eller förenklade tvåvägaren? är inte basen baklänges, och delad betydligt högre än 400Hz?
IngOehman skrev:Svante och Lilltroll!
Nu är det dags att skriva något igen!
Eller har ni blivit inlåsta på labbet, eller helt enkelt
gått vilse i jakten på den heliga ljudgraalen?
Vh, iö
Vh, iö
IngOehman skrev:Kan nämna att jag tycker att begreppet "olinjär induktans" är ett understatement. Det handlar ju om flera olika olinjäriteter överlagrade på varandra där vissa är strömberoende, medan vissa är dynamiska, och då menar jag i ordets rätta bemärkelse, alltså beroende av historiken, läs t ex läget. Som om inte det skulle räcka är kraftfaktormodulationen därtill en faktor som måste adderas vid höga frekvenser, i synnerhet när man tittar på komplexa signaler som även innehåller lågfrekvens. Dels finns det synamiska aspekter på det hela som kan orsaka dynamiska offseter när man kommer för långt ned på kraftkullen så det är svårt att svinga sig tillbaka, och dels finns det effekter av att själva B moduleras av strömmen i den inre delen av talspolen. Denna modulation är i sin tur även den lägesberoende!
Mycket saker blir det, som inverkar, och ett dynamiskt högtalarelement beter sig verkligen dynamiskt, i ordets rätta bemärkelse, alltså motsatsen till statiskt, där varje ögonblick kännetecknar ett tillstånd som är givet av samma ögonblicks insignal.
Gaston skrev:IngOehman skrev:Kan nämna att jag tycker att begreppet "olinjär induktans" är ett understatement. Det handlar ju om flera olika olinjäriteter överlagrade på varandra där vissa är strömberoende, medan vissa är dynamiska, och då menar jag i ordets rätta bemärkelse, alltså beroende av historiken, läs t ex läget. Som om inte det skulle räcka är kraftfaktormodulationen därtill en faktor som måste adderas vid höga frekvenser, i synnerhet när man tittar på komplexa signaler som även innehåller lågfrekvens. Dels finns det synamiska aspekter på det hela som kan orsaka dynamiska offseter när man kommer för långt ned på kraftkullen så det är svårt att svinga sig tillbaka, och dels finns det effekter av att själva B moduleras av strömmen i den inre delen av talspolen. Denna modulation är i sin tur även den lägesberoende!
Mycket saker blir det, som inverkar, och ett dynamiskt högtalarelement beter sig verkligen dynamiskt, i ordets rätta bemärkelse, alltså motsatsen till statiskt, där varje ögonblick kännetecknar ett tillstånd som är givet av samma ögonblicks insignal.
Ledsen för det feta quotet.
Finns det inte högtalare med sann feedback på läget? Man kan ju i ett sådant system se effektförstärkaren som servo styrning där man adderar en feedback loop med verklig position som feedback. Den feedback loopen är inte den enklaste att trimma av de orsaker som nämnts tidigare men med moderna verktyg kanske man kan göra den mer effektiv än vad som tidigare varit möjligt?
Känns som detta borde ha uttömts av de som tidigare implementerat denna metod men ändå bör nämnas som alternativ.
IngOehman skrev:Slutsats: Även om det är mycket lättare att göra accelerationsgivare med tillräckligt hög S/N (vid alla frekvenser av intresse) skulle det vara mycket vunnet att gå över till lägesåterkoppling.
Men det går faktiskt att blanda också.![]()
IngOehman skrev:PS. Iden att använda laseravläsning av mikrofonmembran har också föresvävat vissa, men det är ännu orimligare. Ljud kräver helt enkelt oerhört mycket högre precision än vad sådana mätsystem kan erbjuda.
IngOehman skrev:När man säger lasermätning så tänker alla på något som är väldigt noggrannt, och så är det också, men det beror på vad man jämför med.
Vi drar alltså bort 100 dB och finner att vi står där med membranrörelser om 0,001/100000 = 0,000 000 01 m. Alltså 10 nm.
Våglängden hos en vanlig röd laser är några HUNDRA nanometer (inte sällan 670).
Iden att använda laseravläsning av mikrofonmembran har också föresvävat vissa, men det är ännu orimligare. Ljud kräver helt enkelt oerhört mycket högre precision än vad sådana mätsystem kan erbjuda.
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Iden att använda laseravläsning av mikrofonmembran har också föresvävat vissa, men det är ännu orimligare. Ljud kräver helt enkelt oerhört mycket högre precision än vad sådana mätsystem kan erbjuda.
Såna finns ju.
De används i tex magnetkameror där man inte får skicka in någon metall. Det sitter ett membran i änden av en optisk fiber. I änden bildas två reflexer, en i membranet och en i en halvtransparent yta väldigt nära membranet. Interferensen mellan de två ger en amplitudmodulation av återkastat ljus, som kan detekteras.
De här finns som tryckgivare också, jag har faktiskt haft en sån mellan mina stämband. Det funkade dock inget vidare, det visade att när det la sig en droppe slem på den 0,45 mm stora "mikrofonen" så gjorde ytspänningen att det blev en svårkontrollerad tryckoffset.
... så det är inte hifi det är tal om precis, även om läge är rätt domän att mäta för ett fjädringskontrollerat membran. Läget är ju proportionellt mot trycket i ett sånt.
Svante skrev:Det trista med MFB är väl som Ingvar säger just att det inte funkar med basreflex. Jag har funderat om det skulle gå att få att funka med slavbassystem och två accelerometrar, dock.
Vh, iö
Gaston skrev:IngOehman skrev:Slutsats: Även om det är mycket lättare att göra accelerationsgivare med tillräckligt hög S/N (vid alla frekvenser av intresse) skulle det vara mycket vunnet att gå över till lägesåterkoppling.
Men det går faktiskt att blanda också.![]()
Med stor risk att tråden spårar ur i ett sidospår kan jag ändå inte låta bli att minnas och fråga; Du har ju ett förflutet i den laserdominerade världen, fanns det inte någon positionsmätning för högtalare som byggde på lasrar med doppler eller vinkel-mätning som positionsåtergivning?
Jag är grymt nyfniken på vad Lilltroll och Svante kommer fram till i sina undersökningar ! (Försöker jamsa lite för att få tråden på spår igen så småningom)![]()
paa skrev:Skulle man inte kunna ha lägesåterföringen bara som ett långsamt servo som sakta, sakta återställer centreringen utifrån ett medelvärde av läget?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster