DIN, SHFI-mätningar, Effektkuben och QC Suite m.fl.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

johanrohm

DIN, SHFI-mätningar, Effektkuben och QC Suite m.fl.

Inläggav johanrohm » 2008-04-15 22:42

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-15 23:27

Mja...

Alltså, jag tror att det vanligaste "felet" man gör med mätningar är att man letar efter en mätning som är bäst. Det är lite en sjuka i samhället överhuvudtaget förresten, hur många gånger har man inte hört journalister fråga "men vad är det som är viktigast med...". Jag gjorde det förresten just själv i första meningen i det här stycket :oops: .

Hursomhelst, olika mätningar säger olika saker. Man kan inte vänta sig att en mätning säger allt. Några säger mer än andra, men ingen säger allt.

Några mätningar säger ungefär samma sak, som olika sätt att mäta effekt.

Jag tror att man ska släppa tanken på att exakta mätningar är viktiga. Det spelar ingen roll om förstärkaren lämnar 80 eller 100 watt. Det spelar ingen roll om disten är 0,04 eller 0,06 %.

Mätningarna ger en ungefärlig uppfattning om hur apparaten låter, men viktigast av allt är att det behövs många mätningar för att få en hyfsad bild.

Har man väl insett det, så spelar inte mätmetoderna så stor roll, bara man vet att det skiljer en del mellan metoder.

Tänk på det nästa gång ni lyssnar på en journalist. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-04-16 00:34

Följer din rubrik i den andra tråden:

Det finns effektangivelser som exempelvis 2 x 50W DIN (1 kHz, 1 % THD/4 ohm) där du oftast kan dra bort kring hälften av den angivna effekten för att hamna i paritet med "riktiga/hederliga" watt.

För min del betyder det uppmätt enligt parentesen:
(kontinuerligt 20 - 20 kHz, < ~0,05% THD/8 ohm och alla kanaler drivna)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-16 13:49

Måste erkänna att mitt intresse för effektmätningar är litet. Effektkuben verkar mest har kommit fram för att visa upp strömstarka slutstegs "överlägsenhet". Det är ju inte direkt "hushållande" att göra slutsteg som dubblar effekten för varje halvering av lastimpedansen in absurdum. Om högtalarna är vettigt kontruerade ska de inte behöva "kortsluta" slutstegen. DIN och SHFI var väl vanliga sinusmätningar? QC Suite känner jag inte till. För mig räcker det med att veta ungefär vad slutstegen presterar som ett hjälpmedel i urvalsprocessen. Om de kan skicka ut 100 eller 120 W i en given last eller klarar det med 0.05 eller 0.01% distorsion, är inte så intressant.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-16 13:59

Nä... men inom det impedansområde som din högtalare arbetar bör väl taket på kuben vara så platt som möjligt för att inte införa olinjäriteter?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-16 14:54

Nattlorden skrev:Nä... men inom det impedansområde som din högtalare arbetar bör väl taket på kuben vara så platt som möjligt för att inte införa olinjäriteter?

Nja det säger kuben faktiskt väldigt lite om. Den berättar bara var överstyrningsmarginalerna finns för resp impedans. Den säger inget om hur hur stor faktiskt effektdubbling man får för lägre impedanser när man inte överstyr steget. Där säger dämpfaktorn/utimpedansen betydligt mer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-04-16 20:31

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 10:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-16 20:54

Fast att ta ett så extremt exempel som den högtalaren är kanske inte så intressant, lär ju inte finnas så många i stugorna. Den kräver mängder med effekt vid låga impedanser. Runt 1 Ohm och en känslighet på under 80 dB är ju inte vardagsmat.

Mera vanligt förekommande högtalare behöver som regel inte några "svetsaggregat" för drivning. Vi har ju låtit några ta reda på vilka effekter som verkligen passerar i sådana. Till någras förvåning var det inte så många W. Sedan vet vi att det finns andra som aldrig kan få nog med överstyrningsmarginal....

Men kubmätningen visar alltså den maximala effekten som kan lämnas i de olika lasterna. Ligger man ett stycke därifrån fungerar väl effektdubblingen för varje halvering av lastimpedansen? Har du 400W vid 1 Ohm, får du minst 200W vid 2 Ohm, 100W vid 4 Ohm osv. Det blir att offra en del effekt vid högre impedanser om kuben ska se likadan ut vid max effektuttag. Väljer man bort de lägsta lasterna får man mera maxeffekt vid de högre impedanserna. Flera W på en given investering skulle man kunna säga. Det är min tolkning.

Var väl inte minst Krell som startade den där strömhysterin. Finns ett flertal amerikanska högtalare som har konstruerats utan tanke på att de ska vara enkla att driva. Energi är de duktiga på att slösa med i det landet...

Är det så att du har ett par Apogee Scintilla så finns det inte så många alternativ till effektsteg. De senare konstruktionerna var ju inte lika krävande. Vid aktiv drivning kunde mera vanliga slutsteg klara biffen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-16 21:30

hifi news skrev och testade detta i ett nummer, jag tror dom kom fram till att man behövde en 1000 wattare, och detta med b&w 805s
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-16 22:04

1000W lär inte behövas med merparten av dagens fonogram... Nja, 1000W ska ju kunna tas emot av högtalaren också utan det luktar brännt.

"Amplifier requirements: 50W minimum, 120W maximum."
saxat från Stereophile

För B&W 801D anges upp till 1000W "unclipped".

Användarvisningsbild
housemicke

Re: DIN, SHFI-mätningar, Effektkuben och QC Suite m.fl.

Inläggav housemicke » 2008-04-17 17:24

johanrohm skrev:
Även anekdoter om tokiga mätningar som har förekommit kan kanske vara av intressant på denna tråd. För att inte tala om reklamblad och annonser som har förekommit.

heheh ni har väl inte glömt kungen av mätmetoder, den mäktiga PMPO-metoden

slänger in ett inlägg från naqref som jag hittade i en annan tråd, jag fick mig ett gott skratt iaf.

Naqref™ skrev:Appropå PMPO så hittade jag följande inlägg på diyaudio.com
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post467917

Bruno Putzeys skrev:Over here we call it Product Manager's Power Output.

There's an anecdote attached to this. When I started work, PMPO ratings were already en vogue and hovered typically around 16 times rated output. It was basically a race between my employer and Aiwa to see who could lie most without blinking.

A colleague was commissioned by Marketing to design a "measurement" that could be performed on these "mini systems" as sold such that PMPO ratings could be proven in case any complaint of false publicity were filed.

So what he did was: set the mains input to maximum (10% above nominal). Place the speakers (system and speakers are always sold as a package) in parallel across the amplifier terminals. Feed the set a single 1ms impulse, synchronised to coincide with the peak of the AC mains, in opposite phase to the two aux inputs.

The peak voltage per output thus became 40% higher than under rated conditions. Being bridged, the output voltage was twice that (ie. 2.8 times normal output). Then the load impedance was half of nominal load. Presto: a single pulse of 32 times rated RMS output power!
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Återgå till Teknikforum