DIY variant av t.ex Canton GLE 401

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RealElwood

DIY variant av t.ex Canton GLE 401

Inläggav RealElwood » 2008-04-15 11:36

Hade planer på att bygga ett eget 5.0(1) system för ett tag sedan men jag blev såld på Larsen 4:an och köpte ett par. Kommer att skaffa centerkanalen när den kommer. Dock så tänkte jag hålla i lädret och ge mig på att bygga ett par surroundtalare själv.

Snickeriet är absolut inga bekymmer, det har jag tränat en hel del på, men i den tekniska djungeln är jag helt vilse. Jag kan följa ett kopplingsschema men har ingen aning om vilka komponenter som gör ett filter.

Jag skulle vilja ha ett par liknande Canton GLE 401(se bild), finns det någon DIY sats eller byggbeskrivning som man kan använda sig av, jag vill ha en högtalare som är ca 90mm djup och stor som ett A4 max. Vilket ger en volym på 1,9-2,6 liter beroende på om man kan tillverka den i 17,9 eller 22mm MDF.

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-15 15:00

skulle nog hellre satsa på en högtalare lik Ino A1. En bredbandare (tex vifan som det prats om i en annan tråd här) eller kanske nåt från tangband.
Sen rekommenderas väl minst fyra surrounder för bättre ljud/upplevelse.

Ino A1 och A2

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-04-16 08:35

Vart får man tag i delar samt byggbeskrivning på A1, den såg lagom stor ut, vad blir element samt filerkostnaden?

Hur tänker du med fyra surround, skall man koppla två högtalare per kanal bak, eller ska man ha fyra separata kanaler?

Tänkte nöja mig med 5.1, har iof stöd för 7.1 i receivern men trodde inte det fanns mycket filmer som stödjer det.

Det jag gillade med Canton var möjligheten att montera den platt mot vägg och den lilla djupet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-16 10:02

ja den ser ju inte så tokig ut. men jag tycker kanske den är lite väl avancerad att ha som bakhögtalare.

du parallellkopplar alltså bakhögtalarna så du kör två på ena bakkanalen. mer än 5.1 behövs inte eftersom filmer oftast är kodat i 5.1.
vill du ha Ino audios prislita så maila inoaudio@hotmail.com och fråga om en.

Men jag menade inte nödvändigtvis att du skulle bygga A1, utan nåt som liknar A1. Men det gör du ju som du vill.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-16 10:11

Man köper från Ino Audio. De parallellkopplas flera stycken på vänster respektive höger kanal.

Alternativt, och betydligt billigare, är att göra liknande med elementet som näms i tråden : http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=496843#496843

Min tanke är just väldigt litet djup på högtalarna!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-16 23:55

Hej RealElwood (var får vi alla roliga namn ifrån?)

Kort bara om 5.1/7.1. Det är riktigt att det är få DVD som är kodade med äkta 7.1 (Dolby Surround EX eller DTS-ES). Några kända finns, t.ex Sagan om Ringen, ET, The World is not enough.

Dock görs idag de flesta filmer med en s.k. matrix-kodad bakkanal som i ett 5.1-system delas upp på L/R Surround (jmf om man kör utan center så delas centerkanalen upp lika på L/R Front). Men om man kör med 7.1 (eller 6.1) så återges bakkanalen i bakhögtalarna. Detta ger alltså dubbelt positiv effekt - i "vanliga" fall får du 4 surroundkanaler och med matrix-kodad bakkanal får du "riktig" bakkanal med ökad surroundkänsla. Har du plats och ekonomi sätter du förstås 4 (eller fler) lika bakkanaler för bästa upplevelse - rekommenderas! Tänk dock på att flytta fram surroundhögtalarna så att dom inte sitter för nära bakhögtalarna om du kör 6.1/7.1.

Sen är det så att bakkanalen alltid är mono oavsett om man kör 6.1 eller 7.1 och oavsett om man har en eller flera bakhögtalare.

Kort sagt - bioljud blir alltid bäst med många högtalare - se dig runt på en biograf - jag har varit med och installerat på Bergakungen i Göteborg:

Bild

Återgå till DIY-forum