Tips att ha med sig

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Tips att ha med sig

Inläggav Falkis » 2008-04-16 13:54

Jag tänkte att det vore bra med en liten guide, när man går omkring på second hand av typen Röda Korset, Myrorna samt alla möjliga lokala ställen, riket runt.

Skulle man kunna lägga in tips här på fina grejer som kan tänkas dyka upp därute?

Till exempel: receivrar som kommer från det och det märket och ser ut såhär

x.jpg

men INTE såhär

y.jpg

är väl värda en peng.

Det kan det vara bra att veta vad man ska se efter, samt vad som är skit. Eftersom jag är novis på detta område, skulle det vara roligt att lära sig mer.

Jag lär mig fort och har ett gott öga, och garanterat är det andra som skulle ha behållning av lite guidning och tips på vad som är värt att kånkas hem.

exempel 2:

Dessa x-högtalara är jäkligt bra
ändå tills de började se ut såhär, då köpte hejhai upp dem och de började använda gammalt tidningspapper i elementen = felaktigheter basregistret.

-

Jag vet att det kan vara trixigt att komma på på rak arm. Men lite listor på märken på olika grejer (som är secondhandrealistiska) skulle vara jättefint trevliga att ta del av, alltmedan veckorna lider. Bilder är ett plus, eller länkar.

Om ni vill så fundera ut något och skriv, ha för all del ingen brådska!

Kram på er

Andreas
Senast redigerad av Falkis 2008-04-16 19:12, redigerad totalt 2 gånger.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-16 14:12

En lista över fynd skulle snabbt motverka sitt eget syfte, eftersom den skulle bidra till att andrahandsvärdet ökar på de prylar som efterfrågas mest. Den som är ute efter att fynda får snällt sitta på sin kammare, läsa på och sedan obemärkt gå ut och handla.

För att lära sig mer om historisk hifi kan man till exempel följa Internet-diskussioner, läsa köpes/säljes-annonser och att läsa artiklar om historisk hifi. Finns hur mycket som helst om du går till åtminstone de större städernas bibliotek.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-16 14:25

Hmm. Det är nog så.

Vad ska jag läsa då? Har du några länkar? Har svårt för att hitta alla skitbra skidor som ska finnas överallt på nätet. :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-16 14:31

Om man t.ex vill veta mer om gamla skivspelare så är denna sida perfekt:
http://www.vinylengine.com/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-16 14:35

Falkis skrev:Hmm. Det är nog så.

Vad ska jag läsa då? Har du några länkar? Har svårt för att hitta alla skitbra skidor som ska finnas överallt på nätet. :?

http://www.skishoppingguide.com/

:wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-16 14:50

:D man kanske kan använda stavspetsar som pickuper? :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-16 14:51

Bra att ha med sig: Kassettband, hörlurar (plus stor plugg), mp3-spelare + rca-sladd (även DIN om du är hardcore!), antenntråd, teleskopbatong (mota bort spekulanter)... :P

Allvarligt talat, jag tycker en samling med vintagesitelänkar vore bra (här kanske?). Själv har jag t.o.m. kört program för att spara vissa siter; fick skrämselhicka när vintage-technics.com en dag bara var puts väck.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-16 15:18

phloam skrev:Bra att ha med sig: Kassettband, hörlurar (plus stor plugg), mp3-spelare + rca-sladd (även DIN om du är hardcore!), antenntråd, teleskopbatong (mota bort spekulanter)... :P

Allvarligt talat, jag tycker en samling med vintagesitelänkar vore bra (här kanske?). Själv har jag t.o.m. kört program för att spara vissa siter; fick skrämselhicka när vintage-technics.com en dag bara var puts väck.

Sannerligen.

Jag tycker vi fyller denna tråd med vintagelänkar!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-16 19:13

Jag gör en tråd i vintage-delen istället, som förhoppningsvis blir klistrad.

Återgå till Köpråd