av MusicMan » 2004-08-30 11:16
Jag har haft min PRE 9 i snart ett år nu. Kan inte säga annat än att jag är nöjd. Tyvärr har jag inte jämfört den med mycket annat än en gammal Numarxmixer och min NAD T761 surroundreciever. Mixern kommer självklart inte i närheten av NADen ens eftersom mixern grötade till ljudet kopiöst. Jämfört med NADen så har jag inte gjort några extrema skillnader. NADen gav ett något luddigare intryck i basen medans PRE 9 ger ett klart och rent ljud i hela registret.
Jag måste även påpeka att jag inte har jämfört PRE 9 med några motsvarande försteg, men det beror lite på att det nog är svårt att hitta motsvarande i samma prisklass. För mig var det inte livsviktigt med fjärr så då köpte jag PRE 9 och jag har inte ångrat mig en sekund. Jag lyssnade på musik som aldrig förr när jag fick hem försteget och jag tror nog aldrig att jag kommer att sälja det.
Det man inte kan läsa sig till på hemsidan är väl hur det känns när man tar upp, kopplar in och startar upp försteget. Först känner man tyngden och att det är en robust pjäs man packar upp. Allting osar kvalitet. Fina kontakter, skönt motstånd i både ingångsväljaren och volymratten. När man startar försteget med vippkontakten så tänds den blå dioden sakta och man hör ett relä klicka till.
Jag har inte öppnat och kollat hur det ser ut inuti men finishen på utsidan är riktigt fin.
Om du är intresserad av att testa en PRE 9 så är det bara att kontakta Mattias Stridbeck så skickar han ett testexemplar till dig. Det enda man behöver betala är frakten tillbaka vad jag vet. Har man några frågor så är det bara att ringa Mattias, han är mycket trevlig och kunnig enligt min erfarenhet.
/Jesper