Vill ha en rapp och snabb Subb, vad skall jag bygga?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

hem-juva-hem

Vill ha en rapp och snabb Subb, vad skall jag bygga?

Inläggav hem-juva-hem » 2008-04-17 17:37

Jag vill göra en Subb
Skall fungera från ca 90Hz och neråt ca 30 - 20 Hz.
Den skall vara rapp och snabb, skall man bygga ett horn, en sluten låda eller något annat?
Storleken är inte det viktigaste (ifs inte en koloss) ex 1m*1m*2m eller mindre går också.
Någon som har tipps på en lämplig konstruktion. har inget element så det skall köpas. priset för elementet ca 1000-2000 kr..
Skall drivas med ett separat slutsteg.

Hoppas på svar..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-17 17:59

Punkt 1A: Vill du ha tydlig, väl artikulerad bas så ska du inte bygga en baslåda, utan 2. Minst.

Hur starkt ska du spela?

Ska du inte spela ap-starkt så räcker faktiskt 2st 10"are!

Eftersom du frågar vad du ska bygga så antar jag att du inte hgar så stor erfarenhet av att bygga högtalare. Så jag rekomenderar slutna lådor. Helt enkelt för att dom är relativt okritiska att dimensionera.

Det finns många element att välja på, även så du kan få 10"are för under 2000. Kolla hos t.ex. HiFi Kit.
Audes är ett företag med prisvärda element. Peerless har mycket bra. Likaså seas.

Hifi Kit kommer också att föra ett mycket fint 8" element som finns med i LTS nya 3-vägare. Elementet är dock avsett för basreflex, men det är inga problem att få hjälp att dimensionera en lämplig låda. Han som designat elementet är medlem på forumet...
Jag körde själv med 2 8or i 25 liters basreflexlådor så jag kan intyga att det räcker lååångt. Dock var dom elementen mycket dyra.

Mitt förstahandstips: 2st Audes 10" i slutna lådor, ev 4 st.

Du kommer att flera tips här, var så säker.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

hem-juva-hem

Inläggav hem-juva-hem » 2008-04-17 19:29

Hej, bra frågor ska försöka rätaut kurvorna.

**Jo en tydlig och väl artikulerad bas är bra, men vill helst slippa två st om det går i nödfall två mindre.

**Hur starkt ska jag spela , ja är "förtjust" att dra på ibland då skall det kännas. men den skall vara snabb och inte släpa efter huvud-högtalarna..

**Har byggt lite horn men elementen i dag är ju helt annorlunda och tekniken har gått framåt så jag är öppen för förslag av de som kan mer.. Jag är ju en återfals stereo diggare har slutat med bio nu. men inte är det fel om det är enkelt att bygga, men det är en bi sak just nu.

** detta kan ju också vara av intresse, 2 8or i 25 liters basreflexlådor, synd att de är kanske lite för dyr då.. Så kanske 2 eller 4 st Audes 10" i slutna lådor,
Ja gärna flera förslag tack, Kanske någon som byggt något bra som passar till tvåkanal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-17 21:03

Lite läsning bl.a om vad som är orsaken till långsam och orytmisk bas:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

hem-juva-hem

Inläggav hem-juva-hem » 2008-04-18 11:11

Ja mycket intressant där,
Ja det handlar säkert om gram, värden på element , acceleration, volym och diameter mm mm mm

Jag vill ju försöka tillverka något till min stereo. Så vad jag förstår så ligger horn bra till i vissa hänseenden och andra lådor i andra hänseenden.

Men är det ingen som har något och som är nöjd med sin Subb och gärna förslag på en sådan? Jag har ej alla dessa mät möjligheter idag så förslag mottages tacksamt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 11:19

Tjillevippen!

Föreslår två basmoduler istället för en. Sök på forumet så förstår du varför :)

hem-juva-hem

Inläggav hem-juva-hem » 2008-04-18 11:34

Ja två små kan gå, men en stor får lättare plats pga möblering (och fru) mrn visst två på samma ställe;-) går ju också, förstår att det inte är bra.. kan även dela subben vid 65 hz idag med nuvarande högtalare, men vill ha möjlighet att dela den vid 80 och högtalare byts..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-18 11:40

hem-juva-hem, vilka högtalare har du tänkt att använda i mellanregister/diskant?

Vilket slutsteg har du till förfogande?

Vill du köra aktiv eller passiv delning?

Om aktiv, vilket delningsfilter hade du tänkt att använda?

Hur stort rum har du?

I musikåtergivningssammanhang rekommenderar jag alltid att använda två basar i stereo eller fler basar.

Jag tycker inte om monokopplad bas.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-18 11:44

Här en tråd som heter "Motivera två subbar istället för EN" :

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=141
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

hem-juva-hem

Inläggav hem-juva-hem » 2008-04-18 13:55

Hej

**ett par Chacone står på golvet nu,

** har lite olika slutsteg att tillgå både rör och transistor men tror att transistor fungerar bäst här.

** aktiv delning är nog det enda som fungerar bra, jag har aldrig fått det att fungera bra med passivt vid dessa låga Hz som subb delning har även att spolar med mera blir ju "jättar". så aktivt

**Jag har både Sentec filter och kopior av dessa + rör filter som inte riktigt fungerar bra med så låg delning.

**Rummet är ca 17 m2

bra länkar hoppas någon har något/n väljudande subb att tippsa om.
Jo detta med att två är best är jag medveten om ,men plats är det lite skralt med.

den skall endas användas med stereo och ej till bio.

Som sagt två mindre kan gå,
Har mätt och då får en låda på mått 54 cm, 61cm, 65cm plats och det känns lite litet men finns subbar som klarar mina krav så är det bra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 14:15

Det där tycker jag är rätt stora lådor :)

Hellre två mindre, än en jättestor :)

hem-juva-hem

Inläggav hem-juva-hem » 2008-04-18 14:37

Ja kanske räknas de som stor men
om man betänker att om jag bara sätter in en låda så finns plats för en som är 1m*1m*2m som jag skrev ovan. Med två st så då blir dom inte så stora utan mått 54 cm, 61cm, 65cm

hoppas på tipps

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-18 15:32

hem-juva-hem, du pratar 165 liter per låda i 17 m2 rum.

Jag pratar 25 till 30 liter per låda. :lol: :lol:

Vad sägs om 4 basar a 30 liter? Då får du 45 liter över att ha lite skivor på. :)

En tia i varje låda och du kan spela så du kräks. 8) Ska grannen också kräkas? :lol:

Jag tror att Chaconne skulle må bra av en högre delningsfrekvens kanske t o m så hög så att golvreflexen kring 100 Hz - 300 Hz inte blir destruktiv. Är du medveten om att 1m*1m*2m ger 2 000 liter. i så fall rekommenderas några 18 tummare. :D

Nåväl, du har tillräckligt med grejer runtomkring för att kunna uppnå nåt fint med bra och välgenomtänkta basmoduler.

Väl mött :)
PS

hem-juva-hem

Inläggav hem-juva-hem » 2008-04-18 16:01

Glömde har ett par Njord som skall in här sedan, de sprack vid en transport, så en reparation genomförs och lack är på gång sen skall de spelas på i stället för Chaconne.

Hallå, Bra med respons petersteindl
förslag, tack

**Jo 25 - 30 l låter ju inte fel,

** fyra st Subbar är lite jobbigt att få plats med pga möblering så max två.

** låter bra med en 10"/låda men så granarna kräks är lite svårt i eget torp på landet i skogen i Norrland ;-)

**Chaconne spelar faktiskt bra till 80 Hz i mitt rum, sen klarar det nog delning lite lägre om man inte delar så brant. Och inte över 100 då finns risk för att höra var de står..
Med Njordarna blir det nog ett steg lägre i basen, det som är lite synd är att de måste stå längre från bak vägg för att låta bra.

**Mått förslaget på 1m*1m*2m var med tanke på ett Horn och då räcker inte 25-30L el lite till.

Då kommer frågor..
25-30 L och vilken låda??
Vilket element??
Går det ner till 20 Hz??

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-18 17:43

hem-juva-hem skrev:Då kommer frågor..
25-30 L och vilken låda??
Vilket element??
Går det ner till 20 Hz??

Ja, det går ned till 20Hz, men inte med full ljudstyrka. Det behöves inte heller. För du placerar försåtss lådorna på golvet, dikt in mot bakväggen. Så du får en effekt som kallas "room gain". Rummets egenskaper ser till att basen förstärks. Fiffigt som tusan och stakrt bidragande att man kan få väldigt bra bas även ur små* lådor.

54 cm, 61cm, 65cm blir en låda som jag bertaktar som stor.

Kolla audes 10" bas som säljs av Hifi-kit, den ligger väldigt bra till i pris. Jag kikade igår och såg att tillverkarens uppgifter INTE stämmer med dom som står på HiFi-kits hemsida.
Hör med HiFi-kit, dom kan ta reda på vad som gäller och även föreslå en lämplg låda.

Jag såg också ett peeless-element, men det är mycket dyrare, nästan dubbla priset. Det kommer dock att gå djupare.

Även seas hade åtminstone förr mycket prisvärda element, men jag hittade inte några på HiFikits hemsida. Men dom kan nog ta hem om du har några önskemål.

En annan firma som säljer lösa element är ljudia. Jag har dock ingen koll på deras sortiment.

*) Vad som betraktas som litet varierar ju från person till person.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

hem-juva-hem

Inläggav hem-juva-hem » 2008-04-18 18:52

Jo får väl ringa till Hifi-kit om deras audes 10" då och ev andra element.
Trodde någon hadde en fin fin lösning här om en hifi subb, men skall konsultera hifi-kit om tipps med en Subb.

Ja väl mött någon annan gång.

Densen

Inläggav Densen » 2008-04-19 08:12

Kanske bygget under infogad länk kunde vara något?
Hjälp om annat element än vad som använts här kan konstruktörerna kanske råda om?
Oavsett att den är anpassad till OA-51, så är den dock smutt, och säkerligen kapabel.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22429

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-04-19 13:19

hem-juva-hem skrev:** låter bra med en 10"/låda men så granarna kräks är lite svårt i eget torp på landet i skogen i Norrland

Ja, då behöver du säkert flera flera stycken! 8)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
SWED

Inläggav SWED » 2008-04-19 18:08

Hej ny här
Mycket roligt här på forumet ;-)
Denna subb vill jag bygga som tippsas om ovan, och två blir det om möjligt. Om nu element finns att tillgå?? eller kanske det blir fler element???... Subb anpassad till OA-51,
Hel rätt format, hoppas den låter bra också.

Även jag bor i Norrland. Och det är så långt till grannen så ingen ide att försöka få dem att krä***. :twisted:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-21 00:52

Hej SWED och välkommen till Faktiskt. Jag ser att det var ditt premiärinlägg :)
Skriv ett PM till avr7000 angående basar.

MvH
PS

Användarvisningsbild
SWED

Inläggav SWED » 2008-04-25 09:11

Tack för välkomnandet petersteindl, :)
Jo hemma igen efter lite frånvaro.,
Jo har PM avr7000 och fått svar men element slut, följer med spänning om det blir några fler till tillverkad i den andra tråden. och ersättare finns väl inte. får försöka att hitta på något annat i annat fall, jag vill ju ha 2 små subbar.

Bra forum detta, mycket att läsa..

Återgå till DIY-forum