Moderator: Redaktörer

soundbrigade skrev:Kaffekoppens basabsorbent - absorberar all bas mellan 20Hz - 21kHz. En grej med klös, så att säga.

paa skrev:Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar!![]()
Svante skrev:paa skrev:Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar!![]()
Hrrm... Ja det kan jag förstå.
Jocke skrev:Svante skrev:paa skrev:Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar!![]()
Hrrm... Ja det kan jag förstå.
Kan du förstå 4x25dB eller att paa blev lite förvånad?
/Jocke
Vee-Eight skrev:Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis...
celef skrev:hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?
soundbrigade skrev:celef skrev:hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?
Om jag ska komma med konstruktiv kritik, tycker jag att HF-ledningen gjort ett bra jobba att fördela gracerna så att säga, men till nåsta år ska man nog inte bara tillse att det finns alla sorters prylar i alla rum, utan också kanske få en indikation på VAD som ska spelas och HUR det ska spelas.
Det är självklart() att alla HiFi-fånar samlas där man spelar Infekterade Musrommar med djupbas på hög volym. I en sådan samling passar inte anläggningar med transparens och finlir, på vilka det spelas jazz, blues och italienska ballader.
Alltså borde det delas upp lite efter hur våldsamt det ska låta.
soundbrigade skrev:Min tanke var att om det spelas och kan spelas BIFFIG musik förutsätts att det ska spelas BIFFIGT. Att lägga på AnnaLotta Larsson eller Franz Lizst försvinner folk, alltså sätter man på Musrommarna.
paa skrev:Programmet kunde mäta med pulser eller sinussvep. På demon körde han ett sinussvep som programmet omvandlade till ett pulssvar för vidare bearbetning. Det märkliga var att han kunde lägga på gating efteråt i datorn, fast det var mätt med ett sinussvep! Och hur man kan omvandla svepet till en puls när ljudkällan inte är av minimumfastyp är också svårt att förstå, men kanske någon kan förklara det? Det kanske menas den puls som skulle blivit om ljudkällan varit av minimumfastyp, vad vet jag? I vilket fall kunde man få fram rumsmoder och parametrar för parametriska EQ i området under 150 Hz. Man kunde också med gating isolera högtalaren ur rummet på ett bra sätt. Det såg smidigt ut, i alla fall när man behärskar programmet (men det brukar ju de flesta program göra vid en demo).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster