av PekkaJohansson » 2008-04-20 19:20
Du ska ha den icke kortslutande typen som ingångsväljare. För intern kabeldragning fungerar EKUA, dvs telefonkabel, utmärkt. När jag byggde en liten testlåda med fem ingångar, en utgång och en motsvarande tvåpolig omkopplare monterade jag in- och utgångskonktakter isolerade från lådan och drog sedan alla jordtåtar till ett lödöra som jag medelst en skruv och mutter jordade i den lilla aluminiumlådans baksida (här kanske någon mer elektronikapparatkonstruktionskunnig person skulle kunna bekräfta eller förkasta?). Du växlar alltså bara signal, inte jord, med omkopplarna. Om du håller kabellängderna korta och drar dem fritt i luften mellan ingångskontakt och omkopplare borde du inte få några problem med överhörning mellan kanalerna. En bra metod för att hålla kabellängderna korta är att montera omkopplarna långt bak i lådan och förlänga axlarna fram till och genom frontplåten. Eftersom det är lite svårt att komma åt att löda på omkopplarna när de är monterade, löd först kablarnas ena ände i omkopplarna, montera omkopplarna och löd sedan fast andra änden i in- och utgångskontakter.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kan inte leva utan pop