Är människor som inte kan/vill mäta mer mänskliga...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-30 20:08

Ranefjord skrev:All tolkning är subjektiv, så även tolkningar av 'objektiva' mätningar. Att det finns en 'objektiv' omvärld tror jag inte att subjektivisterar förnekar. Sen tror jag ibland att 'objektivisterna' tror lite för högt om det mänskliga intelektet. Subjektivister mer ödmjuka? ;)

Ja, jag kan både hålla med och ändå inte, beroende på ur vilken synvinkel jag betraktar...

Kanske skall man definiera objektivitet som det som är bortom förändring utifrån betraktelser, synsätt och smak? För visst finns det sådant som faller in i denna kategori, Ranefjord? :)

Att gå hela vägen åt andra hållet leder till att inget är bestämt, inget kan hävdas, ja eller nej kan betyda vad som helst och kommunikation är omöjlig. Var tycker du går gränsen?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 20:37

bortom förändring utifrån betraktelser

Kanske det, men den kommer alltid att ha ett subjektivt innehåll och har alltså möjligheten till förändring. Vi ser inte det, för vi är låsta i vårt synsätt liksom. Jag tror inte människan har förmågan att tolka objektivt alls (vi är närmare eller längre ifrån sanningen). Och ja, jag tror världen har ett objektivt innehåll. Hur du tolkar ditt mätresultat nu, med dina erfarenheter och hur du tolkar dem om 50år med ny erfarenhet... eller om 2000år (om det nu hade gått), det är frågan. Jag är bergis på att någon gång på en oändlig skala så får du fel i din tolkning, sett från tredje person. 8)

Och jo, vi tolkar även det vi läser och hör oxo... Därför vi inte alltid förstår varandra, även om vi verkar kommer väldigt nära ibland. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-30 20:45

Svante skrev:Så den som säger subjektivistmaffia är alltså subjektiv. Och därmed medlem i nämnda maffia. :lol:

- 1:a* pris gå till suveräne Sv :) :D!!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-08-30 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 20:46

Jag skulle tippa på att vi ALLA är med i S-maffian (vare sig vi vill eller inte)! ;)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-08-30 21:00

Nej, R, det är vi inte
Jag skulle tippa på att vi ALLA är med i S-maffian (vare sig vi vill eller inte)!

Det finns objektiv sanning! Jag drog det en gång tidigare, men det kan upprepas.:
Vivet inte om Ch.Pettersson dödade statsministern. Vi kanske aldrig får reda på det.
Men det finns sanning:
antingen gjorde han det eller inte. Det finns inget utrymme för subjektivt dravvel här.
Dimitri

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-30 21:00

Jag är per svantes def. med i S-maffian... eftersom jag nämnde det nyss... men iof, subjektivism är trevligt och härligt luddigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 21:03

dimitri: iofs... det verar förnuftigt.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 21:08

Frågan är om jag klassar det som en 'mätning'... nåja... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-30 21:11

dimitri skrev:Det finns objektiv sanning! Jag drog det en gång tidigare, men det kan upprepas.:
Vivet inte om Ch.Pettersson dödade statsministern. Vi kanske aldrig får reda på det.
Men det finns sanning:
antingen gjorde han det eller inte. Det finns inget utrymme för subjektivt dravvel här.

Ja men hur vi upplever berättelsen om Ch. Pettersson är subjektivt oavsett sanningshalt och även hur vi upplever återgiven musik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-30 21:19

Filosofi kan vara intressant, men under en viss nivå blir det mer semantiskt pladder helt utan substans eller värde.

Finns ett klassiskt exempel på när "filosofi" är meningslöst trams:

Det handlar om att "bevisa" att en löpare aldrig kommer till mål.

"när löparen sprungit halva sträckan, återstår halva sträckan. osv osv osv osv. "

Vad den som hittade på ovanstående uppenbarligen inte förstår är att :

1. Löparen springer inte exakt hela sträckan, utan sträckan plus en bit till.

2. Hur matematiska gränsvärden fungerar. (i själva verket konvergerar resonemanget ovan snyggt mott noll).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 21:22

dimitri skrev:Nej, R, det är vi inte
Jag skulle tippa på att vi ALLA är med i S-maffian (vare sig vi vill eller inte)!

Det finns objektiv sanning! Jag drog det en gång tidigare, men det kan upprepas.:
Men det finns sanning:
Dimitri

Hmm, även om det var CP som sköt, så kanske det var politikens fel? CP hade nog inte skjutit om inte Palme varit politiker. Var det kanske politiken som dödade honom? Eller var det kanske pistolen som dödade honom? Eller kulan? Vem bestämmer det?

Det går nog alltid att konstruera såna här exempel som visar att allt är subjektivt om man verkligen hårddrar det. Men vissa känns mer krystade än andra. Rent subjektivt, alltså. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 21:26

Morello skrev:2. Hur matematiska gränsvärden fungerar. (i själva verket konvergerar resonemanget ovan snyggt mott noll).

Ja, och tidpunkterna för de olika iterationsstegen konvergerar mot tidpunkten för när löparen springer förbi mållinjen, men kommer aldrig förbi den.

Jag tycker att just den historien är en väldigt nyttig övning om talserier. En sån där som man kommer ihåg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 21:28

Jo, men om du ska mäta en sträcka så finns det *alltid* ytterligare en nogrannhet liksom, ner till minsta beståndsdel (och den är omätbar).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 21:33

Ranefjord skrev:Jo, men om du ska mäta en sträcka så finns det *alltid* ytterligare en nogrannhet liksom, ner till minsta beståndsdel (och den är omätbar).

Ja, utom i ett fall.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 21:35

när du mäter en mätning? typ som att säga att 10cm alltid är 10cm. defintion.. ger ingen ny kunskap, alltså inte vetenskap... Eller du tänker på något annat? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 21:41

Jo jag tänkte att om man skulle få för sig att mäta hur långt som ljuset hinner på en sekund i vacuum, så säger jag att det är 299 792 458 meter. Det är den enda sträckan som vi vet exakt hur många meter den är. Definition, ja, som du var inne på och lite var jag nog ute och cyklade, kanske... :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-30 21:43

Ranefjord skrev:Jo, men om du ska mäta en sträcka så finns det *alltid* ytterligare en nogrannhet liksom, ner till minsta beståndsdel (och den är omätbar).

Men nu handlade det inte om att mäta en sträcka, utan om att konstatera att en löpare de facto kan komma i mål, genom att vederbörande passerar mållinjen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 21:45

Morello: Poängen är ju fortfarande 'exaktheten' i båda exemplena. Exemplet med haren och sköldpaddan ett liksom menat som ett 'roligt/galet' exempel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 21:49

Ranefjord skrev:Morello: Poängen är ju fortfarande 'exaktheten' i båda exemplena. Exemplet med haren och sköldpaddan ett liksom menat som ett 'roligt/galet' exempel.

Inser just att jag inte förstår ett dugg. 8O Vilka (två) exempel var det vi pratade om.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-30 21:51

Om löparen kommer i mål, hur många meter är det då på ett ljusår.
Snacka om flum. Varför inte hålla oss till om teknikernas
mätmetoder alltid speglar subjektivt upplevd ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 21:53

Svante: Det klassiska exemplet är att om sköldpaddan startar före haren i ett 'race', så kan aldrig haren vinna, eftersom när haren når fram till sköldpaddan så har sköldpaddan kommit en liten bit till, hela vägen fram typ. Orkar inte förklara exempel mer ingående ikvälll.. för trött. :)

Gillar dock diskusionerna vi haft på forumet på sistone... klart givande. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 21:54

flint: ursäkta off-topicen... Var bara tvungen att spinna vidare... ok.. åter 'online' för min del. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-30 21:56

Ranefjord
Det var inte du som var ot.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 21:56

8O OK :lol:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-08-30 22:08

Hur man än vänder och vrider på det hypotetiska exemplet så vinner haren i det verkliga livet.
Alltså förnuftets (och fysiklagarnas) seger.
Kanske ngt att fundera över?
Dimitri

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 22:08

Flint skrev:Ranefjord
Det var inte du som var ot.

:oops: Nu igen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-30 22:14

Det är inte lätt Svante, när man är engagerad :? :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-30 22:27

Jag ska också vara ot ett tag.
När man bygger en bil är det vissa mått som måste stämma. Det är svårt att få en 30mm axel att passa i ett 28mm lager. Om alla dessa mått stämmer inom rimliga gränser har vi en fungerande bil. Hur jag uppfattar att köra bilen är dock en helt annan sak. Säg att jag inte trivs med den. Den uppfattningen ändrar sig marginellt om alla måttkrav ökas med en tiopotens. Det är fortfarande samma j*vla bil som jag inte trivs med.
Jag menar att konstruktionen kräver vissa mätkrav för att fungera men att det inte är detsamma som upplevelsen av t.ex. trivsel och komfort i användandet.
OK. Häng mig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-30 22:33

Flint skrev:....
OK. Häng mig.

Flint, din skojare :D Jag håller ju med. I varje fall till stor del.... Jag menar, en motorcykel fungerar ju också men den är ju roligare att köra. Men det är ju klart, mäter man topphastigheten så är ju den myyycket högre. Där ser du!

Hängd :cry: :lol: .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-30 22:38

markih
:D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi