Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 10:09

Densen skrev:Skulle det fungera att använda någon färdig subbas, och endast komplettera med diskant och mellanregister delen? Eller missar man något avgörande då? Givetvis avsåg jag då att man anpassar delningen på subbasar enligt originalkonceptet.
Som avr7papp säger, konstruktionen är klurigare än så :)

Densen

Inläggav Densen » 2008-04-05 10:28

Ser det nu när jag läser patentet. Baksidan av det triangulärt monterade/placerade elementet spelar utåt med hjälp av elementets baksida. Udda! Får läsa vidare. :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-05 10:43

Dels det samt att det är monterat så nära golv och vägg som möjligt för att reflexerna från golvet och väggen ska komma väsentligen i fas med direktljudet så högt upp i frekvens som möjligt. Då det dessutom ska spela upp till 800-1000hz så förstår man snabbt att ingen subbas kan klara av det.

/Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 16:45

Skall påminna Peter om att packa ner 2"-arna för test, men annars kanske man kunde titta på den här:

http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=8267

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-13 17:35

Har kikat på den där. Känsligheten är låg med det kanske funkar ändå i en sådan montering. Ett annat element som verkar lysande är Dayton RS-52.

/Erik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-13 20:02

denna har ju ett populärt motorsystem :)

http://www.madisound.com/pdf/aurasound/NSW2-326-8A.pdf

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 20:08

erik om du har svårt att få ihop elemntens värkningsgrad kan du inte göra en lite låda som kompenserar och ha imellan för och slutsteg som canton har?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-21 20:48

Det är nog bara ett problem med dessa tvåvägare då de ju är lite handikappade med sin ensamma diskant. I trevägaren kommer förhoppningsvis det gå alldeles utmärkt då den avsedda diskanten ligger på 93dB känslighet.

/Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-25 23:15

Lite mer högtalarelement skall numera finnas i Göteborg :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-26 13:43

Yes! De hämtas imorgon. :)

De tilltänkta diskanterna finns redan hemma och basar bör dyka upp inom ett par veckor hoppas jag.

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 15:33

Erik_Johansson skrev:Yes! De hämtas imorgon. :)

De tilltänkta diskanterna finns redan hemma och basar bör dyka upp inom ett par veckor hoppas jag.

/Erik

Vad blir det för element denna gången?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-05-18 19:18

Erik
Jag skulle vilja se de färdiga högtalarna på bild, hur långt har du hunnit i färdigställandet?
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-05-18 19:46

Slutspurten i skolan tar upp all tid just nu men om ett par veckor fortsätter arbetet med de nya lådorna. :)

/Erik

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-05-18 20:09

Ok, ser fram emot det.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-06-09 10:42

Nu har det börjat lugna sig och jag har så saktliga börjat komma igång igen med projektet. Sitter för tillfället och tittar på originalritningarna på trevägaren som Stig tog fram och som en annan person ritade upp i detalj.

Framförallt de olika topphornens utseende och mått kommer att göra det lättare att få till dessa så att de överrensstämmer med originalen.

/Erik

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-06-09 11:32

Finns det skuggan av en chans att dessa detaljritningar kommer att läggas ut till allmän beskådan??

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-06-09 11:50

Det får framtiden utvisa men ha inte för stora förhoppningar.

Allt beror på hur projektet fortskrider.

/Erik

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-09-18 20:16

Inga bilder att visa men arbetet fortskrider just nu med byggnation av de stora trevägarna. Alla element finns hemma och jag har äntligen en plats att stå och bygga. Små små noggranna steg är det som gäller just nu, lite varje dag... :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-18 22:20

Hurra :D
/PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-18 22:39

Ja, det här ser man enormt mycket framemot efter att ha tjyvlyssnat på första (?) prototypen :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-09-18 22:48

Mycket av tankearbetet har gällt hur jag på ett enkelt sätt ska ordna så att lådorna blir öppningsbara för justering av dämpmaterial, avstämning samt i värsta fall - lådvolym. Det löste jag till sist i förrgår på ett smidigt sätt så nu håller jag på att bygga.

Det är alla "snickartekniska" detaljer som måste lösas under byggets gång som gör att det tar tid. Ibland går jag fram och tillbaks i garaget i en timmes tid och tittar på bitarna, torrmonterar och funderar fram och tillbaks. :)

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2008-09-18 22:55, redigerad totalt 1 gång.
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-18 22:55

Är det väldigt hemligt vilka element som kommer att sitta i?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-09-18 22:56

paa skrev:Är det väldigt hemligt vilka element som kommer att sitta i?

Eftersom det ev. kommer provas lite olika samt att det finns lite andra oklarheter som påverkar projektet så kommer det i varje fall inte att avslöjas just nu.

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-09-18 22:56

Börjar snart må dåligt av sådana häringa rysare, som bara leder till att man köper mdf och förpassar dom knappt färdiga 51 klonerna till garderoben :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-19 17:21

flygarjanne skrev:Börjar snart må dåligt av sådana häringa rysare, som bara leder till att man köper mdf och förpassar dom knappt färdiga 51 klonerna till garderoben :D

Det har du all anledning att göra. De prototyper jag hört från Erik hittills har smiskat mina oa51:or, med givna förutsättningar. Dvs de kan mycket väl vara det bästa jag har hört i högtalarväg.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-09-19 18:57

När jag själv ska göra något tar jag gärna god tid på mig att "projektera". Visst vill jag egentligen vara en tolerant person som ger andra samma möjlighet men jag vill ju att Erik ska skynda sig!

Det här projektet sätter ju också fokus på en intressant detalj av OA-idéerna - den optimala höjden. Till och från diskuterar vi ju skillnaden i perspektiv mellan OA51 och OA52. Enligt IÖ så övertygande han ju SC en gång i tiden om den optimala höjden som sedan förverkligades i OA58 med efterföljarna L4 och L6.

Hur ska man då tolka detta golvstående projekt som ju liksom är "kronan på verket" bland SC:s konstruktioner?

/Jocke

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-19 20:49

Jocke skrev:När jag själv ska göra något tar jag gärna god tid på mig att "projektera". Visst vill jag egentligen vara en tolerant person som ger andra samma möjlighet men jag vill ju att Erik ska skynda sig!

Det här projektet sätter ju också fokus på en intressant detalj av OA-idéerna - den optimala höjden. Till och från diskuterar vi ju skillnaden i perspektiv mellan OA51 och OA52. Enligt IÖ så övertygande han ju SC en gång i tiden om den optimala höjden som sedan förverkligades i OA58 med efterföljarna L4 och L6.

Hur ska man då tolka detta golvstående projekt som ju liksom är "kronan på verket" bland SC:s konstruktioner?

/Jocke

Nej Jocke, Stig Carlsson själv nappade inte på en högre höjd på sina högtalare än vad han redan hade. Han hade helt andra kriterier än IÖ. Stig Carlsson blev inte övertygad av IÖ, däremot Stiftelsen Stig Carlsson. Jag vill helst inte skriva mer om detta ämne i denna tråd, men jag återkommer i ämnet i en annan tråd.

Jag rekommenderar inte Erik att frångå Stigs ursprungsmått på 3-vägaren och därmed dens ursprungshöjd. Vill man höja mellanregistrets och diskantens läge så kan man ju därefter experimentera.

MvH
PS

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-19 20:54

Erik_Johansson skrev:Mycket av tankearbetet har gällt hur jag på ett enkelt sätt ska ordna så att lådorna blir öppningsbara för justering av dämpmaterial, avstämning samt i värsta fall - lådvolym. Det löste jag till sist i förrgår på ett smidigt sätt så nu håller jag på att bygga.

Det är alla "snickartekniska" detaljer som måste lösas under byggets gång som gör att det tar tid. Ibland går jag fram och tillbaks i garaget i en timmes tid och tittar på bitarna, torrmonterar och funderar fram och tillbaks. :)

/Erik

Jag känner igen det där. När jag håller på och pular och stöter på problem kan jag bli sittande och till synes bara fånglo.

När jag tänker efter så tror jag att större delen av tiden med arbetet på nya grejer består av just den verksamheten.
Bättre att simulera i skallen än göra om och göra om och.... :D

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-09-20 01:43

petersteindl skrev:
Jocke skrev:När jag själv ska göra något tar jag gärna god tid på mig att "projektera". Visst vill jag egentligen vara en tolerant person som ger andra samma möjlighet men jag vill ju att Erik ska skynda sig!

/Jocke

Nej Jocke, Stig Carlsson själv nappade inte på en högre höjd på sina högtalare än vad han redan hade. Han hade helt andra kriterier än IÖ. Stig Carlsson blev inte övertygad av IÖ, däremot Stiftelsen Stig Carlsson. Jag vill helst inte skriva mer om detta ämne i denna tråd, men jag återkommer i ämnet i en annan tråd.

Jag rekommenderar inte Erik att frångå Stigs ursprungsmått på 3-vägaren och därmed dens ursprungshöjd. Vill man höja mellanregistrets och diskantens läge så kan man ju därefter experimentera.

MvH
PS

Nej här ska inte avvikas något.

Dock blir mina lådor 3mm lägre än på ritningarna pga minimal skillnad i materialtjocklek på en detalj. Detta tänkte jag dock kompensera med försänkta sd-fötter undertill som lyfter högtalaren 3mm över golvet. Lär ju inte spela någon roll, men varför inte slå 2 flugor i en smäll när man kan? :)
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-09-20 11:28

Jag förstår alldeles utmärkt poängen med att ligga så nära grundtanken som möjligt. Den här högtalaren är det ju ytterst få som fått möjlighet att avnjuta. Som jag förstod de som lyssnat till din första prototyp, Erik, så infann sig inte den förväntade golvlisteffekten som man kan uppleva hos OA52. Det sätter ju fokus på frågan om optimal höjd!

Peter: Jag väntar spänt på din berättelse! Antar att frågan om optimal höjd har sitt ursprung i en jämförelse av perspektiv mellan 51 o 52. Har ju läst IÖ:s berättelse om hur han övertygade SC i denna fråga. Men, jag vet ju inte mer om hur detta gick till än vad jag har läst här.

I vilket fall som helst - ett mycket spännande projekt!

/Jocke

PS. Lärdom: Man ska inte tro på allt som är sant! :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati