Är människor som inte kan/vill mäta mer mänskliga...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-30 23:04

Flint om vi tar en fullt fungerande motor och ökar alla spel 10ggr så går vi från en tyst och fint fungerande motor till ett slamrande oljebrännande vrak, visst kan väl det påverka trivseln med bilen rätt rejält :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-30 23:20

Ranefjord skrev:Svante: Det klassiska exemplet är att om sköldpaddan startar före haren i ett 'race', så kan aldrig haren vinna, eftersom när haren når fram till sköldpaddan så har sköldpaddan kommit en liten bit till, hela vägen fram typ. Orkar inte förklara exempel mer ingående ikvälll.. för trött. :)

Den som hittat på den historien begår ungefär samma felsteg som författaren av det exempel jag tog upp. Det absurda är att det finns folk (inte Kamrat Rane hoppas jag) som på fullaste allvar sysslar med att "bevisa" att saker som de facto föhåller sig på ett sett inte gör det enligt deras "filosofiska" tankegångar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-30 23:25

Nu ska jag fabricera ett trams-exempel av samma låga dignitet som sköldpaddan opch löparen. Jag tackar Flint för "bränslet" till min story.

Ponera att en svarare ska svarva en axel som skall passsa i en 28 mm stor lagerbussning. Hans svarvämne är 30 mm i diameter. Nu ska jag bevisa att han aldrig kommer att lyckas med konsten att få axeln att passa i bussningen! 8)

När han svarvat av hälften av de 2 mm som axeln är för stor återstår 1 mm. När han svarvat av hälften av 1mm åter står 0.5 mm osv osv osv osv osv.

Jag tror alla inser det absurda i detta "bevis", men trots det dör inte dessa "klassiska exempel " ut. :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 23:26

Det SKA vara ett lustigt exempel. Det är liksom menat så... Nåja... Tror inte heller att någon kämpar för en åsikt de inte står för eller kan argumentera för. Det är väl ingen som argumenterar för någonting som personen i sig själv tycker är absurt. Klart att seriöst tankearbete kan leda till ny 'kunskap', även om det kan verka vrickat till en början. Det är alltid lättare att vara normal-vetenskaparen än att komma med något helt banbrytande.

Kamrat Ranefjord argumenterar ibland även för argumentationens skull.. Då får Ni se honom som ett irriterade bollplank istället! ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-30 23:27

Morello, om man studerar dataventenskap brukar man bli utsatt för ett antal så kallade "filosofiska problem" som ska bevisas eller lösas. Dessa kan jag lova dig att du inte kan slå hål på. Logiktentan var den i särklass svåraste jag gjorde under min studietid på D-linjen.
Dogmatisk Mac-Taliban

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-30 23:33

Style skrev:Morello, om man studerar dataventenskap brukar man bli utsatt för ett antal så kallade "filosofiska problem" som ska bevisas eller lösas. Dessa kan jag lova dig att du inte kan slå hål på. Logiktentan var den i särklass svåraste jag gjorde under min studietid på D-linjen.

Va-fan, är du datasnubbe eller psykolog? Jag blir inte klok.. :? :lol: Man måste ju tillhöra ett fack... :roll:

Eller kanske datapsykolog? Krasch på hårddisken eller ram-minnet, lite kognitiv datakommunikation...
Senast redigerad av Maarten 2004-08-30 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 23:33

Morello skrev:Nu ska jag fabricera ett trams-exempel av samma låga dignitet som sköldpaddan opch löparen. Jag tackar Flint för "bränslet" till min story.

Ponera att en svarare ska svarva en axel som skall passsa i en 28 mm stor lagerbussning. Hans svarvämne är 30 mm i diameter. Nu ska jag bevisa att han aldrig kommer att lyckas med konsten att få axeln att passa i bussningen! 8)

När han svarvat av hälften av de 2 mm som axeln är för stor återstår 1 mm. När han svarvat av hälften av 1mm åter står 0.5 mm osv osv osv osv osv.

Jag tror alla inser det absurda i detta "bevis", men trots det dör inte dessa "klassiska exempel " ut. :?

Jo, men när axeln är 28.0625 mm plockar han ur den ur svarven och kyler den till -192 grader i flytande kväve. Eftersom den krymper lite så går den i. Sen växer den igen och sitter som berget. Ingenjörskonstens seger över teorierna!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-30 23:34

Man måste tillhöra ett fack...

LOL! 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-30 23:34

Style skrev:Morello, om man studerar dataventenskap brukar man bli utsatt för ett antal så kallade "filosofiska problem" som ska bevisas eller lösas. Dessa kan jag lova dig att du inte kan slå hål på. Logiktentan var den i särklass svåraste jag gjorde under min studietid på D-linjen.

Tror du missförstod mig. Det är dessa "klassiska exempel", som tagits upp här jag ogillar. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-30 23:34

AndersJ
Jag håller med men mitt exempel var åt motsatt håll. Att förfina från ett väl fungerande läge. Ganska viktig distinktion eftersom det just är problemet i ett nötskal. Det finns en gräns för förfining när perfektionen inte längre gör nytta. Thd 0.01 eller 0.001 procent. En tiofaldig förbättring men hörs den? Jag menar att det är lätt att luras och briljera med mätvärden. Om man inte har några andra argument så kan man alltid ta till siffror. På det sättet har inget ändrats sedan 60-talet. Det var samma promilledebatt då som nu.
Jag är absolut inte emot fina tekniska värden men jag vill sätta dom i ett praktiskt fungerande sammanhang.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-30 23:35

Svante,

Hoppas du räknat noga på det där :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 23:38

Morello skrev:Svante,

Hoppas du räknat noga på det där :wink:

Javisst, jag mätte avståndet mellan tummen och pekfingret och det blev 28.0625 mm. Exakt. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-30 23:41

jag är datavetare men har tillbringat de senaste 8 åren med att jobba med testmetodik och gränssnittsutformning/interaktionsdesign på en forskningsavdelning på ett sörre företag. Det har tvingat mig att läsa en massa kognitiv psykologi, vetenskapsteori och annat som är bra att kunna. Om jag nånsin blir vuxen ska jag nog ta ett par sabbatsår och försöka få ihop en avhandling baserat på det jag lärt mig.
Dogmatisk Mac-Taliban

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-30 23:48

Ok, tackar! Mitt påpekande var inte helt seriöst men det var intressant att veta. Jag tycker inte att jag har träffat på några på HiFi-relaterade forum som har bidragit med inlägg som dina. Intressanta är de och även en breddning av diskussionerna på faktiskt.se

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-31 00:05

Flint
Jag är absolut inte emot fina tekniska värden men jag vill sätta dom i ett praktiskt fungerande sammanhang.

Håller med om det, en tekniskt komplicerad lösning som inte tillför något till funktionen mer än att man kan skryta i broschyren är inte så intressant.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 00:27

Flint skrev:AndersJ Det finns en gräns för förfining när perfektionen inte längre gör nytta. Thd 0.01 eller 0.001 procent. En tiofaldig förbättring men hörs den?

Nu börjar det likna nåt! Antag att den hörs, men bara pytte-pytte-lite. Frågan man måste ställa sig då är:

Vem bryr sig?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-31 19:01

Morello skrev:Nu ska jag fabricera ett trams-exempel av samma låga dignitet som sköldpaddan opch löparen. Jag tackar Flint för "bränslet" till min story.

Jojo, men vad är det som säger att han måste svarva av just hälften hela tiden? Eller ingick det i förutsättningen?
Har man ett svarvämne som är 30 mm i dia och svarvar av 1 mm på "ena sidan" (dvs skruvar fram stålet 1 mm) blir det ju totalt 2 mm. Och då passar väl stången?
Vari ligger problemet?

Å andra sidan var det någon på Chalmers som menade att det matematiskt kunde bevisas att 0, 9999.... (oändligt antal 9or) är exakt lika med 1. Inte för att jag minns hur.....

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 20:41

Bill50x skrev:Å andra sidan var det någon på Chalmers som menade att det matematiskt kunde bevisas att 0, 9999.... (oändligt antal 9or) är exakt lika med 1. Inte för att jag minns hur.....

Det minns jag trots att jag inte har varit ens på Chalmers men det är lite för OT för att dra här :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-31 20:57

Bill50x skrev:Å andra sidan var det någon på Chalmers som menade att det matematiskt kunde bevisas att 0, 9999.... (oändligt antal 9or) är exakt lika med 1. Inte för att jag minns hur.....

/ B

Jo men det minns jag, det går fort. 1/9=0,11111..., 2/9=0,22222..., ... 9/9=0,99999...
Eller så här, om talen vore olika, skulle man kunna säga ett tal som ligger emellan dem. Vilket är det isf?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-31 22:56

Hej!

A*nse denns tråd vara till 99.999...% intressant!

Mvh A*

(Hetaste trådarna just nu på annat HiFiForum:
. . . . . . . . . .Lämpligt nätkablage till PS Audio UO? - som handlar om, tja precis som det låter!
Ni som äger Primare, vad "putsar" ni den med? - som handlar om, tja precis som det låter!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hur uttalas Primare? - som handlar om, tja precis hur det låter!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Uttal på Naim? - som handlar om, tja precis hur det låter!
Ni som äger nätkablage, hur uttalar ni det? . Verkar väldigt A*vancerat o mkt intressant 8)!
)
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-01 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-08-31 23:02

Totally OT: Naaijm! (skånska) 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-02 09:17

Audiomanikern: måste du hylla Hififorum hela tiden?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi