yahriel skrev:Mina beästa inversteringar hittils i år är:
1. Cyrus 2
2. ProAc Response 2.5 Kloner (visserligen inte klara ännu)
3. 2 flaskor singel malt whisky (Laphroige (?) och Highland Park)
Det här med whisky är ingen dum idé

- det har jag sparat mycket pengar på trots de hutlösa priserna på systemet...
Vaddå spara pengar kanske någon frågar sig? Jo, alltså, jag har en hygglig anläggning, men inte mer. Min LP12:a är förstås en hit, och Sentec SC-9 + 4 st PA9 låter alldeles utmärkt genom mina Dahlquist-DQ10a högtalare som delas passivt/aktivt vid 400 Hz.
Jag är nöjd 90% av tiden, när jag inte lyssnar koncentrerat och aktivt. När jag så gör, skulle jag förstås vilja ha ännu mycket bättre grejor.
Men, jag har noterat att efter ett par glas whisky av bättre sort så börjar det låta bra i så hög grad att jag accepterar ljudet även vid kritisk lyssning. 1 glas = låter som dubbelt så dyr och hälften så gammal anläggning, 2 glas= låter som en riktigt bra ny anläggning, 3 glas = nu finns det inget bättre!
Ponera nu att jag måste investera 100.000 skattade kronor för att nå nivå "två glas" och att jag vill nå den nivån tre gånger i veckan. Då krävs det i runda slängar 2 helrör i månaden, 24 om året. 400:- styck ger en årskostnad på 9.600:-. Dvs det tar mig över 10 år att nå samma kostnad som att uppgradera min anläggning. Och då är nog 100 kalla egentligen lite väl lågt räknat... framför allt om man räknar under en 10-årsperiod.
Jag tror jag fortsätter med whiskyn
/ B