Tjäna pengar på att höra skillnad mellan kablar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-30 21:23

mats skrev:Visserligen är jag jäkligt nöjd med min 565 både tvåkanals och flerkanals, men jag måste ha fel för den är ju så billig

Varför måste du var mindre nöjd med den för att den är så billig?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-30 21:35

Nagref, jag njuter varje dag av att lyssna på tex Peter Gabriels Up på Sacd, njuter av att se filmer osv och jag tycker det låter förträffligt. Men eftersom jag har Audio Pro Ego 515 och Pioneer 565 (visserligen har jag ju Arcam 100) så måste de låta skit enligt tesen många kör med man får vad man betalar för.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-30 21:40

Mmmmm tycker det låter bra som du har det. Skulle jag uppgradera så skulle det inte vara spelaren :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-30 21:46

Så länge du är nöjd ska du inte uppgradera! Det bara stör upplevelsen att fundera på om det här verkligen är bra, när man tycker att det är det. Lita på vad du tycker.

Det betyder inte att du ska låta bli att lyssna på andra prylar. Den dag du hör nåt som (du tycker) låter bättre kan du överväga att uppgradera.

Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-08-30 22:15

jag är rädd för att höra på FX10 blir väl såld då 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-30 22:54

mats skrev:Max menar du allvar när du säger att en Piooner dvd för 2000 spänn duger långt 8O För de på the other side där jag också är medlem, de säger ju att en dvd måste kosta betydligt mera.. Visserligen är jag jäkligt nöjd med min 565 både tvåkanals och flerkanals, men jag måste ha fel för den är ju så billig

Ja, kolla på vad en CD eller DVD har för prestanda. Det finns inte utrymmer för några stora skillnader. Skillnader, ja, men inte stora. Priset har, när man kommit till en viss nivå, ingen direkt inverkan på själva ljudet. Man kan hitta billiga och bra grejor lika väl som dyra och dåliga.

Vad andra säger på andra forum får stå för dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-31 10:26

"Du anar inte vad bra ljud man kan få för 10000 spänn: Ino PiP (byggsats 4000), Pioneers billiga DVD för 1500-2000 och en lämplig intrgrerad förstärkare för resten. Denon kanske har någon. Och vips så har vi grejjor som spöar många system för 100kkr och mer!"

Givetvis måste man även i högre prisklasser välja med förnuft. Så visst, om komponenterna i 100 kkr-systemet är ihopplockade på ren måfå och extremt illa matchade kan du nog ha rätt, men knappast annars.

När det gäller billiga DVD-spelare är jag osäker på om jag har hört den spelare du avser, men jag har hört mååånga billiga dvd-spelare som låter ganska så öken med musik-cds, däribland min egen LG dvd/vhs-kombi.

PS. Även om det föreslagna Ino-paketet är väldigt bra skulle det väl kännas rätt absurt att köpa signalkablar i 10 kkr-klassen till det?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-08-31 10:39

Blue skrev:PS. Även om det föreslagna Ino-paketet är väldigt bra skulle det väl kännas rätt absurt att köpa signalkablar i 10 kkr-klassen till det?

Det skulle kännas rätt absurt att köpa signalkablar i 10 kkr-klassen. Tycker jag.

Användarvisningsbild
gemini

Inläggav gemini » 2004-09-10 12:00

__10 skrev:
Blue skrev:PS. Även om det föreslagna Ino-paketet är väldigt bra skulle det väl kännas rätt absurt att köpa signalkablar i 10 kkr-klassen till det?

Det skulle kännas rätt absurt att köpa signalkablar i 10 kkr-klassen. Tycker jag.

Var skall man annars göra av pengarna :)
Varför all dessa diskussioner om kablar. Tycker man att en kabel "låter" bättre än en annan så är det bra med det. Förstår inte detta med att "lyssna" på kablar, jag brukar lyssna på musik.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-09-10 12:29

Jag har bara sagt att jag inte skulle lägga 10 kkr på en signalkabel, inget annat. Om du behöver hjälp kan jag föreslå en hel rad med saker som är bättre att spendera 10 kkr på än en kabel. Bara ropa så kan jag skicka den till dig. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-10 12:44

T.ex. en flaska The Macallan 30år plus en flaska Laphroaig 40år :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-10 12:50

gemini skrev:Varför all dessa diskussioner om kablar. Tycker man att en kabel "låter" bättre
än en annan så är det bra med det.

- Vad är det som är bra?... med det? Inte ens om en ekonomiskt oberoende person lägger
10,000 kr (eller mer) på ett par signalkablar finns det något bra i detta! Är bara hmmmindre
dåligt än om personen, som lade 10,000 kr på ett par signalkablar, hade haft mindre pengar
än ekonomiskt oberoende! Om A* skulle sälja sockerbitar, som A* färgat gröna, à 10,000 kr
o vissa upplevde sig bli smartare av o äta dessa (grönfärgade (esoteriska)) sockerbitar skulle
även detta vara någonting enbart positivt? Är det helt enkelt så att allting är bra, elle?

Mvh A*

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-10 13:34

På förekommen anledning...

Bäste A*.

Jag har tyckt mig ana en viss tveksamhet från din sida huruvida ljudliga skillnader mellan olika kablar (såväl signal- som högtalarditon) är av sådan omfattning att det är värt att lägga ner stora summor pengar på detta.

Vad jag inte riktigt förstår (förmodligen läser jag dina inlägg slarvigt :oops: ) är om du...

a) ...anser att det finns beaktansvärda skillnader mellan olika kablar, men att dessa inte nödvändigtvis korrellerar med priset, varför högt prissatta kablar i princip är förkastliga enär det är möjligt att finns motsvarande ljudkvalitet i lägre prislägen.

b) ...anser att det inte finns beaktansvärda skillnader mellan olika kablar, oavsett pris.

c) ...anser något annat.

Jag tror jag har fått klart för mig att du inte anser att priset på kablar med nödvändighet är direkt ekvivalent med deras inverkan på ljudkvaliteten. En åsikt jag för övrigt delar. :wink:

Mvh, Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-10 13:38

Hmmm....

är det inte ganska direkt korrelation i de flesta fall?

Ingen kabel -> Inget ljud
konstig kabel -> konstigt ljud
bra kabel -> bra ljud
dyr kabel -> dyrt ljud

:wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-10 13:44

Nattlorden skrev:Hmmm....

är det inte ganska direkt korrelation i de flesta fall?

Ingen kabel -> Inget ljud
konstig kabel -> konstigt ljud
bra kabel -> bra ljud
dyr kabel -> dyrt ljud

:wink:

Man kan lätt förledas att tro detta, MEN - jag hade en konstig kabel en gång och den gav inget konstigt ljud. Den gav inget ljud alls! Så din hypotes - hur intressant och (till och med vågar jag påstå) plausibel den än verkar vid ett första påsende - är nog dessvärre i behov av smärre justeringar.

Bästa hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-10 13:45

Hej MG!

Kunde inte sagt (skrivit) det bättre själv :) :D!! Svar: a*)! A*nser:

att det finns beaktansvärda skillnader mellan olika kablar, men att dessa inte
nödvändigtvis korrellerar med priset, varför högt prissatta kablar i princip är
förkastliga enär det är möjligt att finna motsvarande ljudkvalitet i lägre prislägen.

Mvh A*

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-10 13:48

Audiomanikern skrev:Svar: a)! A*nser:

att det finns beaktansvärda skillnader mellan olika kablar, men att dessa inte
nödvändigtvis korrellerar med priset, varför högt prissatta kablar i princip är
förkastliga enär det är möjligt att finna motsvarande ljudkvalitet i lägre prislägen.

Ahh, då förstår jag. Tack för klargörandet! :D

Vänligen, Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-10 13:52

MichaelG - gav den inget ljud? Det var väl konstigt...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-10 13:58

Nattlorden skrev:MichaelG - gav den inget ljud? Det var väl konstigt...

Ja, det har du rätt i... Det var faktiskt konstigt! :? Och då skulle man ju faktiskt.se kunna påstå att det lät konstigt, då det inte lät något eftersom detta ju var underligt (gränsande till konstigt).

Kanske din hypotes håller ändå vid närmare granskning och eftertanke!! :idea:

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi