Achtung skrev:Självklart är utseendet viktigt för mig, men ljudet får inte bli lidande. Man ska ju sitta och titta på högtalarna och då vill jag att de ska vara en fröjd för både öga och öra.
En skivspelare är egentligen ganska simpel, det mesta handlar om precision. Jag har hyffsade kunskaper inom maskinteknik/bearbetning, jobbar förnuvarande som servicetekniker på ett större företag som tillverkar apparatur inom bioteknik-branschen, är utbildad verktygsmakare. Har tillgång till maskiner och mätmaskiner som bearbetar/mätar med en noggranhet ner till 0.00001mm, alltså tiotusendels millimeter. Att borra hål med en diameter på under 0.04mm är ingen ovanlighet hos oss. Så själva spelaren är inga problem (tror jag)....
Ja, då är du ju rätt person för pillet!
Achtung skrev:Varför tallriken är försänkt, beror på jag ville få ner höjden på spelaren, den blev som ett höghus. Att jag använder två akrylplattor som är ihop bultade beror på att jag vill ha både vikt och vridstyvhet på spelaren (stum).
Men den där försänkningen gör ju att plattan blir försvagad. Hade väl varit bättre att lägga ihop de båda akrylplattorna? Ännu bättre är förstås att laminera blyplåtar och akryl. Blir både styvt och dött.
Achtung skrev:Tallriken kommer att vara lagrad med precisionskullager som är ultraljuds tvättade och smorda med en specialolja (samma som schweizarna använder i klockorna). Spindeln kommer att flyta i lagren eftersom att den svävar över en två repellerande magneter. Visst kommer det att vara en del pill men vad ska man annars ha sin vakna tid till??
Kullager? Brukar inte de generera oljud i skivspelare? Magnetlagring är ju flott. Har du tittat på Verdier-skivspelarens lagerkonstruktion?
När det gäller tillgången till tid, blir jag avundssjuk! Familj, hus m.m. tar mängder med sådan...