Nybörjarbygge.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-23 12:18

ny och ny ...tja jag tycker det påminner om BIC från 70-talet men de lät ju ok så varför inte

Vad hette den modellen?? Har du någon länk eller bild? Hittar inget på nätet, skulle vara lite intressant att se hur dem såg ut?

Men vad tror ni om mitt val av element? Är de några ni rekommenderar? eller har ni förslag på andra?

/Anton

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-23 12:30

Achtung skrev:Självklart är utseendet viktigt för mig, men ljudet får inte bli lidande. Man ska ju sitta och titta på högtalarna och då vill jag att de ska vara en fröjd för både öga och öra.

En skivspelare är egentligen ganska simpel, det mesta handlar om precision. Jag har hyffsade kunskaper inom maskinteknik/bearbetning, jobbar förnuvarande som servicetekniker på ett större företag som tillverkar apparatur inom bioteknik-branschen, är utbildad verktygsmakare. Har tillgång till maskiner och mätmaskiner som bearbetar/mätar med en noggranhet ner till 0.00001mm, alltså tiotusendels millimeter. Att borra hål med en diameter på under 0.04mm är ingen ovanlighet hos oss. Så själva spelaren är inga problem (tror jag)....

Ja, då är du ju rätt person för pillet!

Achtung skrev:Varför tallriken är försänkt, beror på jag ville få ner höjden på spelaren, den blev som ett höghus. Att jag använder två akrylplattor som är ihop bultade beror på att jag vill ha både vikt och vridstyvhet på spelaren (stum).

Men den där försänkningen gör ju att plattan blir försvagad. Hade väl varit bättre att lägga ihop de båda akrylplattorna? Ännu bättre är förstås att laminera blyplåtar och akryl. Blir både styvt och dött.

Achtung skrev:Tallriken kommer att vara lagrad med precisionskullager som är ultraljuds tvättade och smorda med en specialolja (samma som schweizarna använder i klockorna). Spindeln kommer att flyta i lagren eftersom att den svävar över en två repellerande magneter. Visst kommer det att vara en del pill men vad ska man annars ha sin vakna tid till??

Kullager? Brukar inte de generera oljud i skivspelare? Magnetlagring är ju flott. Har du tittat på Verdier-skivspelarens lagerkonstruktion?

När det gäller tillgången till tid, blir jag avundssjuk! Familj, hus m.m. tar mängder med sådan...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 12:57

OK, vänta nån dag. :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-23 15:12

OK, vänta nån dag.

Supersnällt!!!

När det gäller tillgången till tid, blir jag avundssjuk! Familj, hus m.m. tar mängder med sådan...

Jag har egentligen inte heller tid, nyligen köpt hus med min sambo, plus att man har en massa andra intressen. Men man får ta sig lite tid. Lite då och då....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 15:41

Du hittar filerna på:
http://soundbrigade.diinoweb.com/files/faktiskt/
och de heter:
Fontana
RundUhmStraler-CT

(en lien Onken-låda: MiniOnken)

aLLA PRATAR tyska

Om jag har någopt som någon kan vara intresserad av tjänar inte samhället på att jag tjyvhåller på det.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-04-23 17:20

De där högtalarna ser ju ganska mycket ut som ett annat hembygge:

http://www.minhembio.com/Nappy80/72909

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2008-04-23 18:17

Jadu, det var faktiskt inte helt olikt...

Föregående

Återgå till DIY-forum