Lyssningstrött ?, eller tråkig anläggning ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Redear

Lyssningstrött ?, eller tråkig anläggning ?

Inläggav Redear » 2008-04-23 19:27

Hej
nu är det vår och solen skiner ,fåglarna kvittrar ,flickorna har mindre kläder och livet leker , allt förutom det faktum att jag verkar fullständigt ha tappat lusten till att lyssna på musik !!!!

detta tycks ha pågått och utvecklats under en längre tidsperiod (enligt min fru som vanligtvis har bra koll på mina olater....)

på sista tiden så har anläggningen knappt varit på !!!. För några år sedan var den knappt avstängd ........

vad beror då detta på?, har givetvis kommit fram till att det kan vara en tillfällig formsvacka men en sådan brukar ju gå över relativt snabbt ,
i takt med att anläggningen blivit mer påkostad och jag bytt/uppgraderat till de saker jag verkligen vill ha så har jag lyssnat mindre och mindre på MUSIK och troligen mer på LJUD !!!

det var inte alls så jag ville ha det !!!, musiken har hittills alltid varit främsta prioritet och nu tycks jag fullständigt tappat tråden vad det gäller ....!!, vad skall jag då göra för att hitta tillbaka till musiken ??

hittills har jag ingen lösning i sikte .....!!, har dock blivit pinsamt medveten om att det numera knappt spelas någon musik här hemma längre !!, råd & tips för att kunna ta sig ur detta mottages tacksamt !!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-23 19:31

När köpte du en skiva senast? Trevliga sådana brukar få igång mig igen om jag varit i en svacka.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-23 19:38

Samma som Shift. Hur kul är det att lyssna på samma skivor om och om igen..

Har du radio kopplad till stereon? Kan vara idé annars.

Kanske du har bytt ner dig på vissa parametrar fastän du trott dig byta upp?

Är anläggningen värd en hel del..kanske sälja och investera i billiga men högpresterande grejjor? Få lite pengar över till nya skivor eller en resa till dig och familjen?

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-23 19:39

En liten portabel spelare att ta med sig, kanske?

/Jocke

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-04-23 19:40

Håller med shifts, dessutom när du köper skivan, ta en genre du inte brukar lyssna på men som du är nyfiken på och bestäm dig för att ge skivan ett antal genomspelningar, med lite tur ger det impulser till nya musikuplevelser.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-23 19:49

Eller köp dig en fet 12bands EQ (gärna med lysdioder!) och färga som satan tills musiken låter kul igen :P

Edit: Nej jag är inte ironisk! Eller nåt sånt. Tror jag :)

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-04-23 19:52

För mig var det lite tvärt om måste jag säga. Via internet har jag haft tillgång till all musik i världen. Tog hem skivor lyssnade några sekunder på varje låt..struntade i skivan tog hem en ny, en ny en ny osv..musik vart skittråkigt för mig..gav ingenting en chans. Lösningen på mitt problem var att avinstallera mp3 programmet och ta fram mina 10 bästa skivor och lyssna om och om igen. Nu var ju i och för sig trådskaparens problem att han lyssnade mer på ljud än musik och då kan ju kanske ny musik vara lösningen...eller att som i mitt fall plocka fram skivorna som knäckte dig när du var tolv år.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-04-23 19:53

Vad består systemet av ?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-04-23 19:54

mathsg skrev:Håller med shifts, dessutom när du köper skivan, ta en genre du inte brukar lyssna på men som du är nyfiken på och bestäm dig för att ge skivan ett antal genomspelningar, med lite tur ger det impulser till nya musikuplevelser.

Bra tips! Jag brukar ibland bestämma mig för att köpa något som jag verkligen har "hatat" i min ungdom. Oftast visar det sig att det är bra mycket bättre än vad jag kom ihåg. Senast köpte jag Elton John, men det var även på detta vis som jag kom in på jazzen. Ofta kan musiklyssnandet ta rejäl fart igen.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-23 19:58

Jag håller med de andra, det är ny musik som fattas!

Har du ett bibliotek i närheten som lånar ut skivor? I så fall: gå in på avdelningen för sivor: blunda, och ta en skiva ur varje genre. Eller låna några samlings-CD.

Och som Piotr säger, skaffa en tuner om du inte redan har en! Lyssna på någon favoritmusik, helst på SR så musiken inte är helt sönderkomprimerad.

Har du ett par hörlurar? Koppla in dem och lyssna på några gamla popskivor från sextiotalet! Det piggar upp med litet panorerad mono! Har du inga lurar? Köp ett par.

Finns det några chanser till live-musik i närheten? Köp biljetter och ta med frun, vetja!

Och du: man måste inte lyssna på musik. Har du roligare saker för dig, gör det!
... tycker jag!

Per

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-04-23 19:59

Varför "tvinga sig" att lära sig tycka om ny musik??? :o
Köp musik som du tycker om så hittar du garanterat hem igen :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-23 20:03

Köp lite Porcupine Tree plattor. De e musik som håller hur länge som helst. :) Blackfield? Opeth? Flower Kings? Det finns mycket fin musik. King's X kanske?

Nej tvinga sig låter inget bra. Min erfarenhet säger att det ändå är första intrycken som gäller i långa loppet. Tvånget slår bara tillbaka i slutändan och då blev det bara jobbigt.

mvh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-23 20:05

Sen kan man säga... vad är det för fel med lite tystnad ibland? Jag tänker på Eldritch i Sisters of Mercy; han valde total avhållsamhet från musikintryck för att kunna komponera som han ville ha det själv. Kanske samma tystnad behövs ibland för att man ska börja känna vad man egentligen vill eller behöver höra. Inte bara pressa i sig musik hela tiden.

Antingen det... eller unna dig en fet "hängmatta" ev. med discopuckel :mrgreen:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-23 20:15

För dålig musik. Vad spelar du för plattor egentligen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-04-23 20:16

Callisto skrev:Varför "tvinga sig" att lära sig tycka om ny musik???

För att övervinna sina fördomar! Förutom att man hittar "ny" musik att tycka om så mår man alltid bra av att rensa ut korkade tankar.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-04-23 20:18

JTarnstrom skrev:

För att övervinna sina fördomar! Förutom att man hittar "ny" musik att tycka om så mår man alltid bra av att rensa ut korkade tankar.

Tärnström

Musik handlar inte om fördomar. Det är något som man berörs av inne i själen :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-04-23 20:50

Callisto skrev:
JTarnstrom skrev:

Tärnström

Musik handlar inte om fördomar. Det är något som man berörs av inne i själen :)

Som fördomar? :wink:
Back in black!

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2008-04-23 20:57

koppla radio ??, bra tips !!, har faktiskt inte ens tänkt på :oops: det men har en gammal Luxor-tuner stående på vinden som kommer kopplas in fortast möjligt , köpa nya skivor är också ett bra tips !, kan ju faktiskt vara så att jag helt enkelt tröttnat på alla skivor som redan finns i hemmet !

bra med lite andra influenser när man fastnat i en och samma tankespiral,

tack för tipsen !!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-23 22:01

Jag känner igen mig helt och hållet. Det fanns en period där musiken bara hade stannat av och jag tänkte inte på det direkt. Själva uppvaknandet var när en tjejkompis(som jag var intresserad av) började nämna en massa musik som jag inte hade koll på. Började fundera på om jag hade tappat kollen helt och hållet. Kollade upp grupperna som hon nämnde och i samma veva så började jag kolla om de grupper jag gillade hade släppt något nytt material, vilket många hade gjort. Lyssnade och blev helt tagen på nytt, att man hade missat det så fatalt.

Så en bra sak kan faktiskt vara att leta upp gamla artister som man redan har i hyllan och se om de gjort ngt nytt material.

För den som gillar lite udda material så rekommenderar jag starkt www.last.fm där man kan söka på en viss artist och hitta andra som liknar eller är influerade av den artisten, ett ypperligt sätt att vidga vyer och skivsamling utan att det kostar ngt.

Sen skadar det ju inte heller att ta en lyssningsstund när tjejen är borta och du är helt själv... vrida på lite extra för sig själv så att säga!

Lycka till!

Filip

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-23 22:37

tipset ovan om all låna slumpmässigt på bibloteket är ingen dum ide, detta har i mitt fall lett till flera skivköp medans andra skivor bara varit i cd-spelaren 20sek, fast det gör ju inte så mycket bara att lämna tillbaka

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-23 23:49

Inte alls otroligt att Piotrs tankar är något på spåret.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-23 23:50

Jag har knappt lyssnat på musik sen jag flyttade till Umeå och ett litet rum....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-04-24 01:20

Hur kan man utröna om det är musiken man tröttnat på eller om det är ljudåtergivningen som fallerar att återge musiken tillräckligt medryckande/behagligt för att man ska stå ut med den?

Brukar komma på mig själv diggande till bra musik oavsett ljudkvalitet. Sunkig bilstereo, köksradio, laptop och även mobiltelefoner funkar.

Men en sak som inte funkar är dålig "höguplöst" ljudåtergivning. Det dödar musikglädjen ganska fort. Problemet kan bero på programmaterialets ljudkvalitet eller anläggningens.

Vad vill jag ha sagt med det här då?
Tror att det var, om samma musik som man har hemma diggas i andra sammanhang men inte hemma på finanläggningen, då är det nog anläggningen som fallerar tyvärr. Det kan ju vara det svåraste att smält om man nu har sin drömanläggning.
Kommer osökt att tänka på den gröna sänkhåven i Strindbergs "Ett Drömspel". --- "Jo den är en grön sänkhåv, men inte riktigt den sänkhåven jag hade drömt om". Alltså verkligheten överensstämmer inte ofta med drömmen om densamma.

[/i]
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-24 07:39

phloam skrev:Sen kan man säga... vad är det för fel med lite tystnad ibland?

Det ligger verkligen något i det! Låt öronen och sinnena vila ibland. Tror det är en allmän sjuka idag att det ständigt ska konsumeras något.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-04-24 08:22

Kan vara en åldersgrej också. Trots att man blir äldre förväntar man sig samma kickar man fick som när man var yngre. Det kanske inte går, helt enkelt. Jag minns när jag satt nere på biblioteket och lyssnade i hörlurar på effekter som snurrade runt i huvudet, helt fascinerad. Kan inte påstå att jag upphetsas speciellt mycket över det idag, men då satt jag helt i trans i timmar.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-24 08:53

Vaddårå? Intressena växlar, inget konstigt med det. Hur kul är det egentligen att sitta hemma och lyssna på musik när du kan vara ute och lyssna på fåglar och njuta av allt vackert man ser på våren. Det är bara sunt att göra något annat.

Om du är rädd för att ditt musikintresse lämnar dig rekommenderar jag dig att besöka en tillställning där det spelas levande musik av riktiga musiker av kött och blod. Det är mycket roligare att titta på dem än att bläddra i ett konvolut eller stirra på väggen mellan högtalarna.

Så slår du två flugor i en smäll. På såna tillställningar brukar också andra trevliga människor dyka upp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 09:44

Börjar du tycka det är tråkigt att lyssna på musik har du kanske snöat in för hårt på utrustning som låter vacker och korrekt men som inte förmedlar* den nerv och glädje som musik ofta(st) innehåller.

Är det också tråkigt att lyssna på musik live eller är det bara hemma?

/ B

* Och innan Richard går igång och berättar att en anläggning bara kan förstöra signalen i varierande grad och inte förbättra den - det är precis det jag menar! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-24 09:53

Lyssningströtthet kan definitivt vara en orsak. Vad är det/de senaste bytena av utrustning du gjort sedan du lyssnade mycket?

Sen kan stress och andra tillkommande intressen också vara anledningar... man kanske fokuserar på ett intresse i taget?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-24 11:23

8O hm, måste man lyssna på musik? det låter nästan så! :?

att sitta ner på en stol å bara lyssna har jag svårt för, musik tycker jag triggar kreativiteten och att då sitta helt still och passiv går ju inte. bäst njuter jag nog av musik när jag trummar till den
Bikinitider

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2008-04-24 12:22

Många goda tips !!, tackar för dessa , radio kommer kopplas in till min hustrus stora glädje ( RIX FM´s "morronzoo"...... stavning??)

någon/några nya skivor kommer det också bli från biblioteket samt kommer nog inköpa en MP3-spelare som kan få lov att slita hund med att återge det som f.n ligger på hårddisken och skvalpar , ni vet det som man aldrig egentligen lyssnar på men har ändå, alltså något nytt och förhoppningsvis spännande musikaliskt verk som kan ge mig lite nöje när jag är ute och rör på mig

Stort tack till alla , uppskattar verkligen lite nya intryck/ideer när man
känner att det fullständigt stagnerat !!

Rödöra

Nästa

Återgå till Generellt om hifi