Squeezebox Duet versus Linn 5103- lyssningstest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-10 20:20

Richard skrev:

Intressant !

Edit:
Enlig helt färska, trovärdiga källor är denna spelare bättre än en Linn Ikemi, kommer att kosta 12900:- i Sverige, innehåller ett försteg och ett tvåkanaligt slutsteg. Dacen är Wolfson (osäkert vilken ) samt linns sedvanliga användande av OPA 602 på utgången.

Således en kraftigt förbättrad Linn " classic ". Ingen häftig fjärr dock.

H. Richard.

Den låter i paritet med majik cd (för 29000kr). Den har bara 2x20 watt men linjeutgånger så den kan kopplas till ett slutsteg och spela i vardagsrummet samtidigt som man kan använda de interna slutstegen till att driva ett par stativare i sovrummet :)
Tyvärr måste man köpa till en ganska dyr fjärr som klarar upnp och wifi, men man är å andra sidan inte låst till något speciellt fabrikat.

Detta är väl en tydlig signal om att dyrare teknik sipprar ner i billigare lösningar allteftersom, samt att linn fattat galoppen och nu rör sig neråt i prisklasserna med vissa produkter. Det är ju bara kul tycker jag :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-10 20:24

Richard skrev:Uppgifter gör gällande att även Naim går över till Wolfson DAC med samtliga spelare- senast Naim cd 5i - Wolfson Dac 8706.

Kan man ana en gemensam filosofi då Linn, Arcam, Naim, Rega och Cambridge använder Wolfson-dacar - det analogklingande, engelska ljudet, månne ?

H. Richard.

Eller så är det bara nära till scottland :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-11 10:24

Frågan är hur mycket själva dacens konstruktion påverkar ljudet. Det borde ju rimligtvis vara väldigt små skillnader mellan olika välkonstruerade Dacar.
De mäter ju väldigt lika.

H. Richard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-11 10:38

Richard skrev:

Frågan är hur mycket själva dacens konstruktion påverkar ljudet. Det borde ju rimligtvis vara väldigt små skillnader mellan olika välkonstruerade Dacar.
De mäter ju väldigt lika.

Det är en vanlig kommentar... "välkonstruerade", "korrekt utförda" "ingenjörsmässigt konstruerade" osv. Frågan är dock, ÄR apparaterna det?

En korrekt utförd kabel påverkar inte ljudet sägs det. Men finns det några sådana kablar, ja förutom EKK då... ;-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-13 20:15

rqu skrev:Där Duet i alla fall på pappret har sämre prestanda...

Duet:
Analog RCA outputs
High fidelity Wolfson® 24-bit DAC
Two dedicated linear power regulators for DAC and line-out stages
4.8Vpp line-level outputs
Signal-to-noise ratio: over 90dB
Total harmonic distortion: less than -88dB (0.002%)

http://www.slimdevices.com/pi_duet.html

Squeezebox:
Analog RCA outputs
High fidelity Burr-Brown™ 24-bit DAC
Two dedicated linear power regulators for DAC and line-out stages
Full 6.0Vpp line-level signals
Signal-to-noise ratio: over 100dB
Total harmonic distortion: less than -93.5dB (0.002%)

http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html

Wolfson Dacen har en integrerad linedriver ibyggd. Troligen är tekniska data mätt inklusive detta buffertsteg.
Det kan således hända att SB 3 mäter sämre än duet receiver- om man tar hänsyn till det efterföljande buffertsteget som sitter efter dacen i SB 3, nämligen den rel.mediokra NJM 2041.

Men säkert är det förstås inte. Vi får kanske invänta Stereophiles mätningar.

Edit:
"Naim " ägare verkar gilla ljudet bättre i duet, än den gamla SB3 , enligt flera fora ( det börjar ramla in lyssningsintryck nu ).

H. Richard.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-14 23:02

Richard skrev:"Naim " ägare verkar gilla ljudet bättre i duet, än den gamla SB3 , enligt flera fora ( det börjar ramla in lyssningsintryck nu ).

H. Richard.

Öhh :?:
Är naimägare en homogen grupp som hör exakt likadant?

Jag kör Saab, vilken kommer jag att gilla mest? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-14 23:21

Hoppsan, detta har jag missat.

Richard skrev:(Att t.ex. flytta sig fem centimeter i soffan kan göra att det låter helt annorlunda, detta är ju inga nyheter för dig Svante, förstås. )

Jo, ja, så är det ju. Den stora skillnaden är dock att det inte är troligt att läget i soffan korrelerar med vilken apparat ni lyssnar på. Det är mycket troligare att nivån gör det. Man kan iofs klara sig undan noggrann nivåmatchning genom att ändra nivån på båda burkarna mellan varje lyssning. Då kan man hoppas att slumpen drabbar de båda apparaterna lika mycket.

Precis så är det per automatik med soffpositionen.

Och har man en variabel som inte korrelerar med apparat, så kommer den att störa resultatet såtillvida att det behövs fler lyssningar för att uppnå signifikans. Men det kommer inte att ge falskt positivt resultat, däri ligger den viktiga skillnaden.

petern skrev:Ursäkta sidospåret, kul att läs om små tester! Jag förstår i alla fall termen subjektiv ungefär som Wikipedias förklaring: "Subjektiv, term för en personligt färgad, eventuellt osaklig bild. Motsats till objektiv".

Därför förstår jag inte riktigt varför Svante säger:

Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...

/Peter

Jadå. Du klippte bort mitt förtydligande i meningen efter:

Svante skrev:Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...

Alltså, visst var det subjektivt, men använd inte ordet subjektivt som synonymt med ovetenskapligt. Det är två olika saker.

Man kan göra både subjektiva vetenskapliga tester och objektiva ovetenskapliga tester. Och tvärtom.

...mao, jag tror inte att han menade 'subjektivt', egentligen, utan 'ovetenskapligt'.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-15 01:02

Moment-23 skrev:Jag kör Saab, vilken kommer jag att gilla mest? :wink:

Kör du Saab är alla spelare från Slimdevices overkill, skulle rekommendera något från pinnacle som aldrig fungerar som tex showcenter, upplevelsen är precis som att köra en Saab, man blir förbannad och vill köra skiten till skroten :wink: :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-15 06:37

Strauss skrev:

Kör du Saab är alla spelare från Slimdevices overkill, skulle rekommendera något från pinnacle som aldrig fungerar som tex showcenter, upplevelsen är precis som att köra en Saab, man blir förbannad och vill köra skiten till skroten :wink: :lol:

Håller med :D

Som Robert Gustavsson sa: " Tag ej den saab som ryker " :lol: :lol:

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-15 08:03

Svante skrev:Hoppsan, detta har jag missat.

Richard skrev:(Att t.ex. flytta sig fem centimeter i soffan kan göra att det låter helt annorlunda, detta är ju inga nyheter för dig Svante, förstås. )

Jo, ja, så är det ju. Den stora skillnaden är dock att det inte är troligt att läget i soffan korrelerar med vilken apparat ni lyssnar på. Det är mycket troligare att nivån gör det. Man kan iofs klara sig undan noggrann nivåmatchning genom att ändra nivån på båda burkarna mellan varje lyssning. Då kan man hoppas att slumpen drabbar de båda apparaterna lika mycket.

Intressant.
Vi skall alldeles snart göra en blindtest mellan Squeezebox duet analoga utgång och 5103:s DA, - med nivåmatchning medelst mätmikrofon och något datorprogram. Vi kommer således att kolla den akustiska outputen, för att sedan korrigera i försteget 5103:s digitala volymkontrol då vi växlar mellan objekten. Vi kommer att ha tio genomlyssningar vardera, där den som lyssnar inte vet vilket objekt det är.

Vi får se om de skillnader vi upplever försvinner i blindtesten.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-04-15 08:48

Strauss skrev:

Som Saabägare måste jag ju få försvara pinnacle! ;)

Deras soundbridge (som igenligen är en ompaketerad Roku) fungerar alldeles ypperligt. En riktigt trevlig hifi-pryl som fungerar mot alla vanliga NAS utan att man måste ha slimserver.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-15 09:26

Richard skrev:
Strauss skrev:

Håller med :D

Som Robert Gustavsson sa: " Tag ej den saab som ryker " :lol: :lol:

H. Richard.

Hallå, inget ont om Saab tack :evil:
Jag blev med Saab mest av en tillfällighet och har inte haft någon relation till märket tidigare, men jag måste säga att det är den bästa billiga begagande bil jag haft (har en 9000). Går som en klocka och ganska snål på dropparna också. Jag kanske bara haft tur?

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2008-04-15 12:12

Svante: ...jag tror i alla fall att han "bara" menade subjektivt dvs "personligt färgad, ev osaklig beskrivning". Min poäng var att jag tyckte att du krånglade till det i onödan. För mig alltså. :wink:
/Peter

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-04-15 23:16

Det går nog mycket enklare (och nogrannare) att nivå matcha genom att mäta spänningen på högtalaren, med en multimeter. Mät vid några olika frekvenser, om det finns sannolikhet att källorna har olika frekvensgångar. Spelandes sinuskurvor.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-16 18:32

Mich skrev:Det går nog mycket enklare (och nogrannare) att nivå matcha genom att mäta spänningen på högtalaren, med en multimeter. Mät vid några olika frekvenser, om det finns sannolikhet att källorna har olika frekvensgångar. Spelandes sinuskurvor.

Tack för detta mycket goda tips ! Vi kommer att använda Denons " audio technical cd " för att kolla nivån via högnivå. Testresultatet kommer nog inom en vecka.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-04-23 20:14

Nu går den för fullt min SB Duet, och bra är den.
Men inte i klass med Primare cd, det finns skillnader som jag inte kan förlika mig med i längden. Akustisk musik och röster, som man har referens till blir inte lika korrekta, rumsinformationen blir otydligare, en liten gardin mellan mig och musiken jämfört med tidigare. Fattas kropp, kött och blod! Vi talar om små diffar, väldigt små men ack så väsentliga.
Ska prova en Lavry dac på öppet köp och testa om det hjälper.
Är det någon göteborgare som vill testa sin Benchmark med SB duet är han/hon välkommen på en liten lyssningsstund.
Ino Audio piP står för den elektroakustiska omvandlingen via en Micromega Tempo 2 och SB duet som källa med flac-filer.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-23 20:39

Intressant! - har du kollat nivåerna mellan spelarna ( mät vid högtalarterminalerna ), så att dessa är lika?

Är ljudet från squeezebox duet enligt din mening, mera komprimerat,disigare, mera analogklingande, än primare cd.n ?
( det " engelska ljudet" a la´wolfson )

H. Richard
Senast redigerad av Richard 2008-04-23 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-23 21:06

Richard skrev:
Intressant.
Vi skall alldeles snart göra en blindtest mellan Squeezebox duet analoga utgång och 5103:s DA, - med nivåmatchning medelst mätmikrofon och något datorprogram. Vi kommer således att kolla den akustiska outputen, för att sedan korrigera i försteget 5103:s digitala volymkontrol då vi växlar mellan objekten. Vi kommer att ha tio genomlyssningar vardera, där den som lyssnar inte vet vilket objekt det är.

H. Richard.

Om du använder en digital volymkontroll kommer du få olika upplösning på dom olika källorna.

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-23 21:12

Harryup skrev:
Richard skrev:
Intressant.

H. Richard.

Om du använder en digital volymkontroll kommer du få olika upplösning på dom olika källorna.

mvh/Harry

Linnförsteget 5103 använder en, elektrisk volymkontroll med digital display. Den försämrar inte den digitala upplösningen vid olika nivåer. Den kommer att reglera volymen både för den interna dacen i 5103, samt sb duets analoga ingång i försteget. Ingen skillnad i volymkontrollanvändandet således, till nackdel för någon part. :wink:

H. Richard.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-04-23 21:24

Harryup skrev:Om du använder en digital volymkontroll kommer du få olika upplösning på dom olika källorna.

Det är väl inte särskilt vanligt att volymen regleras innan D/A-omvandlingen. De flesta s.k. digitala volymkontroller är väl bara digitalt reglerade volymkontroller? Alltså ingen skillnad i upplösning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-23 21:39

Jaja, skriver man "digitala volymkontroll" är den väl digital?
Är det en digitalt reglerad volymkontroll kan den ju vara analog. 8)
Jag undviker att kommentera "elektrisk volymkontroll" eftersom jag inte vet vad en oelektrisk volymkontroll är.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-04-23 22:11

Om jag antar att du replikerade mig Richard så har jag inte ens kört duet och cd på samma dag. Cd.n är såld, men jag är gott inlyssnad på vissa skivor så jag vet vad de kan bidra med. Skillnaderna är små, men ändå tydliga om man lyssnat mycket. En annan SB-ägare har beskrivit sina upplevelser så här på Slim Devices forum för audiofiler när han testar en extern dac.
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=42797
Han kommer rätt nära i sin beskrivning avseende de skillnader jag upplevt mellan cd och duet. Förhoppningsvis kan en bra dac + duet bli ännu bättre än primaren.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-24 08:48

sprudel skrev:Om jag antar att du replikerade mig Richard så har jag inte ens kört duet och cd på samma dag. Cd.n är såld, men jag är gott inlyssnad på vissa skivor så jag vet vad de kan bidra med. Skillnaderna är små, men ändå tydliga om man lyssnat mycket. En annan SB-ägare har beskrivit sina upplevelser så här på Slim Devices forum för audiofiler när han testar en extern dac.
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=42797
Han kommer rätt nära i sin beskrivning avseende de skillnader jag upplevt mellan cd och duet. Förhoppningsvis kan en bra dac + duet bli ännu bättre än primaren.

Intressant, men jämförelsen i länken ovan avser ju den äldre SB 3. Det finns mycket som tyder på att SB duet låter något bättre än SB 3, åtminstone om man gillar "engelskt ljud " ( Annan DA, annan buffert. ).
Du har heller inte jämfört apparaterna sida vid sida.

Ändå är det kul att få del av de subjektiva upplevelserna du haft.

H. Richard.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-04-24 10:24

Mina upplevelser av lyssning på anläggningar är alltid subjektiva, andras också. Ett omdöme som kommuniceras med andra är just ett omdöme av en erfarenhet eller flera som du skapat i ditt medvetande. Det du uppfattar som den "fysiska verkligheten" är just din bild av "verkligheten" där din bild har landat i den kontext som just ditt medvetande utgör.
Att jag skriver så har sin orsak i att begreppet subjektivt ibland används ofta som något av mindre värde än dess motsats, objektiviteten. Polariserar vi dessa begrepp kan vi kanske ha någon uppfattning om dem, men hur blir det när observationer glider in på skalan mellan polariseringarna. Var går gränsen för subjektivitet?
När jag lyssnar på nya prylar föredrar jag att ge dem ansenlig tid, första intrycket säger väldigt lite om många gånger små skillnader som påverkar dina upplevelser av musiken. Jag har lyssnat tiilräckligt länge på duet för att nå uppfattningen att det kan bli bättre. Återkommer med synpunkter när jag fått prova en extern dac.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 10:48

Harryup skrev:Jaja, skriver man "digitala volymkontroll" är den väl digital?
Är det en digitalt reglerad volymkontroll kan den ju vara analog. 8)
Jag undviker att kommentera "elektrisk volymkontroll" eftersom jag inte vet vad en oelektrisk volymkontroll är.

Med "digital volymkontroll" kan nog även digital visning inordnas. Dvs inställt värde presenteras digitalt. Kanske inte i strikt mening men du vet väl hur marknadsförare är ;-)

En oelektrisk volymkontroll är en som hanteras medelst handkraft...

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-04-29 11:41

Lavry dac är beställd och ska avlyssnas noga. Rapport kommer så fort som möjligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-29 12:36

[quote="FalloutBoyDet är väl inte särskilt vanligt att volymen regleras innan D/A-omvandlingen. De flesta s.k. digitala volymkontroller är väl bara digitalt reglerade volymkontroller? Alltså ingen skillnad i upplösning.[/quote]

Jo, det finns volymkontorller som verkar i den digitala domänen. Sådana var tidigare ett plus i reklambladen. Sänker man där kapar man bort upplösning. Finns i många CD-spelare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-05-15 23:05

Lavry da-10 har nu provkörts i en vecka. Det låter väldigt bra.
Men det gör sb duet också :) Det tog ansenlig tid innan jag läste av skillnaderna mellan dessa. Först med klassiska inspelningar kunde jag börja ana, och när man väl lyssnat in sig så hittade man det även på andra inspelningar - skillnaderna är alltså små om man jämför steget att gå från traditionella högtalare till piP. :wink:
Till upplevelserna: djupare perspektiv, mer luft mellan olika instrument, sorterar och organiserar ljudbilden bättre, det blir tydligare, och vackrare. I en bra inspelning med perspektiv kunde man anta att vissa instrument låg på olika djup pga dess karaktär med sb duet, men med lavry behövde man inte anta, det var uppenbart att det var så.
En annan aspekt är att lavryn känns snabbare i anslagen på tex trummor och stränginstrument utan att låta "hårdare", snarare har sb mer "grader på eggen".
Jämfört med Primare då?
Den kanske var lite varm ändå Primaren, men jag gillade den och var väl inlyssnad på den. Det här är annorlunda och väldigt, väldigt bra.
Vore kul om någon mer kunde rapportera dac-erfarenheter då transportproblemet för min del (och andras också) numera är löst tack vare Sqeezebox.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-16 06:55

sprudel skrev:Lavry da-10 har nu provkörts i en vecka. Det låter väldigt bra.
Men det gör sb duet också :) Det tog ansenlig tid innan jag läste av skillnaderna mellan dessa. Först med klassiska inspelningar kunde jag börja ana, och när man väl lyssnat in sig så hittade man det även på andra inspelningar - skillnaderna är alltså små om man jämför steget att gå från traditionella högtalare till piP. :wink:
Till upplevelserna: djupare perspektiv, mer luft mellan olika instrument, sorterar och organiserar ljudbilden bättre, det blir tydligare, och vackrare. I en bra inspelning med perspektiv kunde man anta att vissa instrument låg på olika djup pga dess karaktär med sb duet, men med lavry behövde man inte anta, det var uppenbart att det var så.
En annan aspekt är att lavryn känns snabbare i anslagen på tex trummor och stränginstrument utan att låta "hårdare", snarare har sb mer "grader på eggen".
Jämfört med Primare då?
Den kanske var lite varm ändå Primaren, men jag gillade den och var väl inlyssnad på den. Det här är annorlunda och väldigt, väldigt bra.
Vore kul om någon mer kunde rapportera dac-erfarenheter då transportproblemet för min del (och andras också) numera är löst tack vare Sqeezebox.

Väldigt intressant !

Detta du skriver om Primare cd:n är något jag känner igen. Ofta blir den spelare man lyssnat på länge en omedveten subjektiv referens som man gämför allting annat med. Nu har du upptäckt att SB duet ev. kan låta bättre, efter en längre tids lyssning. Det skall bli väldigt intressant om denna skillnad försvinner mellan min väns SB duet och dacen i Linn 5103, då vi mäter nivåmatchat och lyssnar blint...

Denna Lavry dac verkar intressant, vad kostar den ?

H. Richard.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-05-16 09:43

Någon som tetsat RME, den får i det här tyska testet högre betyg än DAC-1...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi