PÅ-steg till Hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

PÅ-steg till Hifi

Inläggav Julle_Jansson » 2004-08-30 18:53

Har någon här provat att använda PA-steg till Hifi? Många steg faller ju på brummande fläktar, men t.ex. Lab.gruppen har haft feta steg utan fläkt har jag sett. Erfarenheter?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-08-30 19:50

Jag har använt ett QSC PLX-steg till hifi och var mycket nöjd. Många PA-steg verkar väldigt ambitiöst och ingenjörsmässigt konstruerade, jag tror att ett flertal av de seriösa tillverkarnas steg kan tävla i mycket hög klass med hifisteg. Fläktarna är dock ett problem precis som du nämner, men en dag kanske man får råd med dessa :D

http://www.qscaudio.com/products/amps/sra/sra.htm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-30 21:31

Hej!

Nej, tyvärr! Det finns en del som väldigt gärnA* skulle vilja sätta öronen i! Ex desse:

Bild

Yttre identiska, Studio Reference I: 800W/8 ohms, 1.2kW/4 ohms samt SF II: 360W/8 ohms, 565W/4 ohms.
S/N-Ratio (A*-vägt): At 26 dB gain with 8 ohm load. Better than 120 dB below rated power.
IMD (60 Hz och 7 kHz, 4:1): <0.005% from full bandwidth power to 78W rising linearly to 0.025% at 0.078W.
(Vad nu det betyda :oops:?) - 58.900:- resp 40.600:- dock... fula men, men man kan inte få A*llt!

Mvh A*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-08-31 13:19

Klart det finns PA-steg som smiskar High End -steg på fingrarna flera gånger om, tänk på vilka enorma resurser PA-tillverkarna har till skillnad från små källarföretag som tillverkar kromade slutsteg.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-31 13:36

Nja... nu tycker jag vi lugnar ner oss lite i PA-hyllningarna. Självklart finns det väldigt bra PA-slutsteg, men det finns också väldigt bra "hi-end-slutsteg" eller vad vi nu ska kalla dom.

Man ska nog inte glömma vilket användningsområde en produkt tillverkas för. De viktigaste egenskaperna generellt hos ett PA-slutsteg är att det ska kunna spela väldigt högt, att det ska vara lätt att transportera och att det inte ska bli överhettat vid placering i rack. Lite andra grejer som är (eller bör vara) viktiga än ett steg för hemmabruk alltså.

I lägre prisklasser har jag en känsla av att PA-stegen kan låta riktigt dassigt jämfört med hifi-slutsteg i liknande prisklasser. Har i och för sig bara hört PA-steg tillsammans med dundrande "partyhögtalare" på fester och liknande, och det är möjligt att dom kan göra bra ifrån sig med vettiga högtalare. Men ja, jag är ganska skeptisk tills någon har lyckats bevisa motsatsen.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-08-31 13:54

Att PA-steg ska ha lite andra egenskaper köper jag, men vad är det hifisteg ska ha som inte PA-steg har? PA-steg är ju ofta robustare, har ordentliga skyddskretsar etc, men det är ju snarare saker som "kommer till" än som dras bort i jämförelse med hifisteg.

Fläktar och fjärrkontroll/användarvänlighet är nog de största nackdelarna jag kan se. Begagnade PA-steg är också otroligt prisvärda om man hittar ett i bra skick.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-31 14:06

"Att PA-steg ska ha lite andra egenskaper köper jag, men vad är det hifisteg ska ha som inte PA-steg har?"

Tja... en riktigt bra musikåtergivning till exempel? "Precis som ett PA-steg" kanske du säger, men nja... i de lägre prisklasserna skulle jag tippa att detta inte får lika hög prioritet som de endra egenskaperna som ju är nödvändiga för ett PA-steg (nämnda ovan).

Det krävs helt enkelt inget superbra finsmakarljud för att få ett disco att funka, utan det räcker ganska långt med att det går att spela väldigt högt.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-08-31 14:19

Jag ser förstärkarens uppgift som att skicka ut precis samma signal som man skickar in men förstärkt och kan inte se på vilket sätt ett hifisteg skulle vara mer lämpat till det. Vad med ett hifisteg är bättre anpassat till "riktigt bra musikåtergivning"? När det gäller riktigt låga prisklasser kan jag hålla med dig, men varför begränsa sig till dem.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 15:04

vid hemmabruk och icke-rackmonterat så bör man väl kunna stänga av fläkten?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-31 15:15

Finns Papst fläktar som flyttar massor med luft vid 19dB störljud, så fläkten är kanppast ett olösligt problem.
Dessutom finns det en övertro på att HIFI grejor är väldigt mycket bättre. Proffsgrejor som går på normal lyssningsnivå är ofta mer än hyggliga.

Återgå till Generellt om hifi