Bygga om bioförstärkare till 2-kanals förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falken

Bygga om bioförstärkare till 2-kanals förstärkare

Inläggav Falken » 2008-04-23 21:56

Hej!

Håller på med två högtalarbyggen och har då behov att använda en förstärkare för att provspela i garaget , då slipper man kånka på byggena ut och in i huset,man e ju lat av naturen.

Jag var ute i garaget och hittade en gammal Yamaha DSP-E580 5-kanals bioförstärkare (tidigt 90-tal)
2 x 30 w bakkanaler
1 x 30 w center
frontkanaler ingen förstärkning

Iden var att använda försteget med volymkontroll, och sedan sätta in
2st ringkärnetrafo 500 VA eller en större.
Kondensatorbank 50-100000uF
ny kylfläns med transistorer ca. 2 x 150w el 2 x 200 w.

Är detta ett enkelt ingrepp och ekonomiskt försvarbart?

Det kanske är billigare att köpa en XTZ Class A-100 D II 5500 kr?
2 x 110 w AB 2 x 50w A-drift kanske i klenaste laget???

Men det kanske finns någon som har billiga grejer som ligger och dammar ,jag bor i Vänersborg

P.S. jag har aldrig moddat själv bara med hjälp av elektroniker,
men det skulle vara kul att testa detta ,obs det är inget PA-steg jag e ute efter utan jag saknar effekt i denna Yamaha.
D.S

Kom gärna med förslag

MVH

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-23 22:15

Jag hade endast dragit om bakkanalernas slutsteg att matas från famkanalernas lågnivå så det hade blivit en surroundförstärkare med R-C-L istället för RR-C-LR. Att byta ut allt det du föreslåt blir dyrare än att köpa motsvarande effekt nytt om man ser det till det behov du har.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-23 22:18

UrSv skrev:Jag hade endast dragit om bakkanalernas slutsteg att matas från famkanalernas lågnivå så det hade blivit en surroundförstärkare med R-C-L istället för RR-C-LR. Att byta ut allt det du föreslåt blir dyrare än att köpa motsvarande effekt nytt om man ser det till det behov du har.

Även beg. prylar?

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-23 22:28

Denna skulle kanske sitta fint.

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Bygga om bioförstärkare till 2-kanals förstärkare

Inläggav PerStromgren » 2008-04-23 22:28

Falken skrev:Hej!

Håller på med två högtalarbyggen och har då behov att använda en förstärkare för att provspela i garaget ,

Vad menar du med att provspela? Vill du bara kolla att det låter, duger väl nästan vad som helst som du kan få tag i? Att avgöra om det låter bra eller inte lär nog inte gå i garaget i alla fall. Köp något beggat på blocket för 500:-, så är du i luften.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 22:31

Medhåll - det är mer jobb och pengar att bygga om än bygga nytt. Lite synd att det är så lite effekt i C-kanalen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-23 22:35

Lite bilder på Yamaha

Bild

Bild

Bild

Bild

Den enorma trafon + trissorna
Bild

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-23 22:41

Jag tänkte att man kanske skulle akustikreglera garaget lite ,
för att i ett senare skede spela och mäta högtalarna ,

men det kanske går att låna "labbrummet" på jobbet, det är ett akustisk "dött" rum som är dämpat med akustikplattor.

Det är kusligt tyst där inne

Falken

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-24 23:26

Falken skrev:Denna skulle kanske sitta fint.

Bild

Vad skulle en sådant brottarsteg som rotel kosta att bygga ,mellan tummen och pekfingret?

Dyrt?

Falken

Återgå till DIY-forum