Pro-Ject Speedbox II?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
L4

Pro-Ject Speedbox II?

Inläggav L4 » 2008-04-23 22:56

Hej!

Jag är rätt ny här så det gäller väl att vara artig och ordentligt på alla. Saken är den att jag har en Pro-Ject Debut III Esprit. Funderar på att köpa en Pro-Ject Speedbox II till den. Förutom att det förenklar växlande mellan 33 och 45 varv så ska den också vara bra för att få en konstant hastighet, mindre svaj vilket ger bättre ljud.

Någon som har några erfarenheter? Är det bara att slå till eller ska jag köpa mer vinyl för pengarna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 10:42

Du kommer med all säkerhet få lite stabilare ljud förutom bekvämligheten att byta varvtal. Men om detta är värt 2400:- kan bara du avgöra. Själv har jag en hel del maxisinglar samt även några klassiska skivor i 45 varv och jag kan absolut inte tänka mig att lyfta tallrik och flytta rem varje gång jag vill byta hastighet.

Men jag har ingen erfarenhet alls av just Speedboxen utan min erfarenhet baserar sig på de ljudande skillnaderna mellan olika styrningar till Linn LP12.

/ B

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-04-24 11:25

Tack. Den billigaste varianten kostar 975:- och det känns det som att det kan vara värt. Har en del 45:or, men lyssnar inte så mycket på dem så det är mest ljudförbättringen jag är intresserad av. Men vem vet - kanske blir singelsamlingen intressant igen!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 11:46

L4 skrev:Tack. Den billigaste varianten kostar 975:- och det känns det som att det kan vara värt. Har en del 45:or, men lyssnar inte så mycket på dem så det är mest ljudförbättringen jag är intresserad av. Men vem vet - kanske blir singelsamlingen intressant igen!

Man brukar få vad man betalar för (oavsett vad som debatteras i andra trådar) och det kan mycket väl skilja i prestanda mellan en billig och mer kostsam drivning - speciellt om de kommer från samma tillverkare. Hittar du en seriös handlare bör denne dock kunna spela de olika nätdelarna för dig, hör du ingen skillnad välj den billigaste :-)

Själv uppdaterade jag från Lingo 1 till 2 (Linn) efter att ha hört skillnaden, men så här i efterhand är det bara konstatera att jag hade kunnat leva lycklig med 1:an och sparat sex tusen... större än så är inte skillnaden även om den är rätt tydlig.

/ B

Återgå till Köpråd