ronnyx skrev:Jag tänker investera i en skivspelare för max 20 kkr och är tvungen att gå efter tester i Hifi pressen och kanske med råd från forum. Följande spelare har sett ganska bra ut men den eviga frågan vad ska man välja ?
- Clearaudio performance med arm och pu
- Clearaudio Champion Limited edition med arm och pu samma pengar
- Rega P7 med en RB700 arm följer med lock - bra för katter..
- VPI Scout med arm måste hitta ett bra lock
Har även kollat på Nottingham Analoge med en bra arm men där blir det svårt med lock samt kanske lite för dyrt.
Finns det någon som har koll på läget...

1. Glöm det som står i HiFi-pressen. Alltihop.
Det finns flera sätt att bygga skivspelare, allt utifrån vad man vill uppnå. Många vill ha lite mer akustisk återkoppling. Då bygger man en mer eller mindre lätt gramofon och vill man ha ännu mera återkoppling ställer man den på spikes. Om jag minns rätt så är Clear Audios spelare byggda så.
Nästan alla tillverkare har dock sina spelare på spikes eftersom det ser häftigt ut och säljer bra. Det är också en bra löning om man vill inducera lite extra "sväng" i musiken. Själv slipper jag gärna det.
En annan metod är att göra spelaren mer okänslig för vibrationer. Då bygger man den tung. Det finns en svensk tillverkare som göre en skivspelare av betong. Du kan utgå ifrån att den är tämligen imun mot yttre störningar då den stora massan gör att det går åt väldigt mycket energi för att få igång några större vibrationer i den.
Man kan också välja att bygga den "halvtung" och hänga upp verket mer fjädrar och någon form av dämpning (eller som på minlågbudgetspelare (Dual 505) där man helt struntat i dämpningen).
Flera tillverkare har valt den här lösningen och den fungerar i regel bra och är kostandseffektiv.
Jag skulle för min egen del inte överväga någon av dom spelare du räknar upp, utan skulle titta på den svenska betong-spelaren (med annan arm), Thorens eller någon modell från Project*.
*) Har också sina spelare på spikes, men är enkla att bygga om.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!