Funkar denna diffusering?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Funkar denna diffusering?

Inläggav NNord » 2003-10-08 09:46

Kanske vore perfekt bakom lyssningsplattsen detta

Bild

bara att leka lite vilt med träbitar...

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-10-08 10:09

Jag hade helt klart testat!

mvh,

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-08 10:24

Jag tycker helt klart den tillåmed var rätt snygg. När vi var på lyssning hos "robban" för säkert 1-2år sen så hade han en tavla (som jag iofs inte är helt säker på att den skulle fylla samma funktion). Den var iaf gjord av papp och helt oregelbunden som jag kom ihåg den iaf.

Den var helt klart rätt tuff den också.

kan du inte slänga upp en bild på den "robban" ??

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2003-10-08 11:31

Är det någon här som kan dra algoritmen för fördelningen och placeringen av de olika längderna för stavarna så att diffuseringen blir optimal :?: . Jag har funderat på ett litet byggprojekt i vinter. Många stavar blir det men vintern är ju lång och blöt här på västkusten :)
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-10-08 12:48

ja men är det verkligen så noga? skiten ska ju bara se till att skicka iväg studsarna åt olika håll utan att koncentrera dem nämnvärt åt något annat håll dårå..

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2003-10-08 14:21

På Svanås sidor kan man läsa följande:

"För att det inte skall bildas frekvensfärgade urfasningar mellan de olika reflexerna är det viktigt att förhållandet i tid mellan de olika reflexerna är matematiskt jämnt balanserade. En optimal diffusor måste därför vara konstruerad efter matematiska principer, och undvika regelbundna upprepningar i ytstrukturen. Detta är ej fallet med de flesta diffusorer som erbjuds till försäljning eftersom de gjuts i form och därmed upprepar sig omedelbart"

Om nu detta spelar någon roll är inte jag rätt man att bedöma men om det skulle vara så att det finns allmänt kända regler för att få det "matematiskt jämt balancerat" så kan man ju försöka följa dem. Om jag nu mot förmodan skulle förstå dem :oops:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-10-08 15:03

ja du jag undrar om det verkligen stämmer det dära..
jag tror att ett amatörbygge är bättre än ingenting alls..

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2003-10-08 15:12

Det har du säkerligen rätt i...
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-08 15:17

Se till att ni får en någorlunda slumpmässig sekvens så blir det bra. Ni kan använda en miniräknare eller dator med slumptalsgenerator för detta. Dela in slumptalsområdet i lika många delar som ni har olika element i diffusorn. Kom ihåg att diffusion får man inte förrän maximal diffusortjocklek motsvarar 1/4 våglängd, d.v.s. ca 850 Hz för tjockleken 10 cm.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-10-08 15:26

Dend räa på bilden är väl bara träbitar som är avsåga i olika längder? menar du att om biten står ut 10cm från väggen så är den för 850hz ???

:? 8O

Nej jag missuppfattade väl?

Finns det nån bra länk för detta?

isidor, vad tycker du om vanlig akustikplatta 4cm i taket? är det bortkastade pengar? jag har betongtak nu... Eller ska man diffusera i taket? eller bägge.. hur..

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2003-10-08 15:34

Oki, tack...

Då kläcks flera frågor då: :?
Vilken effekt ger många stavar/yta kontra få?
Vilken effekt ger många olika element (längder) kontra få?

Vad är optimalt :?:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-08 18:45

Svanås variant med hög och "låg" diffusering sammanbyggda e skoj :)

Dom har stora klossar för låg diffuseringen sen sitter det små klossar på dom stora, sån skulle jag vilja bygga 8) :)

edit: särskrivning
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-09 10:06

Niklas,

Om biten är 10 cm så börjar den att diffusera vid ca 850 Hz. Diffusionen från ett element med en viss storlek blir sedan frekvensberoende och infallsvinkelberoende, därav behovet av olika storlekar.

Vill du göra något åt taket så bör du nog försöka få till hyfsad absorption där. En 4 cm tjock absorbent börjar att ge effekt först vid ca 1 kHz (1/8 våglängd), med full verkan från ca 2 kHz (1/4 våglängd). Över 1-2 kHz har man oftast rimligt kort efterklangstid i alla fall, men detta beror naturligtvis på möblemanget. Har man skinnmöbler, inga mattor, små gardiner o.s.v. så kan man vara i behov av högfrekvensabsorption också. Hur tjock absorbent man väljer beror på absorptionen i resten av rummet, högtalarens riktningskarakteristik, WAF, personliga preferenser mm. Egentligen ska man göra en mätning av efterklangstiden i rummet innan man börjar att dimensionera absorbenterna.

Karl,

Alltför stor yta på stavarna ger dålig högfrekvensdiffusion. Ju fler element (både yt- och tjockleksmässigt), desto jämnare diffusion. Svaret är alltså att man gör så många olika element som man orkar. Kom bara ihåg att försöka hålla den maximala tjockleken över 10 cm för att få lite mellanfrekvent diffusion också.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-10-09 11:45

isidor, jag är mycket tacksam för dina svar! :D

Försäjaren av dessaq 4cm plattor säger att i HANS vardagsrum
tog de bort för mycket BAS, jag undrar, jag kan inte tänka
mig att 4cm absorberar bas?! Som du säger isidor, 1khz är start..

Sedan fanns det en platta som är 2cm som han istället rekommenderade, dock är ju denna inte någon renodlat akustiker antar jag.. Eftersom tillochmed JAG tyckte det lät underligt.

Sedan till diffueringen. Det är lite avancerat märker jag... Har du
några tips på vad man kan göra själv. Som jag då sa tidigare, jag sitter nog 1 meter till 1,5 meter från bakväggen, just idag är det ingenting där, bara en flat målad betongyta.. det är ju inte bra!

Jag ska leta lite länkar, kanske bilder och byggbesrvinginar på diffusorer finnes..

/niklas

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-10-15 13:52

som sagt, 4cm ovanför högtalarna och kanske nått diffuserande efter det, övriga rummet/taket

Användarvisningsbild
plinius_mannen

Inläggav plinius_mannen » 2003-10-17 18:59

Om försäljaren hade luftspalt bakom absorbenten blir den effektivare nere i basen pga av avstånd-kvartsvåglängds-sambandet ökar.

Du har helt rätt i att använda abs plus diffusion i taket, men tänk på följande:

Om du bara sätter absorberande skivor rakt ovanför skivor vinner du inte lika mkt som om du sätter dem i taket mellan högtalaren och lyssningspositionen. Du vill oftast ta bort starka reflexer som kommer inom 50-80 ms efter direktljudet.

Om du gör en punktinsats med porös abs som tar bort reflexen i taket kan du sen sätta diffuserande skivor på resten av ytan.

Om du har mkt bas i rummet kan man bygga en basabsorbent som fungerar som resonans absorbent, denna kan man designa ganska bra i resonansfrekvens efter att man har gjort en inmätning på rummets påverkan på direktljudet.

Vad gäller porösa absorbenter så skall de inte sättas upp i stora sjok på ett ställe, det är ett onödigt dyrt och ineffektivt sätt att utnyttja dem. Pga av randeffekten i en porös absorbent har de ofta abs-koefficienter >1, detta kan man utnyttja genom att ha mellanrum mellan absorbenterna (där man kan ha diffusion t.ex). At sprida ut porös absorbent på alla väggar gör att man i större grad även klarar av stående vågor.

Sen så kan man ha en basabsobent på bakväggen som är avstämd efter dimensionen från din lyssningsposition till bakväggen, detta för att undvika att sitta och luyssna i en nod...

Nu måste jag gå och ha helg, trevlig sådan alla!

/Mts

Återgå till Teknikforum